Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee "raadsels" - Forum Wereldfietser

Twee "raadsels"

Twee problemen/raadsels voor u, ik heb zelf al wel een idee, maar kijken of u erop komt. :).

Ok, probleem nummer één. Net als velen van u maak ik best eens een flinke tocht. In tegenstelling tot wat men zou kunnen verwachten, is de last die ik naderhand heb niet altijd symmetrisch. Na een rondje Arnhem maandag had ik flinke pijn in de rechterkuit, en niks in de linker. De fiets heeft 32 mm banden, ik ben niet te licht en fiets niet hard. Aannemende dat het door het fietsen komt, wat is uw idee?

Nummer twéé. Ik ben mijn oude fiets met gestripte draden bij de trapas aan het opknappen. Ik maak er een fiets van met 1x9 versnellingen. Omdat ik alleen het middenblad ga gebruiken, maakte ik me niet al teveel zorgen over de kettinglijnissues. Mede daarom (ik kon hem ook zo bij de locale fietsenmaker meenemen) heb ik heb een 127mm threadless BB gemonteerd, voor een crank die eigenlijk 122mm nodig heeft. Maar, nu naar de fiets kijkend, zit het kettingblad voor recht voor het op één na kleinste tandwiel. Niet bepaald ideaal. Is er een onconventionele oplossing zonder dat ik een nieuwe trapas moet bestellen?
tweede vraag: ja, een narrow-wide kettingblad op de midden positie. Of middenblad met spacers/ringetjes en bladboutjes monteren.
djveer schreef:Ok, probleem nummer één. Net als velen van u maak ik best eens een flinke tocht. In tegenstelling tot wat men zou kunnen verwachten, is de last die ik naderhand heb niet altijd symmetrisch. Na een rondje Arnhem maandag had ik flinke pijn in de rechterkuit, en niks in de linker. De fiets heeft 32 mm banden, ik ben niet te licht en fiets niet hard. Aannemende dat het door het fietsen komt, wat is uw idee?
Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals beenlengteverschil, verschil in mobiliteit van gewrichten of toestand van spieren links en rechts. Maar het eenvoudigst te controleren is je fiets: staan stuur en zadel precies recht, hoe staan eventuele schoenplaatjes? Als je fiets helemaal nagelopen is, dan kan een fysiotherapeut datzelfde eens doen met de fietser. Die zal dan dingen willen weten als: hoeveel km moet je fietsen om klachten te krijgen, zijn dat altijd dezelfde klachten, wanneer treden ze op, hoe lang houden ze aan, mocht je meer dan één fiets hebben maakt het dan uit op welke fiets je rijdt, hoe veel en hoe vaak fiets je, wat is je positie op de fiets, enz.

Succes gewenst met het oplossen van je raadsels!

Carl
djveer schreef:... flinke pijn in de rechterkuit, en niks in de linker.
djveer schreef:... zit het kettingblad voor recht voor het op één na kleinste tandwiel.
Misschien dus dat het eerste het gevolg is van het tweede. Meet eens op of je rechterpedaal nu veel verder van het frame staat dan je linkerpedaal. Het zou me niet verbazen als er bij jou nu meer dan 10 millimeter verschil tussen zit. Lees je ook eens in over de Q-waarde.
Oh oh , ik ga gauw reageren voordat mensen al teveel moeite doen om me te helpen (sorry, oopsie). Ik denk dat ik voor beide zaken de oplossing weet.

De fietsen waarmee de problemen spelen zijn twee verschillende: één lichte sportieve fiets met 32mm bandjes, en een oudere trekkingfiets met gestripte draden.

Het kuitprobleem komt hierdoor denk ik: de lichte fiets met 32 mm banden is eigenlijk niet geschikt voor hogere lichaamsgewichten en langzaam fietsen. Als je hard fietst rust je minder op het zadel omdat je harder trapt. Langzaam fietsend krijgt je rug relatief meer te verduren (tenminste voor mij werkt het duidelijk voelbaar zo). Dit ga ik dan opvangen door uit het zadel te komen: op mijn dominante been :). Ofwel, ik deed de hele route "calf raises" maar alleen met rechts. Dat is zacht gezegd niet zo slim. De oplossingen zijn natuurlijk voor de hand liggend: dikkere banden, betere zadelpen, afwisselen met links, etc. De technische zaken zitten in de pijplijn.

Om het middenblad aan de voorkant meer naar het midden te krijgen is er een onconventionele oplossing. Het is een threadless BB, die schroeft dus niet in het frame, maar alleen in zichzelf. De 127mm is schat ik 5 mm langer aan de rechterkant, maar kan omgekeerd in het frame worden gemonteerd! Dan zit het voorblad weer op de voorgeschreven positie.

@sonti, ja ik weet over q-factor, ik heb hem graag hoog, en ik meet hem ook. Er zit nu zo'n 5 mm verschil tussen links en rechts, maar dat heb ik al eens eerder had en dat kan zonder problemen. Het is ook nog op te vangen omdat de pedalen niet even breed zijn aan boven en onderkant.

Het was niet mijn bedoeling juliie werk te bezorgen, maar ik moest zelf om beide dingen wel een beetje lachen.
djveer schreef: Om het middenblad aan de voorkant meer naar het midden te krijgen is er een onconventionele oplossing. Het is een threadless BB, die schroeft dus niet in het frame, maar alleen in zichzelf. De 127mm is schat ik 5 mm langer aan de rechterkant, maar kan omgekeerd in het frame worden gemonteerd! Dan zit het voorblad weer op de voorgeschreven positie.

Schrijf wel ergens op dat je dat onconventieel hebt opgelost, mocht je het ding ooit weer los moeten maken, zo dat niet vanzelf gaat, doordat je door vooruit trappen eigenlijk de verbinding weer lostrapt, i.t.t. de gangbare manier van vastdraaien, die er voor zorgt dat je de verbinding nog iets vaster zet door te fietsen.
Op zich een goed punt, maar het geldt niet:

Een threadless BB draai je vast met twéé cranksleutels, één op een cup, de andere op de as, tegen elkaar in. Trappend werkt de ene trapper de as dus los, de andere werkt hem vast. Dat geldt voor elk van de twee manieren waarop je hem kunt monteren. Daar zag ik dus geen probleem.

Wel is er inderdaad denk ik een grotere kans dat de as zichzelf loswerkt dan met een conventionele as. Regelmatig controleren lijk me verstandig. Ook heb ik montagepasta toegepast, dat zou moeten schelen.

Ikzelf ga dit niet vergeten (heb er veel te veel werkt aan gehad). Wel kan ik me voorstellen dat een fietsenmaker die hiermee aan de sla moet twee keer moet kijken. Of drie.

Evengoed bedankt voor het meedenken :).