Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's fietsvakantie IJsland - Forum Wereldfietser

Foto's fietsvakantie IJsland

Ik ben net terug van een fietsvakantie in IJsland.
Het was behoorlijk zwaar van de vier weken heb ik circa 3 weken regen gehad. Ik heb nog nooit zoveel afgezien terwijl ik al redelijk wat gefietst heb in het hooggebergte. Alles wat stuk kon gaan is stuk gegaan, achterwiel/ bandenlichters/tent/benzinebrander.

Met een randonneur is de binnenweg naar Landmannalaugar niet te doen, veel gravel, zeer steile wegen, grote stukken zand in combinatie met slecht weer maakt zo'n weg tot een heel avontuur.

Zie voor foto's mijn website
http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Luddo,

Ik vind het nog knap dat je de weg naar Landmannalaugar op je randonneur hebt afgelegd. Heb je nog een binnenland route geprobeerd? Volgens mij praktisch onmogelijk op zo'n fiets. Wij zijn vorig jaar geweest en hebben naast de route naar Landmannalaugar ook de Sprengisandur gereden. ATB-en met bagage, niets minder. Ondanks een goede gewichtsverdeling en extra dikke banden (26"x2.25) heeft het me achteraf een achterwiel gekost, maar ik heb het ook niet echt gespaard tijdens de reis. Met weer hebben we meer geluk gehad dan jij.

Leuk om de foto's te zien, veel herkenbaars.

groet,
Peter.

(route en foto's op cycling.petermarij.com)

Ik heb inderdaad de weg naar landmannalaugar vanuit het noorden niet kunnen volbrengen. Ik ben begonnen in Arnes en had al de hele dag regen en tegenwind. Om 4 uur startte ik aan het onverharde deel. Mijn achterwiel was al tijdens de vlucht beschadigd en had al een behoorlijke slag. Daarnaast had ik last van veel lekke banden (mijn mini-blackburn pomp beschadigde het ventiel).

Om negen uur had ik circa 20 km van de 35 km afgelegd. Veel stukken heb ik moeten lopen met een harde storm tegen. Toen kreeg ik een lift aangeboden die ik dankbaar heb aanvaard. Landmannalaugar uit heb ik maar met de bus gedaan.

Oorspronkelijk wilde ik de Kjol?r en Oxi pas rijden, maar na deze ervaring niet meer uitgevoerd. De overige onverharde wegen (o.a. Oost fjorden, weg naar Dettifoss, Sneafellness, thingvellir-laugarvatn) waren prima te doen.
Een fietser uit Canada die ook op een Trek randonneur fietste is halverwege de Kjol?r omgedraaid.

Volgende keer (?) een ATB mee om Askja, Kjolur en Landmannalaugar te doen.

Een uitgebreid verslag volgt nog.

groet

Luddo

Zo'n tien jaar geleden de Kjolur route gefietst. Uitrusting: Giant Expedition, North Face Expedition. Bij Geysir trapas aan flenters gereden. Kostte een dag om te repareren (veel kogeltjes in veel vet). Route was vlak voordat we aankwamen op Keflavik opengegaan. Fantastische reis, geweldig weer, weinig regen, pas bij Hofn werd het weer echt minder. Zo zie ja maar weer, weer kan je vakantie maken en breken. Kjolur route blijft een aanrader.

Jan

Jan Wierenga schreef:Zo zie ja maar weer, weer kan je vakantie maken en breken. Kjolur route blijft een aanrader.

Jan
IDD. Slecht weer bestaat niet, alleen slecht uitrusting/kleding (veel gehoorde kreet).
Dat is ten dele waar maar na een week regen wordt je het gauw zat lichamelijk en geestelijk zeker als niets meer droog lijkt te worden.

Respect voor Luddo al kon hij weinig anders doen dan doortrappen.

IJsland is natuurlijk wel een land waarbij je rekening moet houden met slecht weer. Ook de campings zijn daarop ingesteld. Vaak hebben ze veel beschutte plaatsen tegen wind, plaatsen waar je kan koken (vaak binnen) met soms een heus gasfornuis. Ook zijn de overige voorzieningen vaak prima schoon zelfs op de gratis campings. Dit is wel wat anders dan de hurk wc's zonder toiletpapier zoals vaak in Frankrijk.

Ook kan je als je niet meer verder wilt de bus pakken. De fiets kan meestal mee en gaat gewoon onderin de bus. Misschien niet helemaal puur zoals fietsers het zouden willen, maar wel comfortabel en soms noodzakelijk en beter geregeld dan in veel andere landen. Veel fietsers slaan zo grote delen over. Met name het stuk tussen H?fn en Myvatn wordt door velen overgeslagen (terwijl dit wel een heel mooi gedeelte is).
Ik heb twee keer de bus gepakt, een keer om landmannalaugar uit te komen en de laatste keer omdat de wind fietsen onmogelijk maakte en ik een vliegtuig moest halen.

Het weer is een apart fenomeen in IJsland en wisselt voortdurend en verschilt per streek. Fietsers die het rondje andersom hebben gefietst hadden veel beter weer gehad, dus het is ook een kwestie van geluk hebben. De wind verandert gedurende dag vaak van richting. Soms is het 's ochtends windstil waarna 's middags de wind vanaf de gletsjers begint te waaien. Bij windsnelheden boven de 20 m per seconde (windkracht 8) is bijna niet te fietsen. Ik ben op een dag drie keer omgewaaid vanwege de heftige zijwind. De volgende dag was het bijna windstil.

Bijna iedere fietser heeft waterdichte ortlieb of vaude tassen en goede regenjassen die ik tegen kwam. IJsland vergt gewoon veel van je materiaal
en het weer kan mentaal zeer zwaar zijn.

Ik kwam een Italiaan tegen die nog meer pech had gehad dan ik en na drie weken diep bedroeft de bus heeft genomen. Als je derailleur onderweg kapot gaat dan kan je niet veel anders. Ook zijn er zeer weinig fietsenzaken en vaak zijn het meer veredelde sportwinkels die wat reservemateriaal verkopen (26" fietsbanden). Alleen in Reykjavik, Selfoss en Akyreyri en Keflavik zijn redelijk tot goede fietsenzaken te vinden, maar die zeker niet al het materiaal op voorraad hebben. Zelfs zo iets eenvoudigs als bandenlichters kon ik pas in Egilsstadir kopen nadat ze Hella stuk waren gegaan (traject van circa 700 km).

Ik had mijn reis naar IJsland al zo'n 15 jaar op mijn verlanglijstje staan, maar was steeds afgeschrikt door de omstandigheden. Het was dit keer gelukkig niet echt koud. Het was zelden onder de tien graden en ik heb maar een keer een hagelbui gehad.

groet

Luddo

Wow, klinkt als echt afzien!

IJsland staat toch ook nog op ons verlanglijstje, de natuur lijkt ons schitterend. Het weer, tja, daar hou je inderdaad rekening mee, maar stiekem hoop je natuurlijk dat het allemaal wel meevalt.
In Noorwegen kwamen we een man in een lekkere warme camper tegen, die maar terug naar huis ging, want het was zo koud... stonden wij daar te verkleumen in ons tentje... die had duidelijk verwacht dat 'ie naar zuid-frankrijk ging ofzo! :)

In de kou fietsen of in extreme hitte vraagt gewoon veel meer energie dan fietsen bij een aangename temperatuur.

Ligt het nou aan je materiaal dat je zoveel pech had of aan de wegen? Je begon natuurlijk al niet lekker doordat je fiets beschadigd was in het vliegtuig..

Komt de wind altijd van dezelfde kant, of had je ook nog een keertje wat mee?

In ieder geval gaaf om foto's te zien, lijkt ons echt een prachtig land... hmmm, misschien volgend jaar maar naar IJsland en Turkije nog maar even wachten.. haha... :)

Groetjes,
El & El

Er zijn veel verhalen over de wind en de richting op Ijsland. Sommigen zweren erbij dat ie voornamelijk tegen de klok mee over het eiland waait (dus aan de zuidkant van west naar oost en aan de noordkant omgekeerd), anderen beweren het tegendeel. Onze ervaring is gemixed. Van Arnes richting Landmannalaugar zeer zware wind tegen. Gecombineerd met de wegen en het feit dat je continu naar boven fietst is het zonder twijfel de zwaarste etappe die we hebben afgelegd: 58 km in 7 uur fietstijd staat me nog helder voor de geest. Vooral het laatste uur waarin de regen intensiteit flink toenam was afzien. Dit pleit dus eerder voor met de klok mee.

Een paar dagen later echter hebben we van Hofn naar het eerstvolgende fjord na Djupivogur liefst 126 km afgelegd met een gemiddelde van 25! Stevige wind in de rug dus.

Volgens mij is het moeilijk te zeggen en ik zou me er vooral niet druk over maken want een ding is zeker: het waait er altijd redelijk stevig.

Wat betreft de wegen: slechts 1/3 van de wegen is verhard. Op zich niet zo erg natuurlijk, maar als je wat minder begane wegen gaat rijden zijn ze vaak ook niet onderhouden. Zoals ik eerder schreef, de Sprengisandur (m.n. de noordelijke helft) is ATB-en met bagage (vergeet niet dat je ook wat extra aan voedsel bij je hebt op die reis: je moet toch rekenen op 5 dagen zonder inkopen, als het tegen zit 7). Grote keien en steile stukken worden afgewisseld met enorme wasborden. Dat is gewoon zwaar voor eens fiets.. Ik heb overigens sinds die ervaring Exal SP19 velgen aangeschaft met de DT Swiss Alpine 3 spaken.

Ach, eigenlijk is er maar een manier om er achter te komen: gewoon gaan!

groet,
Peter.

Mijn materiaal is al wel wat oud, mijn fiets is inmiddels 15 jaar intensief gebruikt, tent ruim 10 jaar, maar het gekke is dat juist spullen kapot gaan waarvan je het niet verwacht en niet direct aan IJsland te relateren zijn. Bij mijn MSR dragonfly brak de pomp af (schijnt een bekend probleem te zijn met de plastic pompjes, ik hoop dat het onder de levenslange garantie valt), mijn blackburn pomp is vast gelopen (waarschijnlijk vanwege de regen, maar gelukkig kwam ik daar pas op Schiphol achter), afbreken van bandenlichters komt wel vaker voor. :(

Ik zag al bij vertrek dat fietsen het vliegtuig in werden gegooid. :evil:
Het zijn er vaak ook veel (ik zag dat 6 fietsen werden uitgeladen en uiteindelijk drie ingeladen), waardoor men onvoorzichtiger wordt en het was laat op de avond toen het vliegtuig vertrok. Ik hoorde ook van andere fietsers problemen. Ik heb zo'n 15 keer met het vliegtuig en fiets gevlogen en praktisch nooit problemen gehad.

Mijn fiets had ik dit keer in een plastic hoes verpakt, wat toch niet de juiste bescherming geeft (maar daar zijn de meningen ook over verdeeld).

IJsland vergt extra veel van je materiaal, maar ik denk dat het ook een combinatie was van domme pech. Je merkt wel dat de wegen (ook de geasfalteerde) een stuk ruwer zijn dan in de rest van Europa. Fietsbanden slijten daardoor ook een stuk sneller (je ziet dagelijks het rubber wegslijten, ik had Schwalbe Marathon die na afloop op slicks lijken). Monteer altijd nieuwe banden.

De wind is behoorlijk variabel, soms wind mee/ soms tegen en soms draaiend gedurende dag. Een aantal dagen heb ik hem flink tegen gehad (dat zie je direct aan je gemiddelde die dan richting de 12/13km per uur gaat en soms uren lang met 8 km per uur tegen de wind op zit te boksen). Een aantal dagen was naar mijn gevoel windstil, maar waarschijnlijk had ik hem toen mee. De gemiddelde snelheid ging toen niet echt omhoog. Ik kan me maar twee dagen herinneren dat ik hem echt goed mee had.

De gemiddelde snelheid lag uberhaupt ook een stuk lager (tussen de 12 en 18 km/uur) dan in andere fietsvakanties ondanks dat ik weinig hoogteverschil te overbruggen had (nu gemiddeld 500 meter per dag, anders 1500 tot 2500 meter per dag).

De dagafstanden lagen niet echt anders dan normaal (totaal 2300 km in circa 23 fietsdagen), maar soms moet je rekening houden met een dagje niet fietsen of maar een halve dag fietsen.

Ik kwam ook drie Duitsers tegen die in twee weken het rondje eiland wilde doen. Op zich te doen als je geen pech hebt, maar het is niet zo comfortabel en tijd om veel te zien bij uitstapjes heb dan ook veel minder. :roll:

IJsland is interessant genoeg om de tijd er voor te nemen. Normaal ga ik korter op fietsvakantie maar de 4 weken heb ik echt nodig gehad (en toch niet alles gedaan wat ik oorspronkelijk wilde doen).

Al met al was het wel een boeiende ervaring in een prachtig land.
:D

groet

Luddo
Ik heb het plan volgend jaar naar IJsland te gaan.

Wat is de beste reistijd voor een vakantie in IJsland?
Juli en Augustus zullen ongetwijfeld de warmste maanden zijn,
maar dan kan ik niet.
Heeft iemand informatie over het jaarverloop van de neerslag?
Regent het een heel jaar door, of zijn bepaalde maanden 'wat' droger?
Het relief op het eiland zal ook zeker meespelen; is de oostzijde droger dan de westzijde? Is mei een maand waarin enigzins gefietst kan worden?

Het lijkt me een prachtig land... en het weer + het afzien horen erbij.

Alvast bedankt voor de reacties!


ps. Tis wel jammer dat fietsen A.L.T.I.J.D. beschadigen tijdens vliegreizen...

Jozef,

Informatie over weer en klimaat is o.a. te vinden op de volgende pagina:
http://www.vwkweb.nl/index.html?http:// ... sland.html

Verder kan je misschien meer informatie vinden in :
Weer- en klimaatgids voor de wereldreiziger / Maria Harding ; [vert. uit het Engels: Studio Imago]. - 2e herz. ed. - Rijswijk : Elmar, 1998. - 176 p. : ill., krt. ; 19 cm. - ISBN 90-389-0664-1
Ik heb geen idee of deze nog te koop is, maar dat kan de betere reisboekwinkel je vast vertellen

groeten
ronald

Hoi,

Wij hebben besloten om volgend jaar ook naar IJsland te gaan. We zijn van plan om half juni - half juli te gaan, dan zijn we de drukte hopelijk nog een beetje voor. Je moet gewoon geluk hebben met het weer!

Volgens de Lonely Planet is dat best een goede tijd om te gaan!

Wij gaan zo'n 4 weken trouwens en Elmar fietst voor om de wind tegen te houden :lol:

We kijken er nu al naar uit in ieder geval, lijkt ons een prachtig land!

Groetjes,
El & El

Je moet rekening houden dat wegen in mei nog gesloten zijn.

zie deze link voor de openingstijden

http://www.vegag.is/vefur2.nsf/pages/fu ... a_eng.html

verder kan je inspiratie opdoen door de verhalen van anderen

zie met name de uitgebreide site van Michiel Erens

http://home.wanadoo.nl/erens/icelinks.htm

Mei lijkt mij wat vroeg, maar er zijn ook mensen die in de winter naar IJsland gaan fietsen.

groet

Luddo

of voor de meest actuele route informatie:
http://www3.vegag.is/faerd/island1e.html

Ik heb nu ook mijn verslag op mijn website gezet van mijn tocht in IJsland

http://www.geocities.com/Baja/2572/ijsland/ijsland.htm


groet

Luddo