Mijn materiaal is al wel wat oud, mijn fiets is inmiddels 15 jaar intensief gebruikt, tent ruim 10 jaar, maar het gekke is dat juist spullen kapot gaan waarvan je het niet verwacht en niet direct aan IJsland te relateren zijn. Bij mijn MSR dragonfly brak de pomp af (schijnt een bekend probleem te zijn met de plastic pompjes, ik hoop dat het onder de levenslange garantie valt), mijn blackburn pomp is vast gelopen (waarschijnlijk vanwege de regen, maar gelukkig kwam ik daar pas op Schiphol achter), afbreken van bandenlichters komt wel vaker voor.
Ik zag al bij vertrek dat fietsen het vliegtuig in werden gegooid.
Het zijn er vaak ook veel (ik zag dat 6 fietsen werden uitgeladen en uiteindelijk drie ingeladen), waardoor men onvoorzichtiger wordt en het was laat op de avond toen het vliegtuig vertrok. Ik hoorde ook van andere fietsers problemen. Ik heb zo'n 15 keer met het vliegtuig en fiets gevlogen en praktisch nooit problemen gehad.
Mijn fiets had ik dit keer in een plastic hoes verpakt, wat toch niet de juiste bescherming geeft (maar daar zijn de meningen ook over verdeeld).
IJsland vergt extra veel van je materiaal, maar ik denk dat het ook een combinatie was van domme pech. Je merkt wel dat de wegen (ook de geasfalteerde) een stuk ruwer zijn dan in de rest van Europa. Fietsbanden slijten daardoor ook een stuk sneller (je ziet dagelijks het rubber wegslijten, ik had Schwalbe Marathon die na afloop op slicks lijken). Monteer altijd nieuwe banden.
De wind is behoorlijk variabel, soms wind mee/ soms tegen en soms draaiend gedurende dag. Een aantal dagen heb ik hem flink tegen gehad (dat zie je direct aan je gemiddelde die dan richting de 12/13km per uur gaat en soms uren lang met 8 km per uur tegen de wind op zit te boksen). Een aantal dagen was naar mijn gevoel windstil, maar waarschijnlijk had ik hem toen mee. De gemiddelde snelheid ging toen niet echt omhoog. Ik kan me maar twee dagen herinneren dat ik hem echt goed mee had.
De gemiddelde snelheid lag uberhaupt ook een stuk lager (tussen de 12 en 18 km/uur) dan in andere fietsvakanties ondanks dat ik weinig hoogteverschil te overbruggen had (nu gemiddeld 500 meter per dag, anders 1500 tot 2500 meter per dag).
De dagafstanden lagen niet echt anders dan normaal (totaal 2300 km in circa 23 fietsdagen), maar soms moet je rekening houden met een dagje niet fietsen of maar een halve dag fietsen.
Ik kwam ook drie Duitsers tegen die in twee weken het rondje eiland wilde doen. Op zich te doen als je geen pech hebt, maar het is niet zo comfortabel en tijd om veel te zien bij uitstapjes heb dan ook veel minder.
IJsland is interessant genoeg om de tijd er voor te nemen. Normaal ga ik korter op fietsvakantie maar de 4 weken heb ik echt nodig gehad (en toch niet alles gedaan wat ik oorspronkelijk wilde doen).
Al met al was het wel een boeiende ervaring in een prachtig land.
groet
Luddo