Georg schreef:Of dundrukpapier, ipv dat zware eeuwigheids-bestendige spul.
Dan weet je tenminste zeker dat de gids voor het eind van de rit aan flarden is gescheurd.
Bert van Sprang schreef:Papieren reisgidsen vind ik inderdaad iets van de vorige eeuw.
En van de eeuwen daarvoor. Dankzij kleitabletten, perkament en de betere papiersoorten beschikken we nu nog over geschreven informatiebronnen van eeuwen geleden. Het is maar de vraag wat er in de toekomst nog over zal zijn van al die digitale informatie die we nu dagelijks over ons heen gestort krijgen. Wel eens geprobeerd om een wordperfect bestand op een 20 jaar oude floppy te lezen? De 30 jaar oude route '
Fietsen van Maastricht naar de Méditerranée' kan ik, als ik dat zou willen, nog steeds fietsen, omdat die gids op papier is gedrukt.
Bert van Sprang schreef:Als ik al een reisgids koop scan ik hem helemaal in zodat ik hem op mijn telefoon na kan lezen, als ik dat zou willen. Volgens mij ligt de toekomst toch echt bij een digitale reisgids, wie hem op papier wil hebben kan hem altijd nog uitprinten.
Dat uitprinten heb ik enkele malen gedaan bij gidsen die nog niet gedrukt waren. Het kostte een hoop tijd, vaak ging het niet in een keer goed. En een stapel losse A4-tjes weegt al gauw meer dan een gedrukte gids. Bovendien zien de kaartjes en de foto's er in een gedrukte gids veel mooier uit (als de foto's tenminste gemaakt zijn door iemand die een beetje fatsoenlijk kan fotograferen).
Sporadisch geef ik wel eens een digitale gids weg aan iemand die bij mij al een papieren exemplaar heeft aangeschaft. Dan vertrouw ik er maar op dat het digitale exemplaar niet gekopieerd wordt. Overigens heb ik niet de indruk dat heel veel fietsers papieren gidsen achterhaald vinden. Hooguit enkele mensen die zich vaak roeren op dit forum, maar misschien zijn zij wel de trendsetters. Uit de feedback die ik per e-mail krijg over de Frontlijn- en Kanaalroutes kan ik tot nu toe niet de conclusie trekken dat veel fietsers liever gebruik zouden maken van een pdf-bestand op een smartphone. Mischien wil over tien jaar niemand meer een papieren gids, maar het zou ook kunnen dat papier dan juist foolproof, lekker 'retro' en helemaal hip is
Bert van Sprang schreef:Ik weet niet wat de drukkosten van een reisgids zijn, maar er is vast een markt voor digitale reisgidsen mits de prijs niet al te hoog (10 euro oid) ligt.
Als je verschillende gidsen tegelijk laat drukken in oplagen van minimaal 500 exemplaren per gids, en dat laat doen bij een drukker in Polen, is het mogelijk de drukkosten te reduceren tot 4 à 5 euro per gids. Maar dan moet de vormgever/cartograaf ook nog worden betaald, en de (web)winkel die zo'n gids (of die nu digitaal is of van papier) 6 dagen per week kan leveren, wil er ook wat aan over houden.
Voor een auteur van een fietsgids is het veldwerk en vooronderzoek dat verricht moet worden (met de kosten van voor- en natransport, de vele overnachtingen en de extra slijtage van fiets, tent, kleding etc.), toch wat anders dan een fietsvakantie. Alleen al het schrijven van de navigatietekst (voor de fietsers die nog geen gps hebben) is monnikenwerk, evenals het selecteren van overnachtingsadressen en het maken van een complete lijst van campings.
Een prijs van 10 euro voor een digitale gids lijkt me alleen haalbaar wanneer de auteur bijna alles zelf kan doen. Maar wie handelt dan de bestellingen af wanneer de auteur een paar weken aan het fietsen is?