Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff rubber vervangen oude greep - Forum Wereldfietser

Rohloff rubber vervangen oude greep

Heeft iemand een uitleg hoe je het oude rubber van een rohloff shifter kan vervangen? Ik heb wel op youtube gevonden hoe de nieuwe vervangen moet worden. Maar de oude kan ik niet vinden

Afbeelding
Ik denk niet dat er veel verschil zal zijn tussen oude en nieuwe greep.

Filmpje

De binnenkabels zullen ook vervangen moeten worden.
Het rubber is los te koop, dus je hoeft geen kabels te vervangen.
Het staat in de Rohloff handleiding, die je als het goed is bij je fiets hebt gekregen, blz. 110. Mocht je het boekje niet meer hebben, dan vind je het hier ook op blz. 110.

Het is een niet al te moeilijk werkje.
Eric Schuijt schreef:Het rubber is los te koop, dus je hoeft geen kabels te vervangen.
Ik denk dat je hier de nieuwe grip bedoeld, zie blad 136 van de handleiding.
Bij de oude moeten wel de kabels vervangen worden.
Bij de nieuwe niet meer.
Heb inmiddels een uitleg gevonden.
Bedankt
Bij de oude shifter moeten de kabels ook niet vervangen worden, maar het vraagt ietsje meer handigheid. Je zorgt bij het intern schakelsysteem dat de versnellingskabels (bajonetsluiting) losgeklikt zijn of in het geval van het extern schakelsyteem de schakeltrommel uit de schakelbox is. Op die manier heb je wat meer speelruimte om de kabels uit de gedemonteerde rubberen grip te haken en in te haken in de nieuwe rubberen grip. Beetje moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar als je het geheel met een beetje technisch inzicht bekijkt, kom je er normaal gezien wel uit.
Ik denk het ook. Het is al weer een paar jaar geleden, maar ik kan me niet herinneren dat ik de kabels op dat moment vernieuwd heb.
Ik zie nu dat deze werkwijze als "tip" gegeven wordt in de handleiding.
Rohloff Service Manual schreef:Should only the rubber grip need to be replaced. Firstly shift into gear #14.
Disconnect the Bayonet Connectors or the External cable box. Screw both of the cable adjusters completely in and remove the two screws on the cable stops of the shifter. Remove the safety circlip and slide the complete rubber grip out of the shifter housing and off of the handlebars. Hook both the cables out of their seats in the rubber grip, transfer these and re-hook them into the new, lightly greased rubber grip (Art.N° 8201). Wind these cables roughly 3/4 (270°) around the new grip in their respective runs and slide this new complete unit back inside the shifter housing and refit both of the cable stops. Replace the safety circlip and lightly test the shifter functions correctly. Reconnect the Gear mech in gear #14.
Ik zou zelf eerder de gelegenheid te baat nemen om de buitenkabels te inspecteren en mogelijk ook te vervangen.
Mee eens.

Rohloff heeft wat dat betreft een nadeel, het schakelen gaat na verloop van tijd zwaarder. Dat is ook zo bij derailleur systemen maar in combinatie met de gladde grip van de Rohloff (regen, zweet) kan het soms zwaar zijn om te schakelen.
Ik vervang een keer per jaar de buiten- en binnenkabels. Dat is niet zoveel werk en dat schakelt daarna subliem.
Regen, stof, vuil heeft nou eenmaal invloed op kabelsystemen.
Marco Meijerink schreef: Regen, stof, vuil heeft nou eenmaal invloed op kabelsystemen.
Bij mij begon het zwaar schakelen pas na 84.000km (wellicht door een uitgerafelde kabel). Iets later heb ik mijn eerste setje kabels (laten) vervangen. De oude rubberen grip heb ik nog steeds niet vervangen; het meeste relief en alle cijfers zijn zo goed als weggesleten, maar draaien doet-ie nog steeds. De nummers hoef ik niet te zien; ik hoor wel in welke versnelling hij staat (of hoe je van een nadeel een voordeel kan maken :) ).
Wauw....mooi resultaat. 84000 km.
Marco Meijerink schreef:Wauw....mooi resultaat. 84000 km.
n=1
:wink: