door
_Peter_ » wo 04 jan, 2017 23:57
Sarajevo overslaan, regenkleding mee, zeker in mei wil het hier goed kunnen regenen, en via de Drina en Sava richting Belgrado. Via de R435a naar Foča of en dat is wat ik in omgekeerde richting heb gedaan langs de M6.1 (De naam doet een drukkere weg vermoeden dan het in feite is (of was)) richting Gacko en vandaar naar het noorden. Langs de Drina heb je wel te maken met tunnels vaak onverlicht dus een goede koplamp is een must, hier is donker echt niets kunnen zien, voordeel van de tunnels is wel dat ze niet omhoog of omlaag gaan. Houdt tussen Gacko en Foča wel rekening met flink wat klimwerk. (al is het nergens echt vlak)
Richting Zagreb, ook Sarajevo overslaan. en eerst de drukke E71 naar Jablanica volgen, bij Restoran Jezero afslaan het park in (Blidinje) Daar de hoofdweg opzoeken en richting Prozor Rama, vervolgens Bugonjo, Donji Vakuf, Jajce, Banja Luka of Sanski Most richting Sisak vanaf daar kun je de Sava volgen naar Zagreb.
Pak een goede papieren kaart of Google Maps om de route uit te stippelen, mijn ervaring met de hoofdwegen is dat die zeker voor Nederlandse begrippen rustig waren, en alleen in en om de steden drukker. Een alternatief er om heen zal lastig worden, niet vanwege een gebrek aan wegen maar wel aan goede wegen er licht hier erg veel onververhard (als je een MTB hebt prima te doen), en ook hier is sprake van leegloop naar de steden dus zal het nog wel eens zoeken worden naar eten of drinken. Houdt ook rekening met wat er hier zich 25 jaar geleden allemaal heeft afgespeelt (en nog steeds al is dat voor ons minder zichtbaar) Duits, is als taal 2e keuze, eerst Engels, of natuurlijk gewoon Slavisch, er is een klein verschil in uitspraak en woorden in de verschillende entiteiten.
Sarajevo overslaan is persoonlijk, ik ben er 2 keer geweest en de stad heeft me beide keren niet kunnen boeien ondanks de geschiedenis en de destijds nog zichtbare sporen ervan. Daarnaast is het een crime de stad in en uit te komen (ook met een goede kaart of GPS).
Toeteren doen ze ter aanmoediging of als waarschuwing, een spiegeltje om te zien wat er achter je zit is geen luxe, al houden ze in het algemeen wel rekening met sportievelingen (beter dan in NL)