Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke hoogte stuur? Zagen of Niet? - Forum Wereldfietser

Welke hoogte stuur? Zagen of Niet?

Ik heb sinds kort deze nieuwe fiets en zit even met de stuurhoogte.

Want ik zie op het forum dat een ruime meerderheid kiest om het stuur gelijk te hebben met het zadel. En op internet staat ook de meeste tour fietsen zo afgesteld.

[/b]De vraag is dan ook. Stuurbuis afzagen of niet zodat zadel gelijk is met het stuur :?: [/b]
Want ik kan dan niet meer terug ivm dat de stuurbuis niet door de stuurpen heen kan

En is het moeilijk om dit zelf te doen?

Afbeelding

Afbeelding
Heb je deze fiets nieuw gekocht? Met deze stuuropzet?
Waarom laat je dit niet bij de LBS/leverancier/winkel doen?
Het stuur mag dan hoog staan in vergelijking met anderen, maar je fiets op een bepaalde manier afstellen OMDAT anderen dat doen is op zichzelf onzinnig. De afstelling van anderen is een gemiddelde, maar de meeste mensen zijn - gelukkig - niet gemiddeld.

Je kunt je stuur overigens ook met de verstelbare stuurpen lager zetten, al gaat het stuur dan ook een beetje naar voren. Je kunt daar in ieder geval mee experimenteren.
Ik zou beginnen met het stuur te verstellen dmv de verstelbare stuurpen.

Vervolgens zou ik een 'normale' ahead stuurpen monteren, die kun je namelijk wel gewoon in hoogte verstellen door spacers te verplaatsen.


Wat de juiste hoogte is, is helemaal persoonlijk, maar dat hoger altijd gelijk staat aan comfortabeler is wmb een grote misvatting.
Shrek schreef:Vervolgens zou ik een 'normale' ahead stuurpen monteren, die kun je namelijk wel gewoon in hoogte verstellen door spacers te verplaatsen.
(niet al te veel ervaring met aheadsets) Je bedoelt dat je dan dus het stuur stapgewijs lager kunt zetten door de voorbouw en de spacers te verwisselen zonder het stuur meteen af te zagen? Dan ziet er dan tijdelijk niet uit, maar het is een geniaal idee.
Shrek schreef:Wat de juiste hoogte is, is helemaal persoonlijk, maar dat hoger altijd gelijk staat aan comfortabeler is wmb een grote misvatting.
Uiteraard, anders zouden velen met een stuur van een meter hoog fietsen. Ergens is een optimum, voor iedereen. (plaatje van ergens op internet)
Afbeelding
Thx voor de tips; het klopt dat iedereen een andere zithouding heeft maar je hebt wel een basis toch?

Een wielrenner zit bijvoorbeeld nooit rechtop. :wink:

Maar is dit wat je zegt een idee?

Onderstaande stuurpen en dan kan het wel versteld worden?

Afbeelding
Waarom zou je dat willen als je uiteindelijk een goede stuurpositie hebt gevonden? Er schijnt ook vaak speling te komen op die verstelbare stuurpennen.

Ik zou gewoon met een vaste pen gaan experimenteren om de juiste hoogte te vinden.

En ben je dan ontevreden over je huidige positie, want dat heb ik nog niet gelezen.
Idd beter idee voor een vaste stuurpen. Kan ik ook beetje experimenten.

Want ik weet niet wat mijn fijnste houding is en zo kan ik het proberen
(kan weg)
De stuurpen afzagen lijkt me niet verstandig, want er zit aan de onderkant een soort van een split waarin een kielbout-achtig ding omhoog geschroefd kan worden voor het vastzetten van het stuur. Bij het nieuw kopen kan je ook een ander stuur in laten zetten die jou meer past.
Martin, dit is geen traditionele stuurpen maar een Ahead system, en die klemmen om de stuurbuis in plaats van dat ze erin zakken. Als je dan het stuur lager wilt zetten moet je dus de stuurbuis een stukje verder afzagen.
Alles bijeen is het hier wel een merkwaardige constructie, met zo te zien de stuurbuis nog op volledige lengte, met een flinke stapel spacers, en daar dan nog eens een verlenger op in de vorm van een stuurpen die zelf ook nog een spacer is, maar waarboven je geen spacer kunt monteren als je wilt experimenteren met een lager stuur.
En ja het ziet er ook wat vreemd uit, al komt dat niet alleen omdat het stuur nu zo hoog staat, want dat is nog niet eens zo heel erg het geval. Als ik naar het zadel kijk, dan vind ik dat ook relatief hoog staan ten opzichte van het frame. Kortom, je kunt ook zeggen dat het frame eigenlijk wat klein/laag is. Het stuur staat dan wel weer wat hoog ten opzichte van het zadel, maar nu ook weer niet zo heel veel. Wel zou ik zelf het stuur inderdaad wat lager willen hebben (ik verbaas me elke keer weer over stadsfietsers met sturen ter hoogte van hun wenkbrouwen), maar zoals al opgemerkt is dat een erg persoonlijke voorkeur.
Experimenteren is gelukkig niet zo heel moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is een goedkope gewone ahead stuurpen (let wel even op de maat want dit is vast geen oversized stuur). Je kunt een verstelbare kopen maar die zijn weer wat duurder (misschien kun je er eentje lenen van je fietsenmaker, want eigenlijk had die je niet zo deur uit mogen laten gaan). Demonteer je huidige stuurpen, en haal de bovenste spacer er ook af. Monteer dan de ahead pen, met daarboven de spacer en de afdekkap. Kijk wel even goed hoe dat moet (filmpjes zat op Youtube). Als dat bevalt kun je vervolgens zoveel van je stuurbuis afzagen als je prettig vindt. In de tussentijd rij je inderdaad even rond met een stuurbuis die boven de pen uitsteekt. Dat is lelijk en ook een beetje gevaarlijk als je een smak maakt, maar het kan even niet anders.
Waarom heb je deze framemaat eigenlijk gekocht, en niet een maatje groter?
Het enige dat ik aan de uitgebreide uitleg van Wim heb toe te voegen is dat je de ster in de stuurbuis voor het afzagen een stuk naar beneden moet (laten) slaan, tot ca. 2 cm onder het punt waar je de stuurbuis wilt afzagen.
Wim schreef:Martin, dit is geen traditionele stuurpen maar een Ahead system, en die klemmen om de stuurbuis in plaats van dat ze erin zakken. Als je dan het stuur lager wilt zetten moet je dus de stuurbuis een stukje verder afzagen.
Bedoel je zoiets met dit? https://www.youtube.com/watch?v=DgAiElcaVjs en http://www.sheldonbrown.com/headsets.html
Daar heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Je deed me m'n ogen openen, nooit van gehoord! Ik denk dat m'n Focus Culebro ook een Ahead system heeft (ben er niet zeker van), maar die fiets staat momenteel in mijn 2e huis in Zweden, zodat ik niet kan checken. Ik had hem afgelopen nazomer meegenomen om daar lekker rond te toeren. En toen gingen de overburen (ook Nederlanders) van ons Zweedse huis terug naar Nederland verhuizen. De verhuiswagen was ietsje te klein, daarom hebben wij met onze auto het restant van hun spullen achterna vervoerd, waardoor ik de Focus moest achterlaten. :( Binnenkort maar weer.

Afbeelding
Nog onderweg naar Zweden, hier in het Deense Grindsted (Jylland).
Klopt. Vrijwel alle moderne sportfietsen hebben een ahead systeem. Dat is mooi stijf en simpel, maar moeilijker in de hoogte te verstellen.