Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken - Forum Wereldfietser

Spaken

Als je een lange tocht gaat maken neem je natuurlijk reserve spaken mee.
Wat ik mij afvraag is waar je die het beste kan laten: plak je ze ergens aan het frame of zo? Of zijn er ook mensen die enkel noodspaken (die je op kan rollen) meenemen?

groetjes Johan
Hoi,

Wat je al zegt: bevestigen aan het frame wordt vaak gedaan. Of in piepschuim in de zadelpen.

In het stuur......mtb-stuur...
zo min mogelijk spullen "los" aan je fiets hangen.

Ik plak de eindjes af zodat die beschermd zijn en dan met ducktape tegen de zadelbuis.

In m'n fietstas.
En van een stukje racefiets binnenband met aan beide uiteinden een knoop, heb je een mooi hoesje ervoor.

Groeten,

Marco

Eerste de spaken aan elkaar met ducktape en dan aan de bagagedrager met kleine tieraps.

Marco Meijerink schreef:In het stuur......mtb-stuur...
zo min mogelijk spullen "los" aan je fiets hangen.
Hoi Marco,
Dit moet ik echt eens gaan doen.
Hoe voorkom je hierbij gerammel?
Leon

Niet echt groot h? spaken... ik prop ze gewoon achter de rugversteviging van mijn fietstassen, dan zitten ze keurig beschermd en prikken nergens doorheen...

Groetjes,

Astrid

Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:In het stuur......mtb-stuur...
zo min mogelijk spullen "los" aan je fiets hangen.
Hoi Marco,
Dit moet ik echt eens gaan doen.
Hoe voorkom je hierbij gerammel?
Leon
Hoi Leon,

Papier (krant) omheen. Geen enkel probleem meer.
Wanneer het geheel (te) strak in je stuur komt te zitten en je ze aan de voorzijde er niet meer uit krijgt (is mij een keer gebeurd bij spaken in mijn zadelbuis. Kostte heel wat sweet en gevloek om ze eruit te krijgen.....) dan pak je gewoon een lange dunnen tak (of iets anders) en duw je ze via de "achterzijde" eruit.

In het stuur had ik ook altijd 100 dollar zitten.....voor het geval dat.....
Nu niet meer. Zit nu ergens anders. Als je het niet erg vind vertel ik niet op dit forum waar het nu zit :lol: .......en nee....het is niet de zadelbuis :D

Wat een noodspaak betreft.....daar gaat niet mijn voorkeur naar uit. Je moet tenslotte toch al een spaak vervangen en dan is het beter om het in ??n keer goed te doen. Wanneer er teveel slagen in je velg komen gaat de sterkte van je velg hard achteruit.

Plak de spaken om een kurk van een wijnfles met een stuk tape en schuif deze in de zadelpen. Zit goed vast, rammelt niet en altijd makkelijk eruit te halen.

Hoi,

Ik ben nog niet buiten europa wezen fietsen....en heb nog nooit reservespaken megenomen, en ze ook nooit nodig gehad, en nog nooit een slag in mijn wielen gehad, ondanks zware bepakking (fiets met bepakking 35 kg), zware berijder (90kg), hoge snelheden en hobbelige weggetjes en stijle beklimmingen en afdalingen en zo hier en daar een onhandige valpartij....en dat met gewone 36 spaaks wielen. :D

Als je wil weten waar ik die wielen vandaan heb hoor ik het wel.

Groeten Joris

Zelf heb ik dus ook nog nooit spaken meegenomen. Gelukkig ook nooit nodig gehad. In Zuid Duitsland ontmoette ik laatst een fietser met een ??n week oude Santos, die al twee spaken had moeten vervangen. Hierdoor ben ik toch over het meenemen van reserve spaken gaan nadenken.
Ik heb veel goede tips gelezen, bedankt hiervoor!

groetjes Johan

na mijn avontuurtje verleden jaar naar switserland neem ik in't vervolg altijd 6 stalen spaken mee; :oops:
't koste mij overigens 25Euro om 4 spaken te laten repareren :?

Allen vertik ik het nog om een extra ketting en een kettingpons mee te pakken, - een van de jaren gaat dat nog eens voor miserie zorgen, maar dan weten we dat ook alweer :)

't moraal van't verhaal ? beter voorkomen dan genezen, en als je het niet kan voorkomen: zie dat je het kan genezen (denk hierbij aan je EHBO doosje en dan begrijp je het wel). Verder: controleer altijd je onderdelen zoals spaken, banden, ...want volgens mij heeft me dit destijd de das omgedaan.