Ik vond de wielrichter parktool ts-8, de 'blauwe' in voorgaande berichten afgebeeld op foto's, absoluut niet fijn. Hij zwabberde te veel heen en weer, bij het uithalen en weer inzetten of omdraaien van het wiel is de stand iedere keer weer anders, niet precies mee te werken daardoor, maar dat was mijn beleving.
Wielrichter van rose lijkt op Ts-2 van parktool( vind ik persoonlijk TOP product), die zou ik dan nemen als je onder de 200 euro wil blijven.
https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-2 ... aid:713703 102 euro. Ik neem aan dat jouw Rose wielrichter een goedkopere variant was dan die ik hier laat zien.
Spaaksleutels parktool sw 20 en sw22 vind ik super om mee te werken, maar wel duur 35 euro per stuk.
Je hebt ook goedkopere varianten van parktools sw 40c bv. 13 euro of je hebt een 'gewone' ronde spaaksleutel in diverse varianten en prijzen met meerdere nippelmaten/ mogelijkheid en zijn goedkoper. Als je daar één van kiest en niet de goedkoopste neemt, maar iets duurder en dan die echt strak om de nippel past,die je wil gebruiken, kun je daar vaak ook prima mee werken
10-20 euro
Centreerboog Ik heb er een van Tacx, voldoet,
31 euro. centreerboogvan Rose vind ik niet fijn
Spaaklineaal is ook handig
10-15 euro.
Je zou dan onder de 200 euro kunnen blijven. Ik vind echter ts-2 parktool 250 euro, wielrichter zeker moeite waard om te overwegen te kopen, indien je vaker of vanaf nu al je wielen zelf wilt maken, haal je het er uiteindelijk ook wel uit, want je kunt een hoop geld besparen indien je je wielen zelf maakt. Van Rose is toch iets minder prettig werken vind ik, maar lukt zeker ook.
Wat ik verder nog heb gekocht is een
holle slagdrevel om de nieuwe spaken beter in de flens te kunnen 'slaan'. 5-10 euro.
Spaakspanningsmeter vind ik ook prettig werken, verschillende prijsklassen, van goedkoop tot heel duur, ieder zijn voorkeur en iets om te overwegen te kopen als je zeker weet er 'verder' in te willen gaan.
Ik vind van dt swiss analoog heel fijn werken, wel 375 euro zie ik nu..
Speciale bit voor opdraaien nippels gebruik ik persoonlijk niet, schroevendraaier werkt prima icm spaaksleutel .
een accuschroefmachine is handig als je evt. vaak wielen maakt of omspaakt ed.
Ik zelf gebruik lijnolie voor nieuwe wielen maken, als zijnde borging van spaken in nippels, met toch nog (los) draaimogelijkheid, 2-5? euro bij karwei voor een halve liter oid. speciaal borgmiddel hoeft van mij niet, is vast ook veel duurder ed. succes!