Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verstelbare stuurpen op ATB - Forum Wereldfietser

Verstelbare stuurpen op ATB

Afgelopen vakantie ben ik op mijn ATB gegaan. Hoewel de tocht geweldig was, kreeg ik door de fietshouding last van mijn polsen; mijn stuur staat namelijk lager dan mijn zadel. Deze is ook niet verstelbaar aangezien het - zoals de meeste ATB's tegenwoordig - een van het aheadset type is.

Een oplossing ligt voor de hand: koop een hybride. Toch wil ik proberen zelf een fiets samen te stellen die de sporieviteit heeft van een atb, maar toch minder "diep" zit. Gelijke hoogte als het zadel lijkt mij voldoende.
Ik weet ook dat Snel dergelijke fietsen heeft. Die zaten inderdaad comfi (Snel Savanne), maar waren te duur naar mijn smaak. Zeker als je dit vergelijkt met een Giant Expedition: 1149 Euro met veel LX- en XT-onderdelen (maar helaas een 28" frame).

De optie die ik bedacht heb: zelf bouwen en de opbouw starten met een ATB-frame waarin een verstelbare stuurpen past. Helaas kunnen diverse fietsenmakers mij daarover geen advies geven.

Heeft iemand tips over waar zulke frames te krijgen zijn?
Of misschien over een ander oplossingsrichting?

Groeten,
Marcel

Nou volg ik het even niet helemaal. Dat die sturen aan de pen zitten bevestigd zijn weet ik, maar je kunt er toch nog steeds een langere stuurpen in plaatsen?

Wat betreft de last van je polsen. Is dat niet (deels) op te lossen door een opzetstuk of zoiets op je stuur te plaatsen zodat je het stuur anders vast kunt houden? Wat van de bar-ends, of racebochten. Ik ben zelf groot voorstander van een racestuur waar de mogelijkheden voor vasthouden zeer uitgebreid zijn, maar weet dat nog meer mensen de voorkeur geven aan een atb stuur. Bij een racestuur, zeker op mijn fietsen, staat het zadel ook hoger dan het stuur. Toch heb ik geen last van mijn polsen. Dat terwijl ik twee weken geleden even wat op een atb zat en na twee minuten al last had. En daarbij was het zo, dat ik mijn handen maar op een, kennelijk ongelukkige, manier kon plaatsen.
Heb zelf ook ooit iets dergelijks overwogen. Dit werd echter door de fietsenwinkel Van Herwerden afgeraden. Reden: een verstelbare stuurpen kan lostrillen als er teveel mee over onverharde paden gereden wordt. En dan is-ie moeilijk te repareren.

Bovendien: een verstelbare stuurpen verstel je waarschijnlijk 1x zodat het stuur goed staat. Daarna kom je er niet meer aan. Daarom kun je beter een stuurpen nemen die op de juiste hoogte en lengte staat. Desgewenst kun je dan nog varieren met een ander stuur/vlinderstuur/bar-ends/race-stuur, etc. etc. Dat biedt waarschijnlijk meer soelaas.

Zelf ben ik zeer tevreden over het vlinderstuur: je kunt met veel afwisseling je handen op verschillende plekken op het stuur positioneren.

Succes!

Freek

Om misverstanden te voorkomen en wellicht omdat ik het verkeerd begreep. Met verstelbaar bedoelde ik de hoogte. Niet zo'n Gazelle ding dat je met een hendel omhoog trekken kunt verstellen. Ik bedoel het met een bout losdraaien in de pen zelf, zodat deze hoger en lager gezet kan worden.


En zo'n vlinderstuur vinden de meeste inderdaad erg aangenaam. Het biedt een ruime hoeveelheid mogelijkheden voor vastpakken en is met gereedschap kantelbaar.

Beste Marcel,

Ook voor laag zittende atb's bestaat de mogelijkheid om meer rechtop te zitten.
Je hebt inderdaad gelijk dat door de headset de "stuurpen" niet meer omhoog kan. Dit is echter opgelost door "stems" die onder een grote hoek staan (40 graden bijvoorbeeld). Kijk voor een voorbeeld op:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... bea98c3d4b

Elke goede fietsenzaak kan je verder helpen.

succes
Marco Meijerink

http://www.roseversand.de/niederl/index.html hier vindt je wat je zoekt.

Click op onderdelen, daarna op stuurpennen en scroll verder tot je aan
de WCW stem-up komt artiekelnummer WC-522379 Extra stabiel aluminium buisverlengstuk, dat de stuurpen tot 80 mm verhoogd.
18.5 Euro


en daaronder WCW stem-up 8 graden artiekelnummer WC-522443 over deze laatste schrijft men; Aluminium vorkbuisverlengstuk dat de stuurpen niet alleen tot 60 mm verhoogd, maar ook door de 8°-hoek voor een ontspannen houding zorgt
22.5 Euro

Delta cycle http://www.deltacycle.com/ heeft ze ook maar levert niet rechtstreeks aan Europa het kost daar 19.5 $ US en via hun Duitse importeur 32 Euro , volgens mij zou het perfect een Bush zijn reet passen, alwaar ik dit Amerikaans produkt ook met veel plezier zou steken.


Zelf ben ik er ook meer dan een jaar op zoek naar geweest, ik ga er nu 20 bestellen (bij de eerste natuurlijk.

Slechte quote :oops:

Somchai schreef:http://www.roseversand.de/niederl/index.html hier vindt je wat je zoekt.

Click op onderdelen, daarna op stuurpennen en scroll verder tot je aan
de WCW stem-up komt artiekelnummer WC-522379 Extra stabiel aluminium buisverlengstuk, dat de stuurpen tot 80 mm verhoogd.
18.5 Euro


en daaronder WCW stem-up 8 graden artiekelnummer WC-522443 over deze laatste schrijft men; Aluminium vorkbuisverlengstuk dat de stuurpen niet alleen tot 60 mm verhoogd, maar ook door de 8°-hoek voor een ontspannen houding zorgt
22.5 Euro


Delta cycle http://www.deltacycle.com/ heeft ze ook maar levert niet rechtstreeks aan Europa het kost daar 19.5 $ US en via hun Duitse importeur 32 Euro , volgens mij zou het perfect een Bush zijn reet passen, alwaar ik dit Amerikaans produkt ook met veel plezier zou steken.


Zelf ben ik er ook meer dan een jaar op zoek naar geweest, ik ga er nu 20 bestellen (bij de eerste natuurlijk.

Eerlijk is eerlijk ik heb ze dan toch bij de Amerikanen gekocht omdat een vriend net overkwam en ze kon meebrengen. :oops:

Werkt goed en is zeer gemakkelijk te installeren.
Achteraf gezien blijken ze makkelijker te zijn dan de Duitse versie waar je door middel van ringen aan te brengen moet monteren.