Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting vraag - Forum Wereldfietser

Ketting vraag

Werkt een ketting waar specifiek op staat dat hij voor 6 / 7 versnellingen is ook op een 8 speed drivetrain?
Dat ligt er aan of je met die ketting schakelt (derailleur|) of gebruikt met een versnellingsnaaf. Dus een prima ketting voor een versnellingsnaaf van 3 t/m 14 speed.
6/7 speed ketting, is prima te gebruiken op 8 speed cassette/freewheel.
Hij moet idd wel goed kunnen schakelen.
Ik zag namelijk bij de aanduiding 6-7-8 speed dezelfde maat staan als
bij de ketting waar 6-7 bij stond.
En deze was een stuk goedkoper. Vandaar :)
Er is feitelijk niet zoiets als een 6/7 speed ketting of een 8v ketting. Het betreft de gewone smalle derailleurketting, aangeduid als 3/32". Vanaf 9v worden ze smaller: 11/128" enz.
Er zijn natuurlijk verschillende kwaliteiten, vandaar het prijsverschil.
sjefke schreef:Er is feitelijk niet zoiets als een 6/7 speed ketting of een 8v ketting. Het betreft de gewone smalle derailleurketting, aangeduid als 3/32". Vanaf 9v worden ze smaller: 11/128" enz.
Er zijn natuurlijk verschillende kwaliteiten, vandaar het prijsverschil.
De binnenmaat tussen de schalmen is inderdaad 3/32". De buitenmaat verschilt wel degelijk. Een 8 speed ketting heeft dunnere schalmen dan een 6/7 speed ketting. Dat kan van belang zijn voor het schakelen.

Hieronder een overzicht van de uitwendige breedte van de kettingen.
06 speed - 7.8mm
07 speed - 7.3mm
08 speed - 7.1mm
09 speed - 6.6 tot 6.8mm
10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
10 speed (Narrow) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10 speed (Narrow, Direction) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Bron Wikipedia
Shimano heeft diverse kettingen die 6/7/8 speed compatibel zijn.
Wikipedia pagina's verdienen regelmatig een update. De geciteerde is er zo een. Dikte van kettingen is zeer merkgebonden. Connex 9v kettingen zijn bijv. 6,5mm.
Ik weet dat diverse kettingen 6/7/8 passen op een 8 speed cassette. Ik weet ook dat kettingen buitenmaats niet even breed zijn. Ik mag aannemen dat een 6/7 ketting, met dikkere schalmen en langere pennen, breder is dan een 6/7/8.
Maar de vraagsteller vroeg of een ketting, waar specifiek 6/7 op stond, geschikt is voor een 8-speed cassette.

Op een fiets met Rohloff passen alle inwendige maten fietsketting. 1/8", 3/32" en 11/128"
De kettingen van Sram heten dan weer 7/8-speed compatible waarbij 6 dan weer juist niet vermeld is.
https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... r_products
In theorie kunnen sommige combinaties niet, ik rij al jaren op een '88 Giant Super Sierra (mtb) met 6 speed Shimano UG cassette, icm. een Shimano HG70 7/8 speed ketting en 6-speed XT thumb-shifters. Dat draait en schakelt prima.

Afbeelding

Afbeelding
Gideon schreef:In theorie kunnen sommige combinaties niet, ik rij al jaren op een '88 Giant Super Sierra (mtb) met 6 speed Shimano UG cassette, icm. een Shimano HG70 7/8 speed ketting en 6-speed XT thumb-shifters. Dat draait en schakelt prima.
In de praktijk zal in jouw geval een 9/10 speed ketting ook prima schakelen. Deze ketting is niet te smal voor de tanden van de cassette. Mogelijk schakelt de 11 speed ook nog goed.
Het gaat om de kettingbreedte of buitenmaat van de ketting. De vraag was, blijft er voldoende ruimte aanwezig tussen de tandkransjes om goed te kunnen schakelen met een 6/7 speed ketting op een 8 speed cassette :?:
PietV schreef:
Gideon schreef:In theorie kunnen sommige combinaties niet, ik rij al jaren op een '88 Giant Super Sierra (mtb) met 6 speed Shimano UG cassette, icm. een Shimano HG70 7/8 speed ketting en 6-speed XT thumb-shifters. Dat draait en schakelt prima.
In de praktijk zal in jouw geval een 9/10 speed ketting ook prima schakelen. Deze ketting is niet te smal voor de tanden van de cassette. Mogelijk schakelt de 11 speed ook nog goed.
Wat erg snel geoordeeld. Dit is dan ook geen gewone cassette, maar een UG cassette met heel hoge tanden, die sowieso traag schakelen. Daar zijn ze ook voor ontworpen.
10v en 11v kettingen zijn hier totaal misplaatst en niet voor ontworpen. Ze zullen nog harder slijten, dan ze toch al doen.
Die cassette lijkt al 25j ongebruikt of is de foto van 1988?
Foto is van een paar jaar geleden, die UG cassettes gaan langer mee dan de HG. Om de 2000km vervang ik de ketting zodat de cassette lang mee kan. Ik fiets er alleen met mooi weer mee, beetje zuinig op, is op de banden, zadel, kabels en remblokjes na nog helemaal origineel (Heb ook nog wat UG cassettes/kransjes op de plank liggen 8) ) ik hou van dat oude spul en heb ook nog 1e ttpe Super Sierra uit 1987 met een mix van Deore en SunTour XC. Nu maar weer terug naar de vraag.