Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wiel (26 inch ) en 6 versnellingen - Forum Wereldfietser

Wiel (26 inch ) en 6 versnellingen

Hallo,

..Ik ben een oude, stalen mtb ( 26 inch) aan het ombouwen.
Nu is het acherwiel aan de beurt. De fiets heeft 3 keer 6 versnellingen.
Ik heb gezien dat de casettes met 6 tandwielen nog gewoon te koop zijn.
Maar ik zag ook dat bepaalde wielen schijnbaar niet compatible zijn met elke casette, en dat sommige wielen ontworpen zijn voor 9 tandwielen.

Ik dacht altijd dat het aantal versnellingen werd bepaald door de derailleur, de tandwielen en de shifters, maar dat het wiel zelf daar gewoon weinig invloed op had..

Kent iemant misschien een artikel waarin staat hoe je weet of een wiel geschikt is voor 6 versnellingen?

Bedankt alvast.
Zie hier: http://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Dit is dus vast geen cassette naaf maar nog een ouderwetse freewheel naaf. Dat betekent vermoedelijk ook dat de uitvalbreedte geen 135 mm is maar minder. Mijn advies zou zijn niet te moderniseren. Laat maar weten of je nog vragen hebt.
Niet moderniseren, waarom niet?

Het moet fysiek wel kunnen en dat wordt bepaald door de shifter: 6,7,8 enz., maar zeker ook door de ruimte tussen de achtervork en of je daarvoor een passend achterwiel kunt vinden. 26inch achterwielen, waarschijnlijk dus 559mm achterwielen (want er zijn nog 3 courante zg. 26inch maten), zijn standaard destijds (wanneer was dat?) 130mm en nu al weer 20 jaar 135mm breed. Meten is weten: opmeten dus.
Waarschijnlijk past ook een schroefpignon met 7 tandwielen op je naaf (er zijn er ook nog met 8 tandwielen) en tussen de vork. Koop een moderne (bijv Sunrace), met schakelhulpen ingefreesd. Schakelt zoveel soepeler. Dan heb je wel een passende shifter nodig. Bij 7v zal je huidige derailleur (welke?) na bijstellen dat ook aan kunnen. 8v denk ik niet. Een achterwiel met cassettenaaf kan zowel 130mm (uit heel oude voorraad) als 135mm zijn. Wordt nu veel gebruikt aangeboden. Op een zg. 8v body past zowel 8v, 9v 10v en zelfs een mtb 11v cassette. Dat laatste moet je maar vergeten.
Mijn idee was en vermoedelijk is dat ja al snel meer geld uitgeeft dan de fiets waard is. Maar we weten niet wat het is, dat is waar.
Wim schreef:Zie hier: http://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Dit is dus vast geen cassette naaf maar nog een ouderwetse freewheel naaf. Dat betekent vermoedelijk ook dat de uitvalbreedte geen 135 mm is maar minder. Mijn advies zou zijn niet te moderniseren. Laat maar weten of je nog vragen hebt.

Bedankt voor de reacties. Inderdaad, freewheel naaf heet het.. Ik heb de site van Sheldon Brown vroeger vaak bezocht, was nu de naam kwijt, maar inderdaad, een schat aan informatie, dus bedankt voor de tip.

Mijn fiets is een Decathlon van 95, destijds een van de betere modellen, Staal, vaste voorvork, geen artistieke dikke, afgeplatte en of gebogen buizen maar echt een simpel frame. Afgemonteerd met Shimano Deore LX. Cantilever remmen.

Versnellingen doen het goed en remkabels en blokjes heb ik vervangen. Een andere trapas , de klassieke BB UN 54 van Shimano heb ik er ook ingezet. qua uiterlijk lijkt hij veel op het model Sahara van Snel.

Omdat ik , surprise surprise, deze fiets wil gebruiken voor een 'serieuze' tocht dacht ik laat ik er een stevig wiel in zetten, en kwam zodoende op dit 'probleem'.

Ik heb vaker tochten ( van twee maanden ) gemaakt en nog nooit problemen gehad met spaakbreuk of velgen, Hoewel ik zelf 85 kg weeg , zonder aanhanger, dus alles op de fiets.

Het lijkt me, ook na het lezen, het beste om een nieuw wiel met freewheel naaf te kopen om er vervolgens een 6 speed freewheel op te schroeven, zodat ik moderniseren acherwege kan laten.
Zeker ook omdat deze delen gewoon nieuw nog te koop zijn, en vrij goedkoop, Zo'n 6 speed freewheel heb je al vanaf 12 Euro, dus als je er een koopt voor rond de 20 heb je zeker een goede , lijkt me
Blijft de vraag, Welk wiel is ' het beste ' ? Welk merk en model wordt gebruikt door de doorsnee wereldfietser ? Hoeft zeker niet licht gewicht te zijn, wel degelijk en met veel spaken!
Je grootste probleem is dat goede freewheel naven althans nieuw vrijwel niet meer te koop zijn. Als je met jouw gewicht een echte tocht wilt maken is een goed achterwiel toch wel wenselijk. Wat voor shifters en deraileur heb je? En hoe breed is je huidige frame/naaf?
pete schreef:Het lijkt me, ook na het lezen, het beste om een nieuw wiel met freewheel naaf te kopen om er vervolgens een 6 speed freewheel op te schroeven, zodat ik moderniseren acherwege kan laten. Zeker ook omdat deze delen gewoon nieuw nog te koop zijn, en vrij goedkoop, Zo'n 6 speed freewheel heb je al vanaf 12 Euro, dus als je er een koopt voor rond de 20 heb je zeker een goede , lijkt me.
Hardnekkig vasthouden aan oude techniek is inderdaad een denkwijze, maar daarmee niet verstandiger. Een 6v schroefpignon kost nog geen tientje, maar dat is het dan. Betere zijn er niet. Zijn vaak onverwijderbaar zonder de hele naaf te kraken. In tegenstelling tot courante cassettes (daar hoort 7v ook al niet meer toe). Vroeger was echt niet altijd beter. Ik heb twee jaar geleden voor een vriend die al bijna 30 jaar heel Europa doorfietst (vanuit Ardeche) een stalen Trek 930 mtb (1993) opgebouwd, maar mocht er van hem geen 8v systeem opzetten. Ook geen dubbelwandige velgen ("vind ik niet nodig") . Gevolg: na door een flink gat te zijn gereden (met 40kg bagage), moest hij drie dagen (buurt Annecy) wachten op een nieuw wiel met 7v cassette. Fietsenmakers hebben (i.t.t. webshops) weinig tot niets in voorraad. En al helemaal geen onderdelen die al 20 jaar aftands zijn.
sjefke schreef:Fietsenmakers hebben (i.t.t. webshops) weinig tot niets in voorraad.
Geef ze eens ongelijk. Het aantal verschillende onderdelen is explosief toegenomen en de online prijzen zijn jarenlang gedaald. Het is voor een kleine dorpsfietsenmaker aleen maar verstandig om, op een paar dingen na, het magazijn van Roseversand als voorraadkast te gebruiken. De keerzijde is dat een fiets repareren een onbekend aantal dagen duurt plus de klustijd zelf.
Cassettenaven zijn inderdaad heel veel beter dan freewheel. En ik ben er helemaal niet van overtuigd dat vroeger alles beter was. Zeker niet. Wel dat je aan zo'n oude fiets niet teveel geld moet uitgeven. Nu we weten dat er echt een tocht mee gemaakt moet worden stelt zich dus de vraag hoe dat kan met zo min mogelijk kosten. Dus de vraag naar de shifters en de uitvalbreedte.
Wim schreef:Cassettenaven zijn inderdaad heel veel beter dan freewheel. En ik ben er helemaal niet van overtuigd dat vroeger alles beter was. .
Ik denk niet dat een systeem beter is dan het andere, ik weet er gewoon te weinig vanaf, Als freewheel minder goed is dan Cassette, neem ik liever cassette.

De afstand , van binnenkant metaal tot binnenkant metaal, is 135 cm.

Als ik nu een: " Achterwiel 26 x 1.75 Cassettenaaf 7 Sp Vaste As - Velg "

Kan ik er dan gewoon een Cassette met 6 tandwielen opdoen?
( Geen freewheel dus, zoveel begrijp ik ondertussen.)

Zodat de 'chainline' hetzelfde blijft? Of kan ik er een 7 versnellingen Cassette op doen, zonder dat de derailleurs verward raken?
Leon schreef:
sjefke schreef:Fietsenmakers hebben (i.t.t. webshops) weinig tot niets in voorraad.
Geef ze eens ongelijk. Het aantal verschillende onderdelen is explosief toegenomen en de online prijzen zijn jarenlang gedaald. Het is voor een kleine dorpsfietsenmaker aleen maar verstandig om, op een paar dingen na, het magazijn van Roseversand als voorraadkast te gebruiken. De keerzijde is dat een fiets repareren een onbekend aantal dagen duurt plus de klustijd zelf.
Jij leest altijd wel ergens ongenoegen of boosheid. :( Ligt aan jou. Ik heb alleen een droog feit vermeld, hetgeen van belang is om rekening mee te houden.
Als je de indexering van de shifters wil gebruiken, zit je vast aan 6 speed. (op exotische combinaties na). Als je er geen probleem mee hebt om ze zonder index te gebruiken (en het zou kunnen dat ze daarvoor oud genoeg zijn) dan kan je er eender wat mee schakelen.

Nu kosten simpele shifters ook niet echt veel en als dat wil zeggen dat je daarmee met een courante cassette naaf kan rijden, dan zou ik toch aanraden om die stap te zetten.
Volgens mij verkopen ze bij Decathlon zelfs het wiel wat je nodig hebt:
http://www.decathlon.nl/achterwiel-mtb- ... 35937.html
Daar moet dan nog een pignon op. Die verkopen ze ook. http://www.decathlon.nl/freewheel-6-spe ... 75325.html (geen idee of het inderdaad ook past :!: )
Of dit qua tijdsbesteding, financieel (korte termijn), economisch (iets langere termijn) of technisch verstandig is waag ik te betwijfelen.
Soms is het gewoon het beste om het geheel te recyclen en een iets couranter model te kopen om mee te beginnen.
7-speed vind ik daarbij toch wel het minst courante dat mogelijk nog acceptabel is, al zou ik vooraf wel gaan kijken of alle benodigde onderdelen nog te krijgen zijn.
pete schreef:
Wim schreef:Cassettenaven zijn inderdaad heel veel beter dan freewheel. En ik ben er helemaal niet van overtuigd dat vroeger alles beter was. .
Ik denk niet dat een systeem beter is dan het andere, ik weet er gewoon te weinig vanaf, Als freewheel minder goed is dan Cassette, neem ik liever cassette.

De afstand , van binnenkant metaal tot binnenkant metaal, is 135 cm.

Als ik nu een: " Achterwiel 26 x 1.75 Cassettenaaf 7 Sp Vaste As - Velg "

Kan ik er dan gewoon een Cassette met 6 tandwielen opdoen?
( Geen freewheel dus, zoveel begrijp ik ondertussen.)

Zodat de 'chainline' hetzelfde blijft? Of kan ik er een 7 versnellingen Cassette op doen, zonder dat de derailleurs verward raken?
135mm is mooi! Veel mogelijkheden.
Een vaste as met cassettenaaf is compleet onmogelijk! Welke is dat (link a.u.b?)
Daarnaast nogal wat misverstanden. De chainline wordt niet door de cassette bepaald, maar door crank/trapas combinatie. Cassettes met 6 kransen hebben ooit bestaan (Dura Ace '80er), maar zijn er niet meer. 7 v cassette zal gewoon passen. Er zijn minimale verschillen met 6v qua spacing, ruimte tussen de tanden en de dikte ervan. Dat is van belang voor de shifter, die heeft een index. Uiteraard heb je dan toch maar 6 versnellingen achter. Derailleur doet wat de shifter zegt, die denken niet. Met een 7v cassettenaaf ben je voor lange tijd beperkt tot 7v. 8v past er niet op. Andersom wel (met opvulring achter de 7v cass.), zoals boven al uitgelegd.
sjefke schreef: Een vaste as met cassettenaaf is compleet onmogelijk! Welke is dat (link a.u.b?)
.
http://www.fietsparts.nl/fietsonderdele ... &results=1

Nu snap ik waarom ik steeds in de war raak. :x
Maar goed, ik kan dus gewoon een 7 speed cassette gebruiken, waarvan één tandwiel dan waarschijlijk buiten het bereik van de derailleur valt..?
pete schreef:
sjefke schreef: Een vaste as met cassettenaaf is compleet onmogelijk! Welke is dat (link a.u.b?)
.
http://www.fietsparts.nl/fietsonderdele ... &results=1

Nu snap ik waarom ik steeds in de war raak. :x
Maar goed, ik kan dus gewoon een 7 speed cassette gebruiken, waarvan één tandwiel dan waarschijlijk buiten het bereik van de derailleur valt..?
Nee, met 6 standen op de shifter kun je ook maar 6 tandwielen schakelen. Ik schat dat je derailleur met de schroefjes ruimer gesteld kan worden. Daar ligt het niet aan. Maar zoals ook anderen al adviseren: doorpakken naar 8v. Dus ook 8v shifter. Ketting blijft dan nog hetzelfde. Vanaf 9v wordt die dunner.
met een vaste as wordt montage van de lockring onmogelijk of heel lastig te centreren. Dit wiel is ook al af te raden vanwege enkelwandige velg. Gegeven de inferieure kwaliteit is de prijs nog aan de hoge kant ook. Kijk eens bij bikecomponents.de, : kwaliteit voor paar euro meer: https://www.bike-components.de/en/bc/Mo ... ad-p46629/ 8v past ook.
sjefke schreef: doorpakken naar 8v. Dus ook 8v shifter. Ketting blijft dan nog hetzelfde. Vanaf 9v wordt die dunner.

. Dit wiel is ook al af te raden vanwege enkelwandige velg. Gegeven de inferieure kwaliteit is de prijs nog aan de hoge kant ook. Kijk eens bij bikecomponents.de, : kwaliteit voor paar euro meer: https://www.bike-components.de/en/bc/Mo ... ad-p46629/ 8v past ook.


Hier nog een fragment uit een forum:( http://www.bikeforums.net/touring/60969 ... -bike.html )

"7 speed Freewheels and cassettes are still made today and are easy to find. That should not be a deciding factor. A quick look at QBP's catalog lists 7 seven speed Shimano Cassettes and only 3 seven speed freewheels. The main difference is going to be overall strength of the rear wheel. A freehub wheel is stronger with the bearing evenly spaced on the axle. I have seen a huge amount of bent or completely broken axles on a freewheel hub (I work at a LBS), and zero broken axles of a freehub wheel."

Alle antwoorden hebben geholpen, ik denk dat ik freewheel vergeet en een 8 speed Cassette zoek. Als dit gewoon past op die 135 afstand, En dan de shifters aanpas als ik het wiel heb.

Het wiel van het linkje, bij Bikecomponent Deutschland heeft 32 spaken, en is ook eenwandig. en kost 50 E. Dubbelwandig is toch beter denk ik, zeker met bepakking.
pete schreef: Het wiel van het linkje, bij Bikecomponent Deutschland heeft 32 spaken, en is ook eenwandig. en kost 50 E. Dubbelwandig is toch beter denk ik, zeker met bepakking.
DT Swiss maakt helemaal geen enkelwandige velgen: 535 is gewoon dubbelwandig. Te snel geoordeeld! 32 spaken op 559 velgen is hetzelfde als 40 spaken op 622mm. Kost dus net €10 meer dan dat inferieure wiel van je eerdere link.
Op de kleintjes letten en nooit meer halve shifts: https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... ra-p14455/
Is Shimano compatible. Shiftratio 2:1.
Bovendien kun je dan je remgrepen voor cantilever handhaven, want niet kan bij een combo rem/schakelgrepen, omdat bijna allemaal op v-brake zijn berekend.
Betreffende het citaat: In de angelsaksische wereld word de term "freehub" voor verschillende dingen gebruikt. Als jij dat wel weet: petje af!!
Dat technisch gesproken een schroefpignon naaf sterker is, is juist.
Ai,
Ik zie door de spaken het wiel niet meer ?

De reden dat ik dacht dat het wiel , uit duitsland dus, enkelwandig was, kwam omdat je op de foto de punten ziet waar de spaken aan de velg zitten. Waar normaal gesproken dus het velglint de binnenbanden beschermt.

Ook dit heb ik ergens gelezen op het verderfelijke internet: Als je wilt weten of een wiel enkel of meerwandig is, haal de band eraf en kijk of die punten zichtbaar zijn. Bij dubbelwandige velgen zijn die niet te zien. Dit werkt dus niet.
pete schreef:Als je wilt weten of een wiel enkel of meerwandig is, haal de band eraf en kijk of die punten zichtbaar zijn. Bij dubbelwandige velgen zijn die niet te zien.
Op dubbelwandige velgen zijn de nippels ook te zien, door de gaten van de dubbele wand!