Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een 'fiets voor het leven'... met Pinion-bak? - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een 'fiets voor het leven'... met Pinion-bak?

Aangezien ik dagelijks ruim 60 kilometer naar m'n werk en weer terug fiets en het daarnaast heerlijk vind om in de weekenden een tochtje te doen, heb ik besloten dat het tijd wordt voor iets knaps ter vervanging van m'n ouwe maar trouwe Batavus Stabilo met SRAM S7 naaf.

Ik geef daarbij de voorkeur aan een lichte maar vooral stabiele fiets (zeker gezien m'n lengte: 2.08m) waar ik zo min mogelijk onderhoud aan hoef te verrichten en waar ik me met een gangetje van zo'n 25 á 30 km/u mee kan voortbewegen.

Nu was ik er stellig van overtuigd dat het een exemplaar met een Rohloff-naaf moest worden, maar na gefietst te hebben op een aantal Santossen met o.a. een Pinion-bak, heeft de twijfel toch enigszins toegeslagen. Het concept en de uitvoering is toch wel heel erg mooi, al vraag ik me af of het de forse meerprijs rechtvaardigt.

Ik heb een beetje m'n huiswerk gedaan, en blijf nu over met een aantal vragen:

1) Gaat een Pinion-bak ervoor zorgen dat ik sneller kan fietsen dan met een Rohloff-naaf? Of is daar, bijvoorbeeld gezien het lagere rendement, juist geen sprake van?

2) Voor zover ik gezien heb, is Santos de enige die fietsen levert met een losse riemspanner en vaste achterpadden*. Waarom is dit?

Naar mijn weten, correct me if I'm wrong, zijn vaste achterpadden superieur aan verstelbare exemplaren. Ik vraag me daarom af waarom andere fabrikanten niet voor deze oplossing hebben gekozen. Het is van essentieel belang dat het wiel recht in het frame staat, en laat dat nu vrij uitdagend zijn met verstelbare achterpadden. Toch? Bovendien moeten bij verstelbare achterpadden de velgremmen na het spannen van de riem opnieuw worden afgesteld, tenzij er voor schijfremmen zijn gekozen. Niet onoverkomelijk, maar ook niet ideaal.

Een andere oplossing die ik tegenkwam is een excentrische achteras, zoals te zien op een fiets van het merk 11Ants. Zo blijft het wiel in ieder geval recht in het frame, zou ik zeggen. Zijn hier nog nadelen aan verbonden? Bestaan er überhaupt forenzenfietsen met een Pinion-bak en excentrische achteras?

* De Nicolai ION GPI heeft overigens ook een wieltje dat als riemspanner dienst lijkt te doen.

3) Laten de cranks van Pinion nog steeds te wensen over, of is dat iets van het verleden?

4) Is de betrouwbaarheid van een CDX-riem nog steeds aanzienlijk minder dan bij een CDC-riem? Eerlijk gezegd weerhoudt me dat misschien nog wel het meest van het kopen van een Pinion-fiets.

Alvast dank!
Als je snel door de polder of zo wilt rijden heb je eigenlijk een heel andere fiets nodig. Zo'n Pinion of Rohloff aandrijving heeft relatief grote stappen en dat is juist niet wat je dan wilt. Ik ben erg blij met mijn Rohloff naaf (gelukkig met ketting) maar voor wat jij zoekt zou ik geloof ik liever iets kleinere stapjes hebben. Specifiek voor de Pinion is er nog het probleem van de breedte: Je zit als een eend zo breed met je benen op dat ding. Niet iedereen vindt dat erg, maar de meeste snelle fietsers willen dat niet en zoeken dus zelfs een fiets met 130 mm (race)achternaaf ipv de 135 mm mtb maat, en slanke cranks met een lage Q, zoals dat heet.
Verder wil je in de polder bij die snelheid vooral weinig luchtweerstand hebben, dus een racestuur.
Waarom voor zoveel geld geen maatframe trouwens?
Bij de woorden lichte fiets en hoog rendement moet ik toch als eerste aan een fiets met derailleur denken.
Wim schreef:Als je snel door de polder of zo wilt rijden heb je eigenlijk een heel andere fiets nodig. Zo'n Pinion of Rohloff aandrijving heeft relatief grote stappen en dat is juist niet wat je dan wilt. Ik ben erg blij met mijn Rohloff naaf (gelukkig met ketting) maar voor wat jij zoekt zou ik geloof ik liever iets kleinere stapjes hebben. Specifiek voor de Pinion is er nog het probleem van de breedte: Je zit als een eend zo breed met je benen op dat ding. Niet iedereen vindt dat erg, maar de meeste snelle fietsers willen dat niet en zoeken dus zelfs een fiets met 130 mm (race)achternaaf ipv de 135 mm mtb maat, en slanke cranks met een lage Q, zoals dat heet.
Verder wil je in de polder bij die snelheid vooral weinig luchtweerstand hebben, dus een racestuur.
Je adviseert een derailleur, als ik je goed begrijp? Vanwege (het gebrek aan) onderhoud heeft versnellingsnaaf of -bak de voorkeur. Ik ben niet heel ontevreden over de SRAM S7 waar ik nu mee rij, en een Rohloff of Pinion gaat sowieso aanzienlijk beter rijden.

De hoge Q van een Pinion is inderdaad niet ideaal.
Waarom voor zoveel geld geen maatframe trouwens?
Ben me nog aan het oriënteren; een maatframe is zeker niet uitgesloten. De high-end merken (Santos, idworx, etc.) hebben zich natuurlijk wel bewezen. De jarenlange ervaring en zaken zoals een dealernetwerk scheppen vertrouwen. Ik vraag me af of een fiets met maatframe op den duur veel meer waarde voor m'n geld biedt.
peter123 schreef:Bij de woorden lichte fiets en hoog rendement moet ik toch als eerste aan een fiets met derailleur denken.
Begrijpelijk. Echter, 't onderhoud van een fiets met derailleur is niet iets waar ik op zit te wachten. Zeker in de winter met pekel lijkt me een riemaandrijving ideaal.
1. Mooi dat grote bereik, maar in Nederland overdone. ik denk je de eerste 8 versnellingen en de hoogste 3 zelden zult gebruiken in NL

2. Tout terrain heeft ook een mooie spanoplossing ( verdraaiing Pinion )
Van horen zegggen, schijnt de oplossing van Idworx ook probleemloos te werken.

3. Ik lees in de duurtest van Ellen en Elmar dat ook de vernieuwde cranks nog tikken.
http://www.bicycle-junkies.com/gear-rev ... s-cdx-belt

4.Kies je voor Pinion dan zit je bij Gates inderdaad vast aan de CDX riem. Ik snap alleen niet dat bij CDC er gekozen wordt voor een aluminium voortandwiel en bij Pinion voor een RVS tandwiel.
Dan blijft er nog een keuze voor Pinion met een Conti riem
Falgenjagd en het Nederlandse Pilotcycles bieden deze combinatie.

Dan heb je meteen een titanium frame.....
In theorie moeten velgremmen bij verstelbare achterpadden inderdaad bijgesteld worden, in de praktijk heb ik dat nog nooit gedaan. Volgens mij is de rek van een riem tijdens de gebruiksfase zelfs nog kleiner als van een ketting.
Bert van Sprang schreef:In theorie moeten velgremmen bij verstelbare achterpadden inderdaad bijgesteld worden, in de praktijk heb ik dat nog nooit gedaan. Volgens mij is de rek van een riem tijdens de gebruiksfase zelfs nog kleiner als van een ketting.
+1 Veel kleiner, zelfs.
Heel eerlijk vind ik de riem een oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat. En afgezien van de prijs en de toekomstbestendigheid heb ik er een voor mij onoverkomelijk bezwaar tegen: het kan alleen met een heel stijf frame en dat vind ik lomp en oncomfortabel rijden. Niet iedereen zit daar net zo erg mee, maar ik wel. Om dezelfde reden wil ik ook geen aluminium frame. Voor mij is het frame het hart van de fiets, en dat moet niet alleen passen maar ook super lekker rijden. Vandaar mijn voorkeur voor een stalen maatfiets.
Wat wil je er verder mee? Wil je nog bagage meenemen op bijvoorbeeld een fietsvakantie? Zo niet, dan zou ik voor een lichter en soepeler frame gaan. Zo ja, dan heb je nog niet gelijk een tractorfiets nodig (wel voor een echte expeditietocht).
Ook met een mooie Pinion met riem zou ik overigens die een of twee weken met pekel toch liever op mijn oude fiets naar mijn werk rijden, of liever nog met een oude stalen mtb met brede Conti Topcontact winterbanden. Daar blijft je mooie fiets toch echt mooier van.
Wim, dat je geen fan van een riem bent is in vele van je posts genoemd.
Ik vind een stijf frame erg lekker en direct rijden. Een stijf frame zorgt ervoor dat ik snel kan reageren zonder dat mijn fiets mijn correctie onvoldoende volgt. Een stijf frame vind ik superlekker rijden. Comfort haal ik uit banden, handvatten, enz. Ik heb dat liever dan een slap frame. Daarmee kan ik niet corrigeren.
Ik vind het heerlijk dat ik mijn fiets met riem gewoon in de hoek kan zetten zonder dat ik veel onderhoud aan hoef uit te voeren. Zelf het op spanning brengen is niet meer nodig, is bij een ketting wel het geval. Natuurlijk is het geen wereldproblemen maar lekker is het wel :D

Ik respecteer je mening Wim, en ben ook altijd blij om je input te lezen, maar wat betreft de riem betreft deel ik je mening niet.

@Willem-Aart, wat betreft je punten. Met een pinion ga je helaas niet sneller fietsen. Ik heb niet heel veel verschil gemerkt. Als je echt snel wil fietsen dan is inderdaad een snelle racer meer geschikt maar volgens mij ben je dara niet naar op zoek.

De laatste berichten van de cranks zijn een stuk beter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet met eigen ervaringen kan staven. Heb er gewoonweg te weinig kilometers mee gereden. Je zou Santos eens kunnen bellen. Die mannen kunnen je dat zo vertellen.

Wat betreft de betrouwbaarheid van de riem, ja helaas wel. Ik begrijp Gates ook niet helemaal. Maar hoewel de betrouwbaarheid minder is is de slijtage van de riem nog steeds een heel stuk minder dan de ketting. En je moet maar zo denken, als er een nieuwe riem komt dan kan je die er naar alle waarschijnlijkheid ook opzetten. Kwestie van twee tandwielen vervangen. Kost wel geld maar het is niet zo dat je met je pinion fiets gelijk een miskoop hebt gemaakt.

Ik kan je niet vertellen of het de forse meerprijs rechtvaardigt. Hangt ook een beetje van je portemonnee af en hoeveel je die meerprijs voelt. Een mooie dure racefiets van 6000 euro is voor velen van ons ook niet nodig maar heel wat mannen rijden erop......met plezier.
Hey Willem-Aart, ik heb ongeveer hetzelfde doel als jij. Alleen ben ik 1m70, en al erg tevreden als de fiets 10 jaar goed voldoet.
Ik ga volgende maand de tx-1200 van 2016 uitproberen. Deze is van Fahrradmanufactur VSF, Pinion en ketting. De TX-800 in derailleurversie had ik al eens getest, beviel best en is ongeveer dezelfde fiets afgezien van de aandrijving.
De TX-1200 van 2017 heeft Pinion en riem, met allemaal top componenten. Is nog niet leverbaar nu, pas vanaf week 48. Gaat 3700 euro kosten, kan ik mee leven.
Ik ga vooral kijken hoe de stappen zijn (11%) in het gebruik, hoe die Qwaarde me bevalt en hoe de riem op spanning gehouden wordt.
Ik lees hier graag mee, en laat je weten zodra ik de kans heb er een stukje op te rijden.
Hoi Marco, ja ik weet dat smaken verschillen. Maar of een fiets snel en precies stuurt heeft echt niets te maken met de stijfheid van het frame (tenzij je het over heel ouderwetse zwabber fietsen hebt), maar met de geometrie. Minder naloop doet wonderen.
Als je per dag 120km fietst zou ik eens gaan kijken naar een ligfiets of velomobiel. Je komt zoveel uitgeruster aan, en de hoeveelheid wind die je vangt neemt naarmate de stroomlijn beter wordt ook af (en de snelheid bij eenzelfde inspanning toe). Voor het geld wat je uit wilt geven aan een fiets met Pinion of Rohloff, kun je ook heel goed een gebruikte velomobiel of een knappe ligfiets (met derailleur) op de kop tikken. Enige uitdaging die ik zie is dat je met je lengte mogelijk niet in een VM past.
Wim schreef:Hoi Marco, ja ik weet dat smaken verschillen. Maar of een fiets snel en precies stuurt heeft echt niets te maken met de stijfheid van het frame (tenzij je het over heel ouderwetse zwabber fietsen hebt), maar met de geometrie. Minder naloop doet wonderen.
Mijn oude Gazelle Formula Hybride (Reynolds 525) was met bagage een absolute ramp. Het leek wel of het voorwiel dan een andere route vogde als het achterwiel, en ik zat daar tussenin om de zaak in bedwang te houden wat ergens rond de 20 km/u geen pretje was.
De fiets was slap in alle richtingen. Zo heb ik eens gemeten dat bij de flinke stop voor en achterwiel bijna 3 cm naar elkaar toe kwamen. Je kon de bovenbuis dan als het ware als een kattenrug zien buigen. Bij een klein ongelukje ging het fout: de onderbuis knikte. Die was dus iets té slap. Het bleek een bekend verschijsel te zijn bij zulke fietsen.

Zonder bagage echter heb ik nooit een fijnere fiets mee gehad, ondanks dat latere fietsen vrijwel eenzelfde geometrie, stuur, zadel etc. hadden. De vele hobbels in de wgen hier in de omgeving werden behoorlijk weggewerkt.

Dat een zo stijf mogelijke constructie niet altijd het snelste is zie je ook bij paralympische hardloopster Marlou van Rijn. Juist dankzij de veerkracht van de sprintprotheses kan ze snelheid ontwikkelen. Als die protheses helemaal stijf zouden zijn zou het niet zo best gaan.
Een minimum aan stijfheid is dus inderdaad nodig, anders heb je zo'n zwabberfiets als jij had, Leon. Tegelijk laat je voorbeeld zien dat de vraag wat de juiste stijfheid is niet zo eenduidig te beantwoorden is. Te stijf is ook niet goed. Het optimum hangt af van je eigen gewicht, en van het beoogde bagagegewicht. Daarom rijden expeditie tractors ook niet lekker zonder bagage. Bij racefietsen zie je dus ook dat titanium en carbon het weer mogelijk hebben gemaakt om frames te bouwen die een stuk minder stijf zijn dan aluminium. Een fiets die ideaal is voor alles gaat gewoon niet, net zomin als een fiets die goed is voor berijders van 60 kg en ook voor berijders van 100 kg.
Willem-Aart schreef:Ik vraag me af of een fiets met maatframe op den duur veel meer waarde voor m'n geld biedt.
Bij jouw lengte van 2,08 m zou een fijn maatframe niet op den duur maar juist vanaf het begin een meerwaarde kunnen bieden. Eén aspect: op de meeste fietsen zul je last hebben van de relatief korte achtervork, waardoor de achteruitstand van het zadel ten opzichte van de trapas flink in de richting van de achteras zal gaan.
Voorbeeld:
Afbeelding
Dan kun je met de handen los van het stuur fietsend door een beetje gas te geven al gaan steigeren.

Bij jouw lengte zal er zeker een dunne scheidslijn bestaan tussen een minder stijve fiets fiets die lekker rijdt zonder bagage en een stijvere fiets waar je eventueel ook zware tassen achterop kunt doen. Hoe groter/hoger het frame hoe sterker dit probleem speelt.
Bij die lengte moet je eigenlijk ook echt wel langere cranks nemen (iets van 200 mm?). Om te voorkomen dat je dan met je pedaal tegen de grond gaat in de bocht moet het bracket wel omhoog. Dit klinkt inderdaad als een maatfiets klus (of het xxl model van Fahrradmanufaktur).
Willem-Aart,

Altijd goed om verschillende invalshoeken te lezen.
Al lees ik hier wel het een en ander waar ik mij niet geheel in kan vinden.
Vraag je vooral af of degenen die commentaar geven echte ervaringsdeskundigen zijn, of fietsers die wel eens op een Pinion hebben gereden.

Kom gerust eens kijken. Dan kun je zien hoe Santos, idworx, Tout Terrain, Van Nicholas en Koga voor de juiste riemspanning zorgen.
(Al laat Koga wel hun de WT29 met Pinion uitfaseren en is de WT29 alleen in nog 51 cm leverbaar.)
Ik ben er zelf niet de komende weken (kankeroperatie gehad), maar mijn collega's wel, waarvan alleen Johan en Esther ervaringsdeskundigen met Pinion zijn. Oh ja en we zijn alleen op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend.
In het eerste bericht lees ik niets over bagage, ik neem dus aan dat het gaat om een snelle woon-werkfiets zonder al te veel kilo's. De discussie over de mate van stijfheid van het frame kan zich dus toespitsen op het gewicht van de rijder.

Het versnellingssysteem lijkt me een kwestie van smaak. Ik houd van old-school en eenvoudig (en goedkoop & licht); derailleur. Lekker vet houden die ketting en geen problemen in de winter.
Maar TS is duidelijk geïnteresseerd in de dure nieuwe techniek.

Met mijn beperkte ervaring met diverse fietsen moet ik vaststellen ik dat mijn aluminium vakantiefiets met carbon voorvork en 40mm banden vervelender over korte hobbels en kinderhoofdjes heen rijdt dan mijn stalen Reynolds 531 racefiets uit 1986 met 25mm racebanden...(Beiden zonder bagage).

Ik vind 60km per dag iedere dag voor woon en werk wel reden om mijn spreekwoordelijke hoed af te nemen. Chapeau!
Mooi dat je zulke grote afstanden fietst!
1 miljard groene-karma punten!

Ik zou voor de Idworx oPinion. gaan ZONDER RIEM (zie mijn eerdere post). Van een riem krijg je echt spijt. Veel duurder en niets beter. Een riem loopt zwaarder is veel minder bedrijfszeker en lastig verkrijgbaar. Daarbij moet je altijd een reserve riem meenemen.

Ik fiets zo'n 15.000 km per jaar (forens en MTB) en heb al veel fietsen gehad (Idworx, Mi-tech, Flitzbike, Gazelle, Batavus, Colnago, Orbea, Pinarello, Challenge).

Mi-tech maatwerk zou ik niet nemen. De afwerking is toch veel minder dan Idworx. De manier van kettingspannen is bij Idworx veel beter voorelkaar. En ook rijdt de Idworx lekkerder over hobbels.

De Idworx houdt zich op de lange termijn veruit het beste. Kleine details als gesmede uitval-einden, slimme kabelloop, briljante montage en fantastisch sterke wielen ga je naar verloop van tijd steeds meer waarderen. Ook vind ik het nog steeds de mooiste fiets die ik heb (gehad).

Voor vlakke stukken ben je inderdaad veel beter af met een Pinion p 18 dan een Rohloffnaaf (ik had beide en zou nooit meer terug gaan naar een Rohloffnaaf). De kleiner stappen van de Pinion en het geluidloze aspect maken mij elke dag heel blij. De Pinion schakelt veel sneller, preciezer en makkelijker dan een derailleur en op jouw afstanden geeft een derailleur gewoon te veel onderhoudswerk.

Een stijf frame met dikke banden voor de demping zijn voor mij de ideale combinatie. Op lange toerstukken (Amstel Gold etc) ben ik mijn vrienden op racefietsen uiteindelijk toch de baas omdat je op een Idworx gewoon veel langer lekker zit en eigenlijk niet eens zo heel veel langzamer bent.

Wat ik zelf ook heel fijn vind is:
-Lederen Ergon handvatten.
-Syntace C3 triatlonstuur
-SQ labs zadel.
-Schwalbe Almotion banden.
-Idworx Hegemann tandbladen.
-Hope schijfremmen.
Ik zou eens met Marten (m-gineering) gaan praten, ik heb zo het gevoel dat hij wat voor je kan betekenen als je een maatframe zoekt. Aan de andere kant van het land is er bike4travel / avaghon die ook frames op maat kunnen maken, de gewone series lopen tot 68cm, dat lijkt me voor jouw lengte ook al redelijk in de richting.

Ik heb trouwens met 2m dezelfde uitdagingen, heb zelf ook een Stabilo en die opgeknapt met alles te vernieuwen behalve frame, voorvork en bagagedrager, mijn woon-werk fiets is echter een verbouwde Giant mtb.