Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk zadel meest geschikt voor idworx offrohler? - Forum Wereldfietser

welk zadel meest geschikt voor idworx offrohler?

even een vraag mbt wat het "beste" (is natuurlijk sowieso heel persoonlijk) zadel is voor een idworx offrohler met een canecreek thudbuster LT

ik heb al jaren een brooks verend zadel (volgens mij type B67) i.c.m. de hierboven genoemde Thudbuster LT - natuurlijk erg dubbelop (mezelf achteraf realiserend), maar het probleem wat ik nu al een paar keer heb gehad is dat gister wederom het frame aan beide kanten net voor het einde van de dubbele klem waar het zadel in wordt vastgeklemd, is doorgebroken (2e keer, begrijp niet goed hoe dat nu weer heeft kunnen gebeuren en is best irritant) maar ik vraag me even af wat voor zadel (bvk wel weer een Brooks zadel) ik het beste kan gebruiken.

misschien één zonder veren aangezien de thudbuster natuurlijk al vering heeft, maar wat zouden jullie mij adviseren? ben even benieuwd dus daarom deze vraag
Ik kan niet helemaal bedenken waarom je zadel nu wederom gebruiken is. Staat het erg ver naar achteren (dan krijgt het onderstel een veel zwaardere belasting)? En je hebt gelijk, een geveerd Brooks zadel op een Thudbuster is teveel van het goede.
Voor het overige zijn er als je van een leren zadel houdt twee dingen.
1 De kwaliteit van het Brooks leer is niet meer wat het vroeger was (schijnt vooral te komen door de andere manier waarop koeien gehouden worden). Het nieuwe en duurdere maar ook betere alternatief is Gilles Berthoud.
2 het model hang af van je anatomie (hoe ver staan je zitbotjes uit elkaar) en van je rijstijl: hoe meer je voorover zit hoe smaller het zadel. Zelf vind ik die B66 en B67 echt te breed voor een sportievere fiets, en meer iets voor een ouderwetse Nederlandse stadsfiets, maar ieder zijn ding. Zelf gebruik ik een racestuur en staan mijn zitbotjes vrij dicht bij elkaar, dus gebruik ik op mijn vakantiefiets (met Thudbuster ST) een oude Brooks van ruim 150 mm breed en nog altijd heel stevig leer. Op mijn stadsfiets zit ik veel meer rechtop en gebruik ik een 170 mm brede geveerde Brooks Champion Flyer.
die het beste zit, m.i. kwestie van uitproberen. ik vind brooks het fijnste zitten, maar de kwaliteit is matig
Ik heb een ook een Brooks B67 (Select). De vering is zo weinig dat je het nauwelijks merkt. Mijn volgend zadel wordt een Gilles Berthoud Vars , die schijnt van een veel betere kwaliteit dan een Brooks te zijn. Dikker leer wat niet uitzakt als je door de regen fietst en mooier afgewerkt.
dank jullie (tot zover tenminste :D ) voor jullie antwoorden. Ik vermoed dat ik voor de komende maanden in 1e instantie een vergelijkbaar Brooks zadel opsnor via marktplaats voor een paar tientjes, maar intussen (eind dec. misschien?) ook eens in Wageningen ga kijken bij Liberte Cycles waar men Gilles Berthoud zadels verkoopt en mij vast wel een uitstekend advies kan geven welk zadel het beste zou zijn voor me. Dan weet ik waar ik voor kan sparen, want ze zijn inderdaad niet van de goeiekoopste (maar liever een pittige investering waar ik jarenlang plezier van heb dan dit gekneuzel van gebroken zadelframes want daar word ik niet echt blij van. Ik heb geen idee wat t.a.v. de stand van mijn zadelbotjes een goeie keus zou zijn, maar daar weten zij vast een goed antwoord op.
njanse schreef:het probleem wat ik nu al een paar keer heb gehad is dat gister wederom het frame aan beide kanten net voor het einde van de dubbele klem waar het zadel in wordt vastgeklemd, is doorgebroken (2e keer, begrijp niet goed hoe dat nu weer heeft kunnen gebeuren en is best irritant)
Alvorens weer een nieuw zadel aan te schaffen en dat weer te breken, zou ik in jouw situatie willen weten waarom die breuk optreedt. Afhankelijk van wanneer en waar je de fiets gekocht hebt, lijkt teruggaan naar de dealer mij niet vreemd. Rand van de zadelklem niet goed afgewerkt? Andere afwijkingen aan zadelbrug, zadelklem of positie?

En als er geen oorzaak te vinden is...
(bvk wel weer een Brooks zadel)
... zou ik zelf niet gauw een nieuw product afnemen van de leverancier bij wiens producten ik al vier keer (als ik het goed begrepen heb, twee kanten per zadel en dat twee keer) materiaalbreuk zou hebben gehad. Waarbij ik ook moet zeggen dat ik zelf zo'n 15.000 km probleemloos op mijn Brooks B17 achter de rug heb.

Succes met uitvinden wat er aan de hand is,

Carl
Het breken van het frame van een Brooks zadel is geen toeval. Bij mij is dit ook al twee keer gebeurd met een B17 Imperial. De kwaliteit is gewoon slecht. Ik heb nu een Bontrager Nebula Plus van dezelfde breedte.
Mogelijk breekt je zadel ook omdat bij een geveerd zadel icm een Thudbuster de Thudbuster helemaal naar achteren/ onderen moet worden gezet (anders staat het zadel niet recht) waarbij de voorste klem van de Thudbuster net niet helemaal aansluit en alle krachten op het achterste deel komen waarbij het zadel iets gaat wrikken en makkelijker kan breken. (Althans dat gebeurde bij mijn zadel)
Bij een zadel zonder vering ontstaat die spanning niet omdat de Thudbuster hierbij minder ver naar achteren/onderen staat.

Voor de hardcore techneuten: dit is een persoonlijke, wellicht toevallige ervaring, geen wereldwijd getoetste theorie :D

Erik
hey Erikveenstra, dat wat jij beschrijft zou zo maar de (belangrijkste) oorzaak kunnen zijn. Het is de 2e keer dat ik bij een zadel als deze zo'n breuk ontstaat, geen idee waar het anders van zou kunnen komen (sowieso lastig om dat te achterhalen). Ik had het zadel wel zo vast mogelijk gezet dat er geen beweging in zat, maar goed hier blijkt maar weer uit dat er toch altijd wat frictie is. Interessant zou zijn dit gewoon ook eens met een (2ehands) Brooks zadel zonder vering uit te proberen (overigens was mijn huidige zadel ook een tweedehandsje dus teruggaan naar de dealer is niet aan de order)
Die onderstel onderdelen zijn overigens ook lost te kopen.
't is trouwens een Brooks Conquest zadel zag ik net