Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen

De Europese importeur van Gates heeft een bericht de wereld ingestuurd betreffende de leverbaarheid van CDC riemen (standaardriem op Santos, maar bij ons kun je hem op verzoek ook krijgen op een Koga, idworx of Van Nicholas):

Dear Ladies and Gentlemen,

Herewith we want to inform you that the CDC-System will run out by the end of 2017.
We will have a higher Stocklevel of these Parts for Replacements for the next years.
For the future we will go on with the CDX- and the CDN-System. Both are compatible with each other.
In the case you plan to stock any CDC Parts, please send us your official Order until March-31-17.
Many thanks in advance for this!

Viele Grüße / Kind regards,

Universal Transmissions GmbH
Sales / Support / Service
Dear Ladies and Gentlemen,

Herewith we want to inform you that the CDC-System will run out by the end of 2017.
We will have a higher Stocklevel of these Parts for Replacements for the next years.
For the future we will go on with the CDX- and the CDN-System. Both are compatible with each other.
In the case you plan to stock any CDC Parts, please send us your official Order until March-31-17.
Many thanks in advance for this!

Viele Grüße / Kind regards,

Universal Transmissions GmbH
Sales / Support / Service

Ben ik even lekker mee.... ook uit de koker van Trump...??? :-(
Moet je straks meer gaan betalen voor een systeem(CDX) wat harder slijt dan CDC, de wereld op zijn kop.
Prima dat Eric iedereen waarschuwt. Het is natuurlijk naar, maar ook wel de voorspelbare consequentie als je je verbindt aan een individuele leverancier in plaats van aan een universele standaard. Met een beetje voorraad moet je het gelukkig nog wel even uit kunnen houden totdat de rest ook versleten is en je dat toch ook moet vervangen.
Ik overweeg om ook een fiets met gates te kopen, er zijn drie verschillende modellen begrijp ik, maar wat is dan het probleem? past die CDN en CDX dan niet op dat tandwiel of zo?

Adriaan
CDN en CDX zijn compatibel met elkaar (beide hebben een gleufje en het voorblad/kransje heeft een railsje). CDN is goedkoper dan CDX, maar ik heb het nog nooit getest.

Ik heb wel eens een CDX riem op een CDC blad gelegd en dat ging goed.

CDC heeft dus geen gleufje en is slijtvaster dan CDX. Al is CDX nog altijd een hele verbetering ten opzichte van een ketting (oeps, wat zeg ik nou! :oops: :oops: Oudere jongeren; dit is een persoonlijke mening hoor)

Maar voorlopig blijft CDC nog minstens een paar jaar leverbaar als ik Universal Transmission mag geloven.
Een beetje het betamax verhaal dus, voor de oudere jongeren onder ons.
Doordat het beste systeem (dit is een aanname, ik gebruik zelf nog gewoon een ouderwetse kettingen (wel elke x1000km een nieuwe)) niet omarmt wordt door de grote massa/fabrikanten stopt men er mee?

Overigens wat is de levensduur van zo'n riem in relatie tot de rest van de fiets. overleeft de riem de naaf of zelfs de rest van de fiets of is het na 30.000km tijd om het te vervangen? (even geen zin in zoeken)
Het was toch al langer bekend dat Gates CDC ging verlaten? Dus echt nieuws is dit niet.

Je kunt altijd naar een andere systeem gaan. Normaal gesproken (als er niets kapot gaat) worden riem en tandwielen sowieso geacht gelijk op te slijten, en tegelijkertijd te worden vervangen.

Reserves nu inkopen is vragen om problemen: als je in het jaar 2028 een nog amper gebruikte maar defecte CDC hebt zul je te horen krijgen dat dat systeem al tien jaar niet meer geproduceerd wordt.
GerardH schreef:Ben ik even lekker mee.... ook uit de koker van Trump...??? :-(
Ik zou hier wel op willen reageren, maar dan wordt mijn post weer verwijderd omdat:
moderator schreef:Discussiëren over de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen kunnen in een apart topic in Achtergrond
Je hoeft je geen zorgen te maken. Het frame is ook geschikt voor kettingaandrijving. :lol:
Tijd om over te stappen op de ketting. :D Ik zie de riemaangedreven fietsen niet zo veel. Op een paar mountainbikes na in de buurt. Rijden er veel van rond?
Best wel. Alles relatief natuurlijk, er zijn natuurlijk veel meer ketting aangedreven fietsen. Maar bij Santos is een groot gedeelte van de fietsen riem aangedreven,
En ook bij andere merken zie je het meer en meer terug komen. Zou overigens wel mooi zijn als er ook andere spelers als Gates op de markt komen. Maar goed, dat geldt ook voor Rohloff. Meer keuze is denk ik niet verkeerd.
Ik weet het niet Marco. Meer verschillende standaarden maken riemen nog minder interessant dan ik ze al vind. En wel precies om de reden die nu blijkt: Er ontstaan teveel niet compatibele typen. Wat de riemen markt nodig heeft is goedkope namaak/reverse engineering of hoe je het dan ook maar gaat noemen.
Een andere speler is Continental en dit zijn hun partners.
Oops, math is me net voor...

Een alternatief is er al. Toevallig zag ik er vorige week nog een rijden, op een elektrische fiets.

Wat mijzelf meer afschrikt dan de prijs is de zeer beperkte leverbaarheid. Voor je gemoedsrust ben je verplicht een reserve riem mee te nemen, maar mocht je die nodig hebben dan is die gemoedsrust weg.
En na een wisseling van systeem (CDC/CDX/CDS), heb je aan je reserve natuurlijk ook niets meer.
Jammer hoor, ik heb zowel een fiets met een CDN riem als een met een CDC riem en vindt de CDC riem beduidend beter omdat hij niet af en toe een beetje aan loopt en verder kan er geen vuil tussen de middensleuf gaan zitten.

Twee vragen:
  1. Is een CDN systeem redelijk makkelijk te vervangen door een CDX/CDN systeem?
  2. Heeft iemand al ervaringen met de Continental riem? Onder andere de Ikea Sladda heeft er één.
Ik weet dat Gerrit -idworx- Gaastra de Conti riem heeft uitgeprobeerd, maar daarover was hij niet zo tevreden, dus koos hij Gates.
Conti gebruikt inmiddels een tweede versie riem van een hogere kwaliteit
De eerste versie was een aramide-riem.
Nu leveren ze net zoals Gates carbon-riemen.

Eigenaren van een fiets met een Conti aramide-riem kunnen de riem gratis laten wisselen naar een Conti carbon-riem.

http://www.contitech.de/pages/presse/pr ... se_en.html
De Conti carbon-riemen zien er zo ongeveer hetzelfde uit als de Gates CDC riemen alleen 8 mm breed i.p.v 10 mm, dus eigenlijk mocht de tijd gekomen zijn om de CDC riem te vervangen dan is misschien een Conti CDS riem/systeem een betere optie dan een Gates CDX/CDN.

Op dit moment lijkt het alleen geschikt te zijn voor NuVinci, Shimano Alfine/Nexus, SRAM I-Motion en Sturmey Archer, nog geen Rohloff of Pinion.

Eén van de verschillen tussen Conti en Gates lijkt te zijn dat Conti minder spanning nodig heeft:
De optimale riemspanning bedraagt ca. 75 N. Dit komt overeen met een doorbuiging van de riem van max. 25 mm bij een centrale, verticale belasting van 5 kg op het bovenste riemdeel.
bron

Blijft de vraag hoe de nieuwe Conti carbon-riemen in de praktijk bevallen. Gelukkig denk ik dat ik voorlopig nog geen vervanging nodig heb.
Ik kan mij uit het verleden herinneren dat Rohloff een mening heeft over welke tandwielen (toen de Gates tandwielen) er gemonteerd mogen worden op een Rohloff naaf. Is dat verleden tijd of is een Conti riem, en tandwiel?, door Rohloff geaccepteerd?
goldenlion schreef:Moet je straks meer gaan betalen voor een systeem(CDX) wat harder slijt dan CDC, de wereld op zijn kop.
Hé, waar hebben we dat eerder gezien? Beproefd systeem vervangen door duurder en slechter systeem doet sterk denken aan Shimano's strategie om de 'vierkante' trapas te 'verbeteren'.
Marco Meijerink schreef:Ik kan mij uit het verleden herinneren dat Rohloff een mening heeft over welke tandwielen (toen de Gates tandwielen) er gemonteerd mogen worden op een Rohloff naaf. Is dat verleden tijd of is een Conti riem, en tandwiel?, door Rohloff geaccepteerd?
Hier is het e.e.a. te vinden over Rohloff i.c.m. Gates. Over de riem van Continental heb ik op de site van Rohloff nog niets kunnen vinden. Op de site van Continental worden onder 'System transmission: rear sprocket' alleen NuVinci, Shimano en Sram genoemd. Op Sint Christophorus was anderhalf jaar terug echter al te lezen dat de tandriem Van Continental 'eindelijk klaar voor Rohloff' is. Dan zal binnenkort wel bekend worden of Rohloff deze riem goedkeurt.

Op het prikbord van M-gineering meldde Marten 4 jaar terug al: Continental heeft ook verstand van tandriemen. Zij gebruiken een grotere steek (14mm) en grotere tandwielen, waardoor het doorslippen minder is en de riemspanning minder kritisch is. De riem wordt voor en achter tweezijdig geleid, en is door de glasvezel wapening robuuster (wel iets minder stijf, maar carbon kunnen ze ook. Het achtertandwiel is prozaisch opgelost, dat past zo altijd. Goedkoper gaat het uiteraard niet worden, waarom zouden ze ;)).
Eric Schuijt schreef:CDC heeft dus geen gleufje en is slijtvaster dan CDX. Al is CDX nog altijd een hele verbetering ten opzichte van een ketting (oeps, wat zeg ik nou! :oops: :oops: Oudere jongeren; dit is een persoonlijke mening hoor)
Inmiddels zijn heel wat dealers van vakantiefietsen verliefd geworden op het commerciële succes van de tandriem. Ik zie ook zeker de voordelen voor woon-werkfietsers, die het kettingonderhoud zat zijn en ook geen zin hebben in een kettingkast. Toevallig ben ik nu een rij-impressie van een tandriemfiets aan het schrijven (eerder dit jaar wilde de eindredacteur liever dat ik derailleurfietsen ging reviewen, omdat er ook veel lezers zijn die geen duizenden euro's willen of kunnen besteden aan een vakantiefiets). Ik moet zeggen dat deze tandriemfiets heerlijk rijdt. Al kan ik als 'oudere jongere' een placebo-effect niet helemaal uitsluiten: deze fiets heeft namelijk ook een stalen frame en een vierkante trapas. :wink:

Slechts een enkele fietsenbouwer kan het zich nog permitteren om niet aan de beltdrive te beginnen, omdat hij het ook met 'ferrodrive' fietsen al druk genoeg heeft. Die kettingfietsenbouwer is dan ook niet te beroerd om naast de voordelen wat meer nadelen van beltdrive op te noemen dan zijn conculega's doen (zie hier, scroll naar '1/3 M-gineering goes for ferrodrive').