goldenlion schreef:Moet je straks meer gaan betalen voor een systeem(CDX) wat harder slijt dan CDC, de wereld op zijn kop.
Hé, waar hebben we dat eerder gezien? Beproefd systeem vervangen door duurder en slechter systeem doet sterk denken aan Shimano's strategie om de 'vierkante' trapas te 'verbeteren'.
Marco Meijerink schreef:Ik kan mij uit het verleden herinneren dat Rohloff een mening heeft over welke tandwielen (toen de Gates tandwielen) er gemonteerd mogen worden op een Rohloff naaf. Is dat verleden tijd of is een Conti riem, en tandwiel?, door Rohloff geaccepteerd?
Hier is het e.e.a. te vinden over Rohloff i.c.m. Gates. Over de riem van Continental heb ik op de site van Rohloff nog niets kunnen vinden. Op de site van
Continental worden onder 'System transmission: rear sprocket' alleen NuVinci, Shimano en Sram genoemd. Op
Sint Christophorus was anderhalf jaar terug echter al te lezen dat de tandriem Van Continental '
eindelijk klaar voor Rohloff' is. Dan zal binnenkort wel bekend worden of Rohloff deze riem goedkeurt.
Op het
prikbord van M-gineering meldde Marten 4 jaar terug al:
Continental heeft ook verstand van tandriemen. Zij gebruiken een grotere steek (14mm) en grotere tandwielen, waardoor het doorslippen minder is en de riemspanning minder kritisch is. De riem wordt voor en achter tweezijdig geleid, en is door de glasvezel wapening robuuster (wel iets minder stijf, maar carbon kunnen ze ook. Het achtertandwiel is prozaisch opgelost, dat past zo altijd. Goedkoper gaat het uiteraard niet worden, waarom zouden ze ).
Eric Schuijt schreef:CDC heeft dus geen gleufje en is slijtvaster dan CDX. Al is CDX nog altijd een hele verbetering ten opzichte van een ketting (oeps, wat zeg ik nou!
Oudere jongeren; dit is een persoonlijke mening hoor)
Inmiddels zijn heel wat dealers van vakantiefietsen verliefd geworden op het commerciële succes van de tandriem. Ik zie ook zeker de voordelen voor woon-werkfietsers, die het kettingonderhoud zat zijn en ook geen zin hebben in een kettingkast. Toevallig ben ik nu een rij-impressie van een tandriemfiets aan het schrijven (eerder dit jaar wilde de eindredacteur liever dat ik derailleurfietsen ging reviewen, omdat er ook veel lezers zijn die geen duizenden euro's willen of kunnen besteden aan een vakantiefiets). Ik moet zeggen dat deze tandriemfiets heerlijk rijdt. Al kan ik als 'oudere jongere' een placebo-effect niet helemaal uitsluiten: deze fiets heeft namelijk ook een stalen frame en een vierkante trapas.
Slechts een enkele fietsenbouwer kan het zich nog permitteren om niet aan de beltdrive te beginnen, omdat hij het ook met 'ferrodrive' fietsen al druk genoeg heeft. Die kettingfietsenbouwer is dan ook niet te beroerd om naast de voordelen wat meer nadelen van beltdrive op te noemen dan zijn conculega's doen (zie
hier, scroll naar '1/3 M-gineering goes for ferrodrive').