Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitrusting voor twee weken Tanzania in regenseizoen - Forum Wereldfietser

Uitrusting voor twee weken Tanzania in regenseizoen

Hoi,

ik heb het in mijn hoofd gekregen om volgend jaar in april een fietsreis van twee weken te maken door Tanzania. Ik gebruik regelmatig de koersfiets, en ben dus van daaruit begonnen te kijken. De route is nog niet vastgelegd maar gezien komende vrijdag Black Friday plaats vindt, hoop ik van de solden gebruik te maken om mijn fiets+ uitrusting bijeen te sprokkelen. (Dit kan evt. een lange eerste post worden, waarvoor mijn excuses :) ) Gezien de koersfiets (en ik in hotels etc. ga verblijven) dacht ik in de eerste plaats aan een 'gravel' frame en aan bikepacking, maar ik sta zeker open voor advies.

Persoonlijke info:
28 jaar
60kg voor 1m77
af en toe tochten à 100km op fietsje van 8kg
geen ervaring met fietsvakanties

Dit had ik tot nu toe in gedachten:
Mango Point AR frameset (alternatieven PLanet X London Road of Full Monty)
- Pluspunten: bevestiging voor spatborden en rekje, ruimte voor 38mm banden, ziet er goed uit, goedkoop, relatief relaxte geometrie
- Minpunten: Zwaar naar mijn normen, geen through axles, aluminium
https://www.mangobikes.com/shop/compone ... -frameset/

Shimano 105 groepset met Juin Tech x1 schijfremmen
- Pluspunten: ben Shimano gewoon, schijfremmen geven meer zekerheid in afdaling, kabelremmen met hydraulisch reservoir, combinatie 34 tanden vooraan met 32 tanden achteraan, relatief licht
- Minpunten: moet volledige groepset kopen @350 euro + 140 euro voor de remmen, geen ervaring met schijfremmen dus nog op te zoeken hoe ik ze kan repareren indien nodig
(heb nog ultegra di2 liggen, maar gezien dit op batterij werkt betwijfel ik of dit een goed idee zou zijn)

Hunt 4season gravel disc wielen (alternatief 650b wielen met wegcassette)

- Pluspunten: licht (1629gr), 20mm interne breedte voor bredere banden, ziet er goed uit (deze drie samen: zeer goed bruikbaar voor snelle ritten thuis), tubeless ready, cyclocross dus kan redelijk tegen modder, komt met reserve spaken en spoketool meegeleverd
- Minpunten: duur! (430 euro), beide zijden 28 spaken (moet voor mijn doelen volstaan?), iets hogere velgen staan wat beter :D .

Vervolgens de punten waar ik zelf minder al een idee van heb:

Banden
Mijn kennis van koersfietsen komt hier ook minder van pas. Gezien het regenseizoen zal zijn, vermoed ik dat de band die ik kies ook wat modder zal moeten kunnen verzetten. Nu kan ik dus niet inschatten wat de beste oplossing zou zijn. Ik had volgende banden al wel bekeken:
http://www.chainreactioncycles.com/be/e ... prod121980
http://www.chainreactioncycles.com/be/e ... prod153207
https://www.bikester.be/546139.html?gcl ... 20112834:s (iets minder geschikt voor modder, maar mooie tanwalls)

Pedalen
clipless mountain bike of gewone? Ik fiets normaal met spd-sl, en ervaar dit wel als een meerwaarde. Alleen vraag ik me af of ik met MTB schoenen voldoende kan wandelen/hiken of dat ik dan een tweede paar zou moeten meenemen? (zo ja, tips over betaalbare schoenen welkom :) )

Fietszakken
Ik hoop het lichtgewicht te kunnen doen dus dacht aan combo saddlebag, handlebar bag en top tube pack. Het alternatief is een rekje en zijzakken. Dat zou iets eenvoudiger zijn, waarschijnlijk goedkoper en meer ruimte geven, maar een stuk zwaarder. Tot nu toe kwam ik uit op bijvoorbeeld Apidura, Ortlieb of Alpkit maar goedkopere alternatieven zijn altijd welkom.

Andere zaken die ik evt. vrijdag zou kunnen kopen waarvoor tips welkom zijn

schoenen
lichtgewicht, ademend regenjasje
lichtgewicht pompje
betaalbare verlichting (knog blinder?)
reserve remblokjes (organisch, metaalachtig?)
compressieloze remkabels
licht, betaalbaar fietsslot
spatborden (beperkt de ruimte tot 38mm banden)
de vele dingen die ik waarschijnlijk vergeten ben :D

Tips, feedback, advies heel erg welkom! (Waarvoor dan ook veel dank)
Je komt heel duidelijk uit de racefietswereld, want je wil alles zo licht en snel mogelijk. Maar als je een echte fietstocht gaat doen in Tanzania raad ik je aan om te zoeken naar in ieder geval een wat steviger frame. Het gangbare idee hier op het forum is: het moet stevig genoeg zijn en te repareren zijn. Een carbon voorvork zie je dan ook niet vaak. Schijfremmen liever mechanisch, zodat je ze kan repareren.

Alles wat mis kan gaan zal een keer mis gaan en als je in een dorp in Tanzania zit moet je het zelf oplossen. Lees ook eens de wiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen, daar staat een hoop goede informatie in.
schoenen
lichtgewicht, ademend regenjasje
lichtgewicht pompje
betaalbare verlichting (knog blinder?)
reserve remblokjes (organisch, metaalachtig?)
compressieloze remkabels
licht, betaalbaar fietsslot
spatborden (beperkt de ruimte tot 38mm banden)
Over dit soort onderwerpen is al een hoop geschreven op dit forum, je kan de discussies vinden met de zoekfuctie.
ErikB81 schreef:Je komt heel duidelijk uit de racefietswereld, want je wil alles zo licht en snel mogelijk. Maar als je een echte fietstocht gaat doen in Tanzania raad ik je aan om te zoeken naar in ieder geval een wat steviger frame. Het gangbare idee hier op het forum is: het moet stevig genoeg zijn en te repareren zijn. Een carbon voorvork zie je dan ook niet vaak. Schijfremmen liever mechanisch, zodat je ze kan repareren.

Alles wat mis kan gaan zal een keer mis gaan en als je in een dorp in Tanzania zit moet je het zelf oplossen. Lees ook eens de wiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen, daar staat een hoop goede informatie in.
schoenen
lichtgewicht, ademend regenjasje
lichtgewicht pompje
betaalbare verlichting (knog blinder?)
reserve remblokjes (organisch, metaalachtig?)
compressieloze remkabels
licht, betaalbaar fietsslot
spatborden (beperkt de ruimte tot 38mm banden)
Over dit soort onderwerpen is al een hoop geschreven op dit forum, je kan de discussies vinden met de zoekfuctie.
Hoi Erik,
ik kom inderdaad uit de racefietswereld (ik moet stiekem al een beetje huilen bij het feit dat ik niet gewoon mijn carbon raceframe kan gebruiken :) ). Zou de PLanet X London Road met zijn alu-vork een betere keuze zijn? http://www.planetx.co.uk/i/q/ZXFRPXLORO ... set-bundle

Ik had in feite deze lijst gemaakt nadat ik eerst de wiki had doorlezen dus dat zal dan met een racefietsbril gebeurd zijn :D .

Over de schijfremmen heb ik even nagedacht, maar behalve een kabel, rotor of remblokjes vervangen kan ik ook mechanische remmen eigenlijk niet repareren. Vandaar dat hydraulisch met kabels me even goed leek. Wat zou er bijvoorbeeld nog fout kunnen lopen met de remmen dat ik bij een mechanische wel kan repareren?

Voor de kleine zaken heb ik inderdaad al heel wat van het forum doorploegd, al geeft de zoekfunctie bijvoorbeeld bij fietsschoen wel véél resultaten. Ik kom dan uit bij een Northwave Spider of Specialised Cliplite 2FO.

Voor een licht regenjasje denk ik uiteraard aan iets wat ik ook op de koersfiets kan gebruiken (Sportful Hotpack of Endura fs260).

Voor het pompje de Lezyne Road Drive.

Voor de lichtjes dus setje Knog Blinder.

Over remblokjes vind ik eerlijk gezegd weinig dus daar zeker ook nog advies welkom.

Over welke remkabels ook niet meteen, maar ik denk persoonlijk aan Jagwire.

Over het fietsslot heb ik een relatief hilarisch topic gelezen :D , maar daar ga ik nog wat over nadenken.

De spatborden meen ik te begrijpen dat SKS Bluemels wel aan te raden zijn.

Nu al merci voor het advies, meer feedback uiteraard superwelkom!
Misschien offtopic, maar in Rwanda kun je ook mooi koersen: Ronde van Rwanda: mooie plaatjes en grote ambities - http://nos.nl/l/2144293.
Is dit niks voor je. Salsa Vaya. Bewezen kwaliteit en betaalbaar. Is nog beschikbaar.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=28477

Gr Leo Jansen
leoprodeo schreef:Is dit niks voor je. Salsa Vaya. Bewezen kwaliteit en betaalbaar. Is nog beschikbaar.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=28477

Gr Leo Jansen
Hoi Leo,

ik had hem al eens bekeken maar het is een maat 57 dus niet mijn maat (ik rij op een 55). Als er één ding is wat ik heb geleerd van de koersfiets, dan is het dat je beter een onnozel ietsje hebt in de juiste maat dan een raspaard in de foute.
Maatvoering is erg belangrijk, ben ik met je eens. Salsa gebruikt de horizontale toptube lengte in hun maatvoering. Kijk eens op de site van Salsa of die je wat wijzer maakt.

Gr Leo Jansen
Even een paar indrukken van Tanzania in de droge periode:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verdorie, dat ziet er toch behoorlijk zanderig uit. Die eerste foto lijkt me echt wel afzien!

Foto's van de eigen reis?
Ticlimax schreef: Over de schijfremmen heb ik even nagedacht, maar behalve een kabel, rotor of remblokjes vervangen kan ik ook mechanische remmen eigenlijk niet repareren. Vandaar dat hydraulisch met kabels me even goed leek. Wat zou er bijvoorbeeld nog fout kunnen lopen met de remmen dat ik bij een mechanische wel kan repareren?
Bij hydraulische schijfremmen kunnen er dingen gaan lekken enzo.

Avid BB7's zijn onverwoestbaar, idot proof, bij tijd en wijlen spotgoedkoop te krijgen en ze remmen ook nog goed.
Gezien ik toch jullie advies had gevraagd dacht ik even te laten weten hoe mijn fietsje het gedaan heeft in Tanzania. En dus ook welk advies ik heb gevolgd, welk niet, en waar ik dan wel of niet spijt van heb :).

Afbeelding
Mango Point AR frameset
Was dus idd goedkoop, de geometrie was voor mij ideaal. Vooral dat goedkope blijkt belangrijk te zijn want we hadden soms geen andere keuze dan een bus te nemen en dat was op die wegen een pure marteling voor de fiets (vooral veel verfschade).

Het advies om iets zonder carbon voorvork te nemen had ik wel moeten volgen, want bij thuiskomst haalde ik een mudguard mount los en de socket kwam mee. Nu heb ik een gat in mijn vork en moet ik proberen dat via garantie te fixen.



Shimano 105 groepset met Juin Tech x1 schijfremmen
Hebben het gewoon heel erg goed gedaan. Misschien heb ik geluk gehad met geen lekken of dergelijke, maar voorlopig ben ik erg tevreden. De combinatie van een 34 van voor en een 32 achteraan was ook meer dan voldoende.

Hunt 4season gravel disc wielen
Top want staan nog kaarsrecht. Minder top want doordat er geen remvlak is zijn ze gevoel voor impact op de zijkant van de velgen. Mijn voorwiel heb ik na een goede val al voor de reis moeten vervangen (Hunt geeft dan wel veel korting in zo'n geval maar toch) en na de reis zit er ook al een klein blutsje in de vel van mijn achterwiel van een steen die er tegen vloog.

Banden
Ook in het regenseizoen was het er eigenlijk heel droog. Ik had Challenge Gravel grinders gekozen van 38mm breed, die uitstekend grip hadden maar niet lekbestendig genoeg waren. Er waren hl veel doorns, stukjes glas en scherpe stenen op onze route dus op een volgende reis zou ik tubeless gaan of gewoon een heel dikke buitenband.

Pedalen en schoenen
Ik reed met Giro Rumble schoenen, die goed verluchten en waar ik vlot op kon stappen. Ze voldeden zeker. Het gebruik van clipless pedalen had ik het liest maar dat is vooral omdat ik het gewoon ben. Mijn reispartner deed het zonder en dat ging even goed.

Fietszakken
De lichtgewicht combinatie van zakken was uitstekend. Mijn reispartner koos traditioneler voor een rekje en ortlieb zakken. Zij kon meer meenemen, ik kon vlotter fietsen en makkelijker manoeuvreren. Eerder een voorkeur dus maar ik ben er wel blij mee.

Andere zaken
lichtgewicht, ademend regenjasje -> niet nodig gehad
lichtgewicht pompje -> Lezyne Road drive deed wat het moest doen
betaalbare verlichting -> Setje van lezyne. Deed het goed, amper moeten opladen en gaf voldoende licht om 's nachts door een bospad te rijden toen dat (jammer genoeg) moest.

Al dat gezegd zijnde: wie graag het asfalt mijdt en door prachtige kleine dorpjes en variërende landschappen wil rijden, Tanzania is een aanrader. Je moet wel het asfalt durven achterlaten!
Goed te weten welke fiets het geworden is en om na afloop nog eens te horen hoe de fiets bevallen is, zo te horen geen slechte keus in ieder geval niet voor jou.

Op de foto zitten er geen mudguards op de fiets, bij thuiskomst schijnbaar wel, hoe zit dat?
Waren in Tanzania spatborden aan te bevelen?
Ik had mudguards geïnstalleerd voor vertrek, maar gezien de kans op modder leek me dat geen goed idee (die raakt dan vast tussen spatbord en band en je valt stil). Achteraf bekeken ook juiste beslissing. Het heeft weinig geregend en als het regent ben je toch meteen doorweekt :D . Dat de socket er mee uitkwam komt omdat ik ze gebruikt had om een drinkenbushouder op mn vork te hangen, niet omwille van spatborden. Er zit nu dus wel gewoon een gat in mijn voorvork, dus ik durf er even niet mee rijden.

Op dat vlak valt het nog af te wachten of ik spijt krijg van mn keuze of niet (garantie of niet), want een nieuwe vork kost ook wel wat.