Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent terra nova of Fjallraven - Forum Wereldfietser

Tent terra nova of Fjallraven

Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe tent (1 persoons), en heb er momenteel 2 gezien die mij aanspreken.

- de Terra Nova Laser Competition 1 (momenteel 315 euro bij bever) https://www.bever.nl/terra-nova-laser-c ... olour=2998
- de Fjällräven Abisko Lite 1 (zo'n 560 euro) https://www.bever.nl/fjaellraeven-abisk ... olour=3856

De Fjällräven tent is alleen nogal prijzig, maar lijkt mij wel van zeer goede kwaliteit.
Iemand enige kennis/ervaring over een van de tenten, en een goede reden waarom ik de één of de ander zou halen?

Groetjes Tim
Ik ben in het bezit van de Terra Nova en er al 8 jaar zeer tevreden mee.
Voordelen tov Fjalraven:
- lichter
- goedkoper
- hoger (binnenruimte 95 ipv 90 cm)
- makkelijker opzetten doordat er aan het uiteinde 1 ipv 2 spanpunten zit.
Nadelen (misschien?) tov Fjalraven:
- minder stevig?
- gedeelde boogstok nog steeds erg lang
- meegeleverde sateprikkers voldoen niet

Tip:
- altijd grondzeil gebruiken wat ook de grond in de voortent bedekt, dit voorkomt veel condens
Ik vind Fjällräven aan de dure kant voor de kwaliteit. Hun pretenties vind ik wat groot. Ik heb even geen zin om de kleine maar duidelijke detailfoutjes van onze Akka Endurance op te sommen. Het is generatie 2 van de Akka, dus ze hadden de foutjes er uit kunnen halen.
Service hebben ze niet. Na een paar jaar (zeg een week of 8 kamperen) was de stof lek en 'ik moest het maar impregneren'. Dat hielp overigens wel.
Bert van Sprang schreef: - meegeleverde sateprikkers voldoen niet
Ik ben eigenlijk nog geen tent tegengekomen die af fabriek fatsoenlijke pennen meegeleverd kreeg. Waarschijnlijk om het gewicht zo laag mogelijk te houden en zelf geld uit te sparen. Voor niet al te veel geld koop je mooie titanium prikkers die jaren meegaan. De saté prikkers zijn alleen voor een sappige Nederlandse wei geschikt (als het niet te hard waait).

Voor je een besluit neemt zou ik ze eerst live willen zien, dus plaatjes en zo op internet of een folder zijn leuk, het is net als een fiets, die koop je beter ook niet ongezien.
Even tussendoor, wat zijn dan goede tita prikkers voor niet al teveel geld?

Zoiets?
_Peter_ schreef:Ik ben eigenlijk nog geen tent tegengekomen die af fabriek fatsoenlijke pennen meegeleverd kreeg. Waarschijnlijk om het gewicht zo laag mogelijk te houden en zelf geld uit te sparen. Voor niet al te veel geld koop je mooie titanium prikkers die jaren meegaan.
Duurdere tenten hebben wel degelijk uitstekende haringen van een keiharde aluminiumlegering die gerust keer op keer met een dikke steen een rotsige bodem in kunt meppen.
Dat is dat weer weel een compliment voor Fjällräven.
Leon, die zaten toen ik mijn Denig Schorpioen kocht (Al weer 10 jaar geleden of zo) er niet bij. En buiten dat het grondzeil voor een hele schappelijke prijs is vervangen is dat nog steeds een hele fijne tent (die niet meer wordt gemaakt). Voor wat deze kostte kon deze zich wat de prijs betreft meten met de meeste scandinavische merken.
Als de kwaliteit van deharingen er op vooruit is gegaan in de tussentijd is dat alleen maar mooi.

Overigens is duur een relatief begrip.

Over de tita pennen van aliexpress kan ik niets zeggen behalve dat vergelijkbare bij het knaagdier bijna 3 keer zo duur zijn. Je hoeft natuurlijk ook niet een complete set tita haringen te kopen. 1 of 2 volstaan zolang je ze niet krom slaat (wat ook met een rotsspijker kan gebeuren) Welke ik zelf heb durf ik niet te zeggen.
Tim,
Zou je op campings willen slapen of wildkamperen?
Ik heb een Terra Nova Laser Photon die zo te zien erg op de Laser Competition lijkt. De Photon is alleen 320 gram lichter en dan zal wrs de 35x10cm pakmaat ook kleiner zijn, die zie ik zo snel niet bij de Competition staan. Heb niet de tentmaat vergeleken, mss dat de Competition ietsjes groter is?
Ik kan iig binnen rechtop zitten (ben 171cm) en wat ik erg waardeer is de superkleine oppervlakte die het tentje buiten inneemt want ik kampeer vaak op onmogelijke plekken (tussen rotsen, midden in bos of op een schuine berghelling) en dan is het vaak moeilijk een plat stukje grond te vinden. Groot voordeel van kleine tentjes!
Verder ben ik erg tevreden over de TN, hij gaat al wat jaartjes mee, geen flauw idee hoeveel dagen, iig meer dan 100 per jaar. Tis vnl wildkamperen in Scandinavisch berg/bosgebied dus hij kan tegen regen, wind, storm, ijzel en vorst. Hij kan ook wat sneeuw hebben en enorme hoosbuien heeft ie ook al overleeft. En je zet hem heel snel op: stok erin, 10 haringen en klaar. Erg fijn als je moe bent of als het koud, nat of donker is. 8)

_Peter_ schreef:Ik ben eigenlijk nog geen tent tegengekomen die af fabriek fatsoenlijke pennen meegeleverd kreeg.

Ik heb een Vaude Hogan UL, Hilleberg Unna en een Ferrino Snowbound die alledrie uitstekende pennen hebben. Voor de Hilleberg moet ik er alleen nog winterpennen bij, van die lange 31cm dikkoppen want 16cm gaat niet in sneeuw en ijs.
Voor je een besluit neemt zou ik ze eerst live willen zien, dus plaatjes en zo op internet of een folder zijn leuk, het is net als een fiets, die koop je beter ook niet ongezien.
Ik koop altijd tentjes online, gewoon maten/gewicht/prijs vergelijken en reviews lezen. Zie zelf geen reden waarom ik ze eerst live moet zien. Gaat ook moeilijk waar ik woon, ff 700 km naar een kampeerwinkel waar ze wrs dit soort tentjes toch niet hebben. :wink:

Hier nog wat plaatjes van de TN Photon, hij lijkt erg op de TN Competition, wrs is die wat groter/hoger? Kan belangrijk zijn als je graag in je tent wil zitten zonder gelijk natte haren van de binnentent te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Ha Yopie,

De Photon is inderdaad iets minder hoog (87 ipv 95 cm) en ook de voortent is smaller. Kan jij daar je fietstassen nog kwijt of laat je die voor de tent liggen. En verder vraag ik mij af of het in jouw binnentent binnenregent als je de rits van de buitentent opendoet, want dat vond ik bij een eerdere tent van mij ook erg vervelend.

Bert
bladerdeeg schreef:Tim,
Zou je op campings willen slapen of wildkamperen?
Ik zou het liefst willen wildkamperen.
Alhoewel dit niet overal mag en dus zo af en toe ook wel een op een camping slapen.
Maar voornamelijk wildkamperen wel
Bert van Sprang schreef: Voordelen tov Fjalraven:
- lichter
- goedkoper
- hoger (binnenruimte 95 ipv 90 cm)
Nadelen (misschien?) tov Fjalraven:
- minder stevig?
- meegeleverde sateprikkers voldoen niet

Tip:
- altijd grondzeil gebruiken wat ook de grond in de voortent bedekt, dit voorkomt veel condens
oke bedankt,
-Heeft terra nova ook een speciaal grondzijl voor de tent die ook de voortent bedekt?
-Hoeveel kost een aantal stevige haringen om de sateprikkers te vervangen?
-Is de terra nova stevig genoeg voor 4 seizoenen? en groot genoeg voor lichaamslengte van 1.90?

Groetjes Tim
Zelf zou ik bij 190 cm toch wat groters willen, zeker als je ook nog wat grote voeten hebt. Daar komt bij dat deze tentjes allemaal ontworpen zijn in de tijd van de dunne matjes. Met de moderne geïsoleerde luchtbedjes zit en lig je toch een paar cm hoger.
Wim schreef:Zelf zou ik bij 190 cm toch wat groters willen, zeker als je ook nog wat grote voeten hebt. Daar komt bij dat deze tentjes allemaal ontworpen zijn in de tijd van de dunne matjes. Met de moderne geïsoleerde luchtbedjes zit en lig je toch een paar cm hoger.
Enige idee van een tentje met ongeveer dezelfde eigenschappen die dan wel ietsje groter is? En heb trouwens de Sea To Summit insulated slaapmatjes gezien. Zien er naar mijn mening degelijk en van goede kwaliteit uit.
Een setje titanium haringen kost je iets van 30 euro, bij Alibaba nog minder en ze komen vast allemaal uit dezelfde fabriek.

Terra Nova levert inderdaad een grondzeil wat ook de voortent afdekt.

De Terra Nova Laser Competition is geen vier seizoenentent, ik zou hem bijvoorbeeld niet met heel veel sneeuw op het doek willen gebruiken (want niet heel veel ruimte tussen binnen- en buitentent) en ook harde, koude wind is niet ideaal want er zitten geen stormflappen aan de buitentent en de ventilatieopeningen in de binnentent zijn niet afsluitbaar.

Ikzelf ben 1,86, qua lengte zal 1,90 prima gaan, of je echter nog goed rechtop kunt zitten (voor mij een must!) weet ik niet, zeker als je een dik (7 of 9 cm) matje hebt, heb ik mijn twijfels.
Wat groter/hoger zijn de Helsport Ringstind, de Tarptent Scarp, en ook sommige MSR Hubba's. Ik zag hier in Parijs bij le Vieux Campeur (een leuke zaak - eigenlijk een hele reeks kleine winkeltjes) toevallig een paar dagen terug ook van die Sea to Summit matjes maar die leken me nogal zwaar (maar ik heb niet goed gekeken).
Nogmaals eigenlijk mijn vraag maar dan wat duidelijker.

Iemand die een redelijk stevig 1 (/2) persoons tentje weet, geschikt voor 4 seizoenen? Ben 1.90m en mijn voorkeur voor slapen gaat voornamelijk uit naar wildkamperen, maar zo af en toe ook wel op campings. Ben niet van plan om heel veel tijd door te brengen in de tent buiten het slapen om. Moet eventueel nog wel ruimte zijn om in ieder geval 2 achter tassen, in ieder geval onder de luifel, kwijt te kunnen. het liefst niet veel zwaarder dan 2 kilo, en het budget rond de 350 euro als dit realistisch is. Ben best bereid er meer aan uit te geven als ik zeker weet dat het een goede tent is.
Wim schreef:Wat groter/hoger zijn de Helsport Ringstind, de Tarptent Scarp, en ook sommige MSR Hubba's. Ik zag hier in Parijs bij le Vieux Campeur (een leuke zaak - eigenlijk een hele reeks kleine winkeltjes) toevallig een paar dagen terug ook van die Sea to Summit matjes maar die leken me nogal zwaar (maar ik heb niet goed gekeken).
http://www.seatosummit.com.au/sleepingmats/ deze matjes bedoel ik, wat vind je hiervan? Lijkt het van redelijke kwaliteit (de insulated slaapmatten)? En zien die tenten die je noemde 4 seizoens?
Bert van Sprang schreef: Terra Nova levert inderdaad een grondzeil wat ook de voortent afdekt.

De Terra Nova Laser Competition is geen vier seizoenentent, ik zou hem bijvoorbeeld niet met heel veel sneeuw op het doek willen gebruiken (want niet heel veel ruimte tussen binnen- en buitentent)

Ikzelf ben 1,86, qua lengte zal 1,90 prima gaan, of je echter nog goed rechtop kunt zitten (voor mij een must!) weet ik niet, zeker als je een dik (7 of 9 cm) matje hebt, heb ik mijn twijfels.
En bij vorst is het dan ook niet een al te ideale tent lijkt mij? En mag ik vragen waarom je rechtop zitten zo'n must vind? ivm tijd door brengen in de tent, koken of spullen pakken ofzo?
Vorst is geen probleem, iets dikkere slaapzak of je donsjasje aan. Ik wil rechtop zitten omdat ik het vervelend vind me halfliggend aan te moeten kleden.

Kijk eens op de website van Terra Nova voor een echte niet zo dure 4-seizoenentent:
http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... -2-d-tent/