Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiel met naafdynamo: waar te krijgen? - Forum Wereldfietser

wiel met naafdynamo: waar te krijgen?

Ik heb besloten dat ik op mijn fiets een goede dynamo wil. Wie kan mij vertellen waar ik moet zijn in Arnhem en omgeving om een goed voorwiel met naafdynamo te laten bouwen? Ik zoek graag iets in de omgeving omdat je met een wiel nog wel eens terug moet.
Vroeger (dat is inmiddels dik 25 jaar geleden) had je in de Steenstraat de fietsenmaker zitten, die stond toen als goed bekend. Hoe dat nu is weet ik niet, verder heb je Mantel natuurlijk. De Steenstraat lijkt me sowieso goed om te beginnen want er zitten er hier 3. En anders Roelofs. De Arnhemmers hier moetn het maar zeggen. Met een wiel met naafdynamo hoef je normaal gesproken nooit terug naar de winkel tenzij de velg is versleten of krom.
Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Wim schreef:Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Daar durf ik met mijn gewicht niet voetstoots vanuit te gaan.
de weegschaal geeft bij mij net 3 cijfers voor de komma aan en voorwielen blijven heel (afkloppen!). achterwielen hebben alleen bij de stadsfiets wel eens een nieuwe spaak nodig.
:wink: misschien iets meer recht op gaan zitten, dan ontlast je het voorwiel! (geintje!)
alois schreef:
Wim schreef:Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Daar durf ik met mijn gewicht niet voetstoots vanuit te gaan.
Op voorwielen rust maar net iets meer dan de helft van het gewicht dat op een achterwiel rust en voorwielen zijn nooit paraplu gespaakt zoals een derailleurachterwiel. Je moet dus een behoorlijke brakke wielbouwer zijn om een voorwiel zo slecht te spaken dat de spaken ooit breken.

(Allemaal tenzij het een ligfiets is want die hebben vaak veel meer gewicht op het voorwiel en tenzij je een schijfrem op het voorwiel hebt want dan krijgen ook die spaken te verduren)
Voorwielen krijgen inderdaad veel minder te verduren. Maar goed, als het een echt sterk wiel moet worden is dat een extra reden naar een gerenommeerde wielbouwer te gaan en niet speciaal in de buurt. Voor een misschien wel onnodig sterk wiel met naafdynamo moet je kijken naar de 48 spaaks tandem versie van de SON naaf, met een dikke downhill velg, en een heel goede wielbouwer.
Een wiel bouwen is geen zwarte magie.

Als je nog wel eens terug moet met een wiel is het misschien de moeite jezelf eens aan te leren om zelf wat aan zo'n wiel te doen. Daar heb je onderweg ook wat aan. En ook bij het kopen van een wiel, want als het niet helemaal goed is corrigeer je dat gewoon zelf. (Tot op zekere hoogte dan, je moet wel de juiste materialen hebben. Een radiaal gespaakt wiel is bijvoorbeeld vragen om problemen.)
alois schreef:
Wim schreef:Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Daar durf ik met mijn gewicht niet voetstoots vanuit te gaan.
Ik ben ook de lichtste niet en heb mijn 26" wiel in Duitsland besteld en mijn 28"toch maar in Nederland bij Bike 4 Travel. Beide wielen met een SP-PV8 naaf erin. http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3550
Ik heb mijn voorwiel destijds bij Bike4Travel kant-en-klaar gespaakt met SON-naafdynamo gekocht. Dat wiel heeft bijna geen onderhoud nodig gehad behalve af en toe zelf de velg vervangen i.v.m. slijtage door remblokken. Prima wiel en prima naafdynamo, is ook al weer 5 tot 10 jaar in gebruik. (ik meen mij te herinneren dat de lagers van de SON naaf na 50.000 km vervangen moeten worden, maar ze hebben denk ik meer kilometers gehad en doen het nog prima) Ik gebruik op al mijn fietsen SON naafdynamo's en koplampen i.v.m. degelijkheid en veilgheid. (hele jaar door)

Zelf velgen omspaken is niet moeilijk, je taped ze gewoon op elkaar en zet de spaken over. Met een spaakspanningsmeter of densoods op gevoel kom je een heel eind. Voordeel van zelf onderhoud doen is dat je wat minder onhandig bent als er tijdens een reis iets onderhoud behoeft :D
Ik heb een voorraadwiel met Shimano naafdynamo voor ca. 75 euro (compleet) gekocht bij Bongers Bikes in Apeldoorn. Dit wiel in mijn mountainbike voor stroomvoorziening geplaatst en hiermee de Camino van Biarritz naar Santiago, onder slechte omstandigheden, over onverharde paden gereden. Wiel heeft zich prima gehouden.

Afbeelding

Dat de tocht zwaar was bleek wel dat het achterwiel na drie dagen kapot was en vervangen moest worden. Blijkbaar komt dit op deze route meer voor. De fietsenmaker had er voldoende op voorraad.
jeroen_ schreef:Zelf velgen omspaken is niet moeilijk, je taped ze gewoon op elkaar en zet de spaken over.
Stucadoren is niks anders als water bij het poeder mixen volgens het recept op het pak en het mengsel op de muur uitsmeren. Harstikke makkelijk, toch?

Ik denk juist dat het deze instelling is die ervoor zorgt dat er zo veel vaklui zijn die brakke wielen produceren. Ik heb net op youtube eens Fietswiel Spaken ingetikt en het was meteen raak. Een prachtig filmpje van een nette meneer met zeer goede apparatuur die een mooi wiel bouwt, maar wel denkt dat je de spaakspanning in Nm uitdrukt en vertelt dat een goede spanning voor het wiel dat hij bouwt aan de rechterzijde 120 Nm is. Ik mag dan toch hopen op puur geluk dat hij de eenheden en afleestabellen waar hij duidelijk geen snars van begrijpt toevallig goed toepast.

Ik heb dat nog liever een wiel van een soms ietswat nors lijkende Groninger die er een nogal ouderwetse website op nahoudt maar die beslist geen natuurkundige eenheden door elkaar haalt omdat ik weet dat hij wel het verschil tussen een Nm, een N en een kgf kent.
Bedankt voor alle antwoorden. Misschien dus toch een bezoekje aan Groningen of Amsterdam. En voor de duidelijkheid, voor mij als leek: spaakspanning druk je toch uit in N(ewton)? Nm is toch voor moment?
alois schreef:En voor de duidelijkheid, voor mij als leek: spaakspanning druk je toch uit in N(ewton)? Nm is toch voor moment?
Klopt!
Over het algemeen wordt spaakspanning aangegeven in kg/f. Maar aangezien wielbouwen geen rocket science is mag je 1 kg/f zien als 10N (formeel 9,81 hée waar kennen we dat getal van :-))

Nm is idd voor moment.
al dit gewichtige gedoe over een spanning geeft bij mij een beetje een drukkend gevoel... :D

klopt het als ik het zo zeg: de spaakspanning geven we in N aan omdat het een (trek)kracht is?

beste Peter_K, waarom vind je radiaal spaken van een voorwiel vragen om problemen?
(ik heb ooit zelf twee racefiets-voorwielen radiaal gespaakt en mee over Belgische wegen getoerd en dat gaf tot nu toe geen problemen)

groet! hoogframe
hoogframe schreef:beste Peter_K, waarom vind je radiaal spaken van een voorwiel vragen om problemen?
(ik heb ooit zelf twee racefiets-voorwielen radiaal gespaakt en mee over Belgische wegen getoerd en dat gaf tot nu toe geen problemen)
De fiets en ook de wielen zijn tot stand gekomen door "trial and error": net zo lang uitproberen totdat het optimaal werkt. Daar is uit voortgekomen dat kruisend gespaakte wielen sterker zijn. Er is daar eventueel ook een moeilijk theoretisch verhaal over op te hangen.

Met de huidige sterkere materialen zullen radiaal gespaakte wielen ook lang heel blijven, maar radiaal spaken aan zwaar belaste zijden van wielen is onverstandig. Dus je zult radiale spaken niet snel zien aan de zijde met een tandwiel, en ook niet aan een zijde met een schijfrem.
Peter_K schreef:Er is daar eventueel ook een moeilijk theoretisch verhaal over op te hangen.
Nee hoor, is helemaal geen moeilijk verhaal.

Een aangezien de weerstand in een naaf (en ook die in een naafdynamo :wink: ) nagenoeg gelijk is aan 0 zou ik een radiaal voorwieltje best aandurven hoor.
Peter_K schreef: Met de huidige sterkere materialen zullen radiaal gespaakte wielen ook lang heel blijven, maar radiaal spaken aan zwaar belaste zijden van wielen is onverstandig. Dus je zult radiale spaken niet snel zien aan de zijde met een tandwiel, en ook niet aan een zijde met een schijfrem.
Radiaal spaakpatroon op een achterwiel, of voorwiel met schijfrem zal altijd een slecht idee blijven :wink:
PeterFokkinga schreef:Over het algemeen wordt spaakspanning aangegeven in kg/f.
kgf. (ook niet Kgf, kGf, kgF, k/gf, etc. etc.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilogramkracht

Hoofdletters en breukstrepen zijn bij afkortingen van eenheden essentieel.
PeterFokkinga schreef:Over het algemeen wordt spaakspanning aangegeven in kg/f. Maar aangezien wielbouwen geen rocket science is mag je 1 kg/f zien als 10N (formeel 9,81 hée waar kennen we dat getal van :-))

Nm is idd voor moment.
Ha, Peter, volgens mij snap jij als geen ander waarom ik na 24 september een dynamo wil.... :wink:

Christiaan