Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas Peugeot oudje. Wie heeft die spieloos ? - Forum Wereldfietser

Trapas Peugeot oudje. Wie heeft die spieloos ?

Ik kreeg een oude peugeot 1972. Vermoedelijk een PX50.
Er blijkt geen eer aan te behalen, maar ben toch aan de slag gegaan.
Het frame is inmiddels kaal.
Kent u ze nog die cranks met een spie. Onmogelijk te verwijderen.
Toen maar de slijptol er op om het frame er van te bevrijden.
Maar ja, om er wat van maken dan moet er toch een vervangende trapas op.

Met franse draad
Trapashuis 68 mm
Diameter 35 mm
Draad 1 mm

Tips zijn welkom

Jan
Deze jongen heeft ook die superdunne spieën voor Peugeot. Misschien wel meer van dat spul: http://www.velo-classic.de/impress.htm
En dan is er natuurlijk nog de vraagbaak: http://oudefiets.nl/forum/
De cup/cone trapassen zijn op de Franse Ebay nog redelijk vlot te vinden ("jeu de pédalier"). Velo Orange heeft een cartridge BB met Franse draad, dat is misschien te krijgen via M-gineering - wel beetje prijzig voor een basic Peugeot. Er zijn ook universele BB cartridges zonder draad (threadless BB) - geen ervaring mee maar die zouden moeten werken. In alle gevallen is de aslengte afhankelijk van het crankstel dat je wil gebruiken.
Ik heb misschien nog een as voor je. Ik heb hem destijds gekocht voor in mijn Batavus Sprint waar een traditionele as in zat die stuk ging. Meer onderdelen heb ik er niet bij. Hij is wat vlekkerig, maar hij draait nog volledig spelingvrij en met genoeg vet.
De diameter is overigens ca 29,5 en niet 34 zoals op de foto staat.

Afbeelding
CarlW schreef:De cup/cone trapassen zijn op de Franse Ebay nog redelijk vlot te vinden ("jeu de pédalier"). Velo Orange heeft een cartridge BB met Franse draad, dat is misschien te krijgen via M-gineering - wel beetje prijzig voor een basic Peugeot. Er zijn ook universele BB cartridges zonder draad (threadless BB) - geen ervaring mee maar die zouden moeten werken. In alle gevallen is de aslengte afhankelijk van het crankstel dat je wil gebruiken.
Die draadloze cartridges zijn leuk maar gaan na verloop van tijd toch weer loszitten vertelde men mij bij Breet-bikes (http://www.libertecycles.nl/) die ook het nodige van VO (en nog meer retro) in hun web-shop aanbieden.
Als je weet wat je zoekt kun je redelijk gericht bij www.retrobike.co.uk een zoek opdracht geven, die loopt dan zelf de nodige sites af en geeft de resultaten weer.
Inmiddels heb ik de cups met de kogeltjes er heelhuids uit.
Nu nog een as vinden met vierkanten einden, dan kan ik de SR Apex crankset gebruiken die ik nog heb liggen.
Toch heb ik voor 10 euro een draadloze cartridge gekocht. Daar val ik me geen bult aan. Ik vraag me wel af of de draad dan beschadigd kan worden.
En anders toch maar een Velo Orange.

Tot zover bedankt voor de reacties.
Leon, evenwel bedankt voor je aanbod.
Als de oorspronkelijke dunwandige cups nog goed zijn kun je ook een Italiaanse as monteren. Wellicht makkelijker en in ieder geval goedkoper te vinden dan iets nieuws van VO.