Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme vouwband >> bultje - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme vouwband >> bultje

Hallo,

Ik heb twee Schwalbe Marathon Supreme banden 700x40C gekocht.
Type vouwband.
Als ik ze uit de verpakking haal en een beetje in fatsoen breng blijft er een beetje een bultje op de plek waar in de verpakking de "platste" vouw zat. (2 plekken op elke band)

Voordat ik de band op de fiets ga zetten zou ik graag weten of dit normaal is en of dat bij het oppompen van de band vanzelf verdwijnt?

Weet iemand daarover iets?
Het verschil tussen vouwbanden en draadbanden is dat de een een stugge ijzerdraad heeft en de ander een synthetisch soepele draad. Waarschijnlijk is het gewoon dood normaal en ben je die 'bult' bij montage zo kwijt.

Zorg bij het monteren dat de band er goed op zit, pomp hem op tot z'n max toegestane aantal bar en ga een stukje fietsen. Bij thuiskomst zou de band 'gezet' moeten zijn en zie je er waarschijnlijk niets van terug. Vervolgens kun je de band gewoon op de gewenste druk brengen.

Schwalbe (en de meeste webwinkels) doen overigens niet zo moeilijk over retour bij een eventueel defect. Mocht het een productiefout zijn (Schwalbe staat wel een beetje bekend om z'n hoogte slagen) dan maakt het niet uit dat er een paar honderd km op gereden is en krijg je zo een nieuwe uit garantie.

Ik heb overigens exact dezelfde band die nog maar ~100km oud zijn. Niet eens op gelet en ze zijn prima.

Edit: Mocht je nog steeds twijfelen, een foto zou helpen.
FietserFred01 schreef:Voordat ik de band op de fiets ga zetten zou ik graag weten of dit normaal is en of dat bij het oppompen van de band vanzelf verdwijnt?
Ja, dat gebeurt geregeld. Banden moeten voor de eerste keer flink hard opgepompt worden, zodat ze goed op de schouder van de velg zitten, evt. "ploppen".
Hier een paar foto's.


Afbeelding

Afbeelding
Ik zie niets bijzonders.

Vouwbanden/Schwalbe Supreme's worden geroemd vanwege hun soepelheid. Mogelijk heb je het beeld op je netvlies van een draadband en dat deze stug zijn moet?
Dank voor de reactie.............

Het is inderdaad de eerste vouwband die ik koop.
Altijd met een draadband gewerkt.
Ik zet ze er maar eens op en dan maar kijken hoe het is.
FietserFred01 schreef:Hier een paar foto's.
Ik snap dat je dit wel even opvalt. Het moet inderdaad vrijwel meteen na het oppompen helemaal recht zijn allemaal.
Ik leg banden er altijd eerst op. pomp op tot ca. 0,5 bar, leg dan de hieldraad met de duimen op de correcte plek en pomp dan naar hogere druk. Een vergissing met druk gebruiken om de hieldraad correct te krijgen wil ik mijn oren niet meer aandoen.
Doorgaans weg bij oppompen. Zeker bij banden die je wat langer op de plank laat liggen in verpakking valt dit vaak wat sterker op bij het ontplooien van de band. Niets om van te schrikken.
Mij was hetzelfde opgevallen en ik had dezelfde bedenkingen bij de Marathon Supreme. Gelukkig na het monteren en oppompen niks meer van te merken.