Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Liften? - Forum Wereldfietser

Liften?

Ik heb tijdens mijn reizen eigenlijk best wel vaak een stuk(je) met de auto afgelegd door gewoon mijn duim op te steken. Soms was dat noodzakelijk omdat ik anders de eindbestemming niet op tijd zou halen of bij een tunnel maar meestal was het toch typisch een geval van "totaal geen moraal".
Hoe staan jullie tegenover liften? Zijn jullie net als Frank van Rijn die per se alles met de fiets wil afleggen of staan jullie daar pragmatisch in?
Ja hoor, wij 60 plussers laten ons ook wel eens een stukje met de auto wegbrengen.
Veel is dit in z.o. azie als er lange of oninteressante stukken afgelegd moeten worden of op een zeer steile klim.
Fietsen achter in een pick up gaat prima.
Dirk
Staat (nog) niet in mijn woordenboek. Net zoals e-bike bijvoorbeeld. :wink:
Tja,
soms moet er een stukje over water gegaan worden, dan is een ferry toch best handig.
of wil je door een national park, maar is dat verboden op de fiets.
of zijn ze aan de weg aan het werken, en mag je er niet fietsen en wordt je door iemand van de werkers met een pickup overgezet.
En soms heb je geen zin meer in nog een aantal dagen tegenwind.

Soms kwestie van 'totaal geen ruggengraat', meestal omdat er geen andere optie is.
Wij vinden dat geen probleem, het is tenslotte vakantie, zover ons aangaat zijn er geen regels die het verbieden om, om wat voor reden ook, een stukje met alternatief vervoer te doen.
Peter Rodenburg schreef:Hoe staan jullie tegenover liften?
Ik heb er tijdens mijn studie de aardiste mensen mee ontmoet, en ook wel eens mindere, waarvan ik me afvroeg waarom ze me eigelijk meenamen.

Met een fiets erbji is er voor mij ook niets mis mee, als je de lezers van je verhalen of je sposors of dr. Phil (Forumdiscussie: Bij Dr. Phil, dikke man maakt fietsreis) maar niet wijsmaakt dat je alles gefietst hebt.
Het makkelijkste is gewoon niet liften, als je dat met jezelf afspreekt hoef je ook niet die hele lange weg met harde tegenwind te denken "zal ik een lift nemen". Achteraf valt het namelijk altijd allemaal wel weer mee :wink:

Telt een paar 100 meter aan een vrachtwagen hangen in een klim ook als liften? :roll:
Sommige landen kom je alleen liftend in en uit, zoals Oekraine. Daar zijn alleen de grensovergangen Majdoeka en Chop te voet of met de fiets open. Andere grensovergangen zijn alleen voor gemotoriseerd verkeer.
Dan is 500 meter liften (en een uur oponthoud) de enige mogelijkheid. Met een Nederlands paspoort overigens makkelijker Oekraine in dan andersom, dus prijs je gelukkig.

Verder is liften bij panne ook zeer welkom. Mijn velg begon in de lengte te scheuren terwijl ik Slowakije binnenkwam (in 2004) en het eerste het beste busje zette mij 15 km verderop voor de deur van een fietsenwinkel af.
Maak gebruik van de mogelijkheden, en vraag als je wat nodig hebt aan de mensen om je heen of zij een goede suggestie hebben. Beter dan al turend op smartfone of tablet zo nodig zelf het wiel uit te vinden, zeker in het buitenland. En daar hooft liften ook bij.
Hoi Peter,
Eerlijk gezegd heb ik er geen mening over. Ik hou zelf niet van liften vanwege het gedoe en dan fiets ik liever even door. Maar de vraag is net zoals, hoe staan jullie tegenover kamperen, hotel overnachtingen.
Volgens mij moet je kiezen wat op dat moment het beste bij je past. Dat kan per periode verschillen. Mijn grootste interesse is niet of je wel of niet hebt gelift maar of je een mooie tijd hebt gehad. Ik vind het wel fijn om te weten wat er wel en niet gefietst is om zo meer info te krijgen over de reis. Maar ik zou zeggen, doe je ding en geniet van je reis.
Marco