Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 24" voorwiel met schijfrem niet stijf genoeg? - Forum Wereldfietser

24" voorwiel met schijfrem niet stijf genoeg?

Ik zit met een vreemde kwestie.

Een collega van mij heeft een "longbike" met vooraan een 24" wiel.

Nu, als je tijdens het rijden op de pedalen gaat staan en al je gewicht op de fiets naar rechts verplaatst, door het stuur en de fiets naar links te duwen, dan sleept de schijf tegen de remblokken.

Illustratie:

Afbeelding

Het meest rechtse plaatje hierboven maar dan nog extremer ^^

De schijf staat vast, dat heb ik nagekeken, en de band zit meer dan genoeg lucht in.

Het enige dat ik aan kan denken is dat het voorwiel door de gewichtverplaatsing een beetje minder paraplu gaat staan waardoor de schijf gaat slepen.

De spaken staan al vrij strak aangespannen, en nog meer spanning leidt naar spaakbreuk en of velgproblemen denk ik zo.

Dus, gewoon stoppen met zo te fietsen? :D
Is het een 'zwevende remschijf? Heeft hij een 9mm q/r, welk merk?

Volgens mij heeft aanlopen van de rem in bocht doorgaans met flex te maken. O.a. te controleren:

- rechtheid schijf (geen slingertjes, eventueel te richten)
- afstelling remklauw (schijf netjes in het midden)
- zuigers remklauw mobiliseren (zuigers bewegen even snel en even veel)
- snelspanner of steekas voorvork (zit ie goed vast)
- als je maat zwaar is een stijvere voorvork?
- zit er speling in het wiel?
Zal idd flex in wiel of vork zijn.

Ik neem aan dat de rem niet zo hard aanloopt dat je over de kop vliegt? Dan is er dus eigenlijk geen enkel probleem :wink:

Van het aanspannen van de spaken wordt een wiel trouwens, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet stijver.
De snelspanner is denk ik niet vast genoeg aangedraaid waardoor de as speling heeft in de vork en de schijf in de bocht aanloopt tegen de remblokken. Twee oplossingen de afstand tussen schijf en remblokjes vergroten of de snelspanner strakker zetten (optie 2 is de beste)
Door de industrie wordt op dit probleem ondertussen al ingespeeld door thru-axles te monteren (niet mogelijk om achteraf te monteren zonder een nieuw wiel en vork) Door de grotere diameter zijn ze stijver, ook worden er een aantal weer ouderwets met moeren vastgemaakt. (of aan een kant in de vork gedraaid)
De snelspanner zit echt vast vast.

Naja, het maakt vooral veel lawaai, maar ik snap niet goed waarom je zo zou rijden...

Het is een center lock schijf van Shimano, 9 mm quickrelease die goed vastzit. De schijf loopt mooi recht en de zuigers duwen symmetrisch. Schijf zelf zit ook goed vast. Er zit geen speling op de naaf (Deore).

Dus, stoppen met toeren uithalen (of investeren) :D
Shrek schreef:Van het aanspannen van de spaken wordt een wiel trouwens, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet stijver.
Dan heb jij nog nooit een wiel gezien met echt slappe spaken. Als je ziet waar soms mee gefietst wordt...
Friso* schreef:- zit er speling in het wiel?
Daar dacht ik ook aan. Lagers opnieuw afstellen in dat geval.
Herkenbaar. Heeft met stijfheid as en vork te maken. Op mijn cyclo crosser heb ik dit ook in extreme gevallen. Zelf met mijn true axle assen van dt Swiss wielen. Betekend dat je spaken in ieder geval goed strak staan. Zeker met 24 inch wielen waar je nog minder spaken rek hebt dan met 28 inch komt er veel meer kracht op de as te staan. Als je lagers goed zijn zou je voorvork het probleem kunnen zijn.
Frappant, mijn MTB kent dit euvel ook, van meet af aan eigenlijk. Namelijk licht aanlopende remschjf vóór als je de bocht om gaat. Echt storend is het niet, het aanlopen is meer soort van 'fluiten'. Is gelijk weer weg als de weg weer rechtuit voert.

Omdat het een groter wiel is (28 inch) neem ik aan dat het hier om flex gaat. Even los van de genoemde oorzaken, zou een stijver voorwiel hiertegen kunnen helpen? En zo ja, gaat het dan om een stijvere velg of beter gespaakt wiel (of allebei)?
Het feit dat je schijf aanloopt betekend juist dat je een stijf wiel hebt. Anders zou je wiel de as en vork niet kunnen scheef drukken.
Dus een stijvere voorvork zou kunnen helpen?
Slaapt schreef:Het feit dat je schijf aanloopt betekend juist dat je een stijf wiel hebt. Anders zou je wiel de as en vork niet kunnen scheef drukken.
Wat een aperte onzin. Met alle respect, maar in dit geval mag ik dit toch wel echt zo noemen.
Zolang je voorwiel niet dubbelklapt is de kracht die op de as wordt uitgeoefend totaal onafhankelijk van de stijfheid van het wiel van band tot naaf.

Een stijvere vork zou kunnen helpen, maar het is maar een kans en ik zou het er niet zomaar op wagen. Je kunt namelijk zomaar een hoop geld kwijt zijn aan allerlei kansen om er later achter te komen dat het een kleinigheid was.
Het hoort er bij dat aanslepen. Ik heb een super stijve voorvork en wiel en 15mm true axles en ik heb het ook. Paar tiende mm speling lagers is 15 cm verder op meer
Slaapt schreef:Het hoort er bij dat aanslepen. Ik heb een super stijve voorvork en wiel en 15mm true axles en ik heb het ook. Paar tiende mm speling lagers is 15 cm verder op meer
Dus omdat jij het hebt, hoort het zo.

Goed te weten.
Wat een lekkere toonzetting weer in sommige berichten.

De schijf is gemonteerd op de naaf die in de vork zit waar ook de remklauw op staat. Als het wiel al een rol speelt moet het inderdaad toch stijf zijn om de schijf te laten aanlopen tegen de remblokken? Ik vind dat niet zo'n vreemde gedachtegang.
Travelmaster schreef:
Slaapt schreef:Het hoort er bij dat aanslepen. Ik heb een super stijve voorvork en wiel en 15mm true axles en ik heb het ook. Paar tiende mm speling lagers is 15 cm verder op meer
Dus omdat jij het hebt, hoort het zo.

Goed te weten.
Ik heb het op 2 fietsen en meer mensen die ik ken. Nog los van mensen die hier ook reageren. Aangezien ik opteer voor dictator zou ik het wel willen veralgemeniseren.
Da's een beter idee :wink:
Wat mij dan weer bezighoudt: de schijf zit niet aan de spaken maar aan de naaf. Ik denk niet dat díe bevestiging zoveel kan flexen dat hij in een bocht gaat aanlopen.
Als je 0,01 speling hebt op je lagers wat nog aan de lage kant is en nog wat buiging op je as. Dan is dat op een rotor die 180mm diameter heeft maar zo veel meer. Hoe dichter die axiale speling bij de rotor zit hoe groter dat als uitslag naar links en rechts geeft. Dat kan net voldoende zijn om net je remblokjes aan te raken. Zeker als je een stijf wiel hebt waarbij er haast geen rek meer zit in de spaken dan zal de zijwaartse kracht direct op de as neer komen. Als je een minder stijf wiel hebt dan zal er meer door de spaken worden opgevangen voor dat de krachten op de as komen. Zeker bij wat zwaardere personen. Zet je velg remmen maar eens heel dicht op je velg en ga dan eens goed schuin hangen op je fiets. Dan zal deze ook aanlopen. Maar omdat velgremmen wat verder van de velg afstaan en wat meer travel hebben dan schijfremmen merk je dit fenomeen bij velg remmen minder. Maar die hebben er ook last van maar je merkt het minder. Let wel wel hebben het over tienden van mm's! probeer het maar eens. Wat wel helpt trouwens is even naar je blokjes van de schijfrem te kijken hoe dicht ze op de schijf staan en of je dat met het schroefje in het handvat wat meer open kan zetten. probleem met schijfrem cilinders is dat ze slijtage opvangen van de blokken. Dus ze gaan toch weer dichter op je schijf staan..
Nú snap ik je. Dank - klinkt niet heel raar, maar van mechanica heb ik sowieso geen kaas gegeten :|
Graag gedaan.