Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onweerdetector? - Forum Wereldfietser

Onweerdetector?

Goedendag,

na 2 vakanties ben ik helemaal verkocht aan het fietsen, met nog één probleem: onweer. Ik weet dat het risico op een fatale inslag erg klein is, als je je gezonde verstand gebruikt, maar bij een bui op minder dan 3km afstand zit ik graag binnen.

Alleen slaap ik dwars door het onweer heen. Dus ik zoek een detector die een alarm laat afgaan als de bui binnen bijv. 4 km afstand komt.

Ik heb gezocht, maar vind alleen (semi-)professionele detectors die beginnen te piepen als het onweer op 60km afstand is. Da's me wat te gortig :-).
Het lijkt me een heel logische en eenvoudige tool, maar ik vind hem nergens. Weet iemand waar ik zoiets wel kan vinden?

Vriendelijke groet,

Huibert

ps. a.u.b. geen discussies starten over wel/geen gevaar bij onweer in de tent. Ik ga voor veiligheid, en dan zijn schuilen of 3cm rubber onder m'n slaapmat volgens mij de enige opties.
Ruilen? Ik wordt altijd wakker van onweer...Heel vervelend.

Alternatief plan; weerbericht volgen en bij voorspeld onweder een B&B opzoeken ipv een kampeerterrein?
Tja,
iets wat iemand logisch en simpel vindt hoeft dat niet per sé te zijn.

Met name de afstandbepaling is een uitdaging als je geen triangulatie kunt doen.

Ik zou me bij vorige spreker willen aansluiten en voorstellen om als alternatief te kiezen om het weerbericht in de gaten houden
en bij voorspeld onweer te kiezen voor alternatieve slaapplekken.
Daar heb ik inderderdaad ook aan gedacht.
Maar tijdens onze vakantie werd heel regelmatig onweer voorspeld (zoals vaak in de zomer). Als we bij elke onweersvoorspelling in een B&B gingen, kwamen de kosten ver boven ons budget :? . En effectief schijnt het 3 keer echt geonweerd te hebben. Voor die paar keer vind ik het prima om te schuilen.
Voor west-europa heb je de buitenradar/onweerradar (http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/onweerradar). Als je die dagelijks volgt weet je wel of jouw regio in de gevarenzone zit. Als je pech hebt, zoals typisch bij een bepaalde stromingsrichting in het Rhônedal in Zuid-Frankrijk in de zomer, dan kun je inderdaad 14 avonden achter elkaar getrakteerd worden op een knetterend onweer, en soms ook midden in de nacht.
Als je door het onweer heen slaapt denk je niet dat je dan ook door het alarm heen slaapt? Overigens is onweer an sich niet gevaarlijk heel veel onweer (en bliksem) verplaatst zich horizontaal, het zijn de bliksem inslagen waar je voor op moet passen, de kans dat die in jouw tentje inslaan zijn dan weer verwaarsloosbaar klein. Zorg er wel voor dat je niet onder hoge bomen je tent opzet en ook niet op het laagste punt, want naast het onweer en de windvlagen heb je dan ook vaak met een stevige regenbui te maken.
Huibert schreef:Dus ik zoek een detector die een alarm laat afgaan als de bui binnen bijv. 4 km afstand komt.
En wat zou je dan doen als zo'n alarm midden in de nacht zou afgaan?
_Peter_ schreef:Zorg er wel voor dat je niet onder hoge bomen je tent opzet en ook niet op het laagste punt, want naast het onweer en de windvlagen heb je dan ook vaak met een stevige regenbui te maken.
En niet op het hoogste punt hé? En niet in de buurt van bliksem aantrekkende dingen vanwege de grondeffecten. Alles bij elkaar soms best lastig. Ik heb ook menigmaal in mijn tentje gelegen terwijl donder en bliksem rond mijn tent spookte met de gedachte dat ik beter geen voet naast het matje zou kunnen leggen.
Onweer niet zo gevaarlijk, mwah, van de zomer was ik per auto gekampeerd in het Zuidelijke Rhonedal, en jawel, een hele nacht gedonder, met ook een enorme flits/klap; de volgende ochtend kon ik alle radiozenders opnieuw in het geheugen opslaan evenals de tijd van het klokje in de auto. Gelukkig lag ik toen niet in een tent.

Onweer op de fiets, in afgelegen streken, dat is pas vervelend. Maar dan helpt een detector ook niet. Duitsland is het enige land waar ik op fietsreis met enige regelmaat schuilhutten tegen kwam met bliksemafleiding, voor de niet-automobiele passant.
Jurjan schreef:Tja, iets wat iemand logisch en simpel vindt hoeft dat niet per sé te zijn.
Met name de afstandbepaling is een uitdaging als je geen triangulatie kunt doen.
Ik dacht meer aan een apparaatje dat een flits kan registreren en het geluid van donder herkent, en daarmee via de old school methode een indicatie van de afstand maakt.
Een telefoon zou het haast moeten kunnen, alleen zal een telefooncamera de flits wellicht niet registreren.
Pedalero schreef:En wat zou je dan doen als zo'n alarm midden in de nacht zou afgaan?
Op een camping zijn altijd wel ruimtes waar je kan schuilen. Biertje en een set kaarten mee.. dan vermaken we ons prima, weet ik uit ervaring :D


Maar tot nu toe dus nog niemand die ooit van zo'n detector heeft gehoord?
Huibert schreef:Ik dacht meer aan een apparaatje dat een flits kan registreren en het geluid van donder herkent,
Als fotograaf die ook wel eens met flitsmeters werkt kan ik je vertellen dat het heel moeilijk wordt om een bliksemflits te onderscheiden van alle andere lichten, tenzij de flits zo dichtbij is dat je al lang rechtop in de tent zit. Voor de donder geldt hetzelfde, al hebben we zelf een geweldige donderdetector in huis. Een van onze katten is panisch van onweer en loopt dan buikschuivend onder de bank. Op een zomerdag kwam hij zo eens binnen en op de regenradar gekeken onweerde het inderdaad, maar op zo'n 100 km ten oosten van hier: de kat kan het letterlijk in Keulen horen donderen.
Nou, da's duidelijk: bied je kat te huur aan als onweerdetector :-)
Haha, 't ziet er naar uit dat dat de beste oplossing is dan
Ik zou thuis blijven. Fietsen geeft je ongeveer 40x meer kans op overlijden tov bliksem. :wink:
http://nos.nl/artikel/2132482-bliksemre ... meter.html

Met deze afstanden doe je nergens nog een oog dicht.
Ik denk dat je met een apparaatje zoals je voorstelt wel heel erg veel false positives gaat krijgen.

Een bliksemflits is wellicht aan het spectrum wel als flits te herkennen, maar dat betekent dat het apparaatje buiten moet liggen (anders kleurt het tentdoek het spectrum wellicht onherkenbaar).
En volgens mij heb je heel veel verschillende soorten donder, rommelend, knallend etc. etc.
Zoals gezegd, ik vermoed dat je heel veel false positives gaat krijgen.

Daarnaast wordt het je op tijd wakker nmaken een uitdaging als je zelfs van het onweer zelf niet wakker wordt.

Feit blijft dat als er geen goede (semi)-professionele oplossing nu te koop is, wij dat niet even snel gaan verzinnen voor je.
Ik kampeer gewoon zelden bovenop bergtoppen.
Jurjan schreef:Een bliksemflits is wellicht aan het spectrum wel als flits te herkennen,
Optisch lijkt me onmogelijk. Het radiospectrum is interessant. Een oude AM/KG-radio gaat zeker 'alarm' afgeven als er onweer in de buurt komt. Of er dan nog geslapen wordt is nauwelijks een vraag.
Feit blijft dat als er geen goede (semi)-professionele oplossing nu te koop is, wij dat niet even snel gaan verzinnen voor je.
Op het Internet zijn genoeg (semi)-professionele oplossingen te vinden en zelfs goedkope oplossingen, zie bijv. de AcuRite 02020 Portable Lightning Detector lijken goed te voldoen.

Groter probleem lijkt mij om een apparaat te vinden dat je wakker maakt als je zelfs van het onweer zelf niet wakker wordt, dat wordt denk ik een apparaat hacken.

Huibert: Waar wordt je wel wakker van?
Ik heb thuis een kat die al 15 jaar onder de bank gaat zitten vlak voor dat het begint te onweren. Je mag hem wel eens lenen?..

Edit: Haha, nu ik het topic even goed doorlees en Leon zijn reactie tegenkom zie ik dat onze Jopie niet alleen is! Het is wel merkwaardig want als de kat (op zijn speciale miauwende manier) voor de deur staat, weet je gewoon 100% zeker dat het gaat onweren, terwijl het soms nog wel een uur kan duren.