Toen ik anderhalf jaar geleden begon om 4 keer per week naar mijn werk te fietsen (25 km heen en 25 km terug), dacht ik nu is het tijd voor een lichtere fiets. Tot die tijd had ik tochtjes gemaakt op een Azor Transport Heavy Duty van 27 kg. De luie zit waardeerde ik zeer maar ik vond de fiets te zwaar. Voor er bij kocht ik een Batavus Sprint uit 1980? daarmee kon ik op eens een stuk verder komen maar natuurlijk geen spullen meenemen naar het werk zoals laptop etc. De koga randonneur leek een goede tussen oplossing. UItgebreid proefgereden, heerlijk fiets!Voorizien van Ortlieb stuurtas en tassen voor de spullen van werk en reservekleding. Ik heb er de eerste maanden nog met plezier op gefietst (2800 km ) in totaal maar kon steeds mijn zit niet goed vinden. Op het zadel gleed je een beetje naar voren, je lag erg op je handen hoewel het stuur veel hoger stond dan op de Batavus. Na een half jaar heb ik een nieuw wiel in de Azor laten zetten. Ik heb mijn rugtas met laptop van 8 kg in de mand voor op de drager gelegd en ben weer met de transportfiets op en neer gaan fietsen. En kijk geen rugpijn meer, makkelijk om alles heen draaiend wat zich op het fietspas bevindt. De conditie was door de KOGA tijd een stuk beter geworden en de versnelling van de shimano 7 naaf kon overal 1 hoger. In tijd maakte het niet veel uit met de KOGA kon ik de 25 km wel eens binnen het uur halen (58 minuten) laatst met de transportfiets in 1 uur en 2 minuten. Die fiets is 10 kg zwaarder en vangt veel wind, maar kennelijk geen probleem. De kilometer teller van de Azor staat inmiddels op 27120 kilometer. 12 jaar oud, tweede paar banden (1 keer lekgereden in al die tijd), 47 mm schwalbe maraton, nexus 7 naaf bij 25000km voor het eerst laten doorsmeren.Dus alleen nieuwe rvs achtervelg daar zaten scheuren in en nu een beetje roest op het pisbakken stalen frame.
Ik zoek nog steeds een lichtere fiets maar dan wel één die net zo goed zit (67 graden) en net zo makkelijk hobbels neemt en waar je gewoon je spullen in de mand gooit zonder allerlei speciale tassen. Bestaat dat?
De koga heb ik met verlies verkocht. Ik vertel dit ter lering en vermaak
en om te laten zien dat duurder niet altijd beter hoeft te zijn.
Ik zoek nog steeds een lichtere fiets maar dan wel één die net zo goed zit (67 graden) en net zo makkelijk hobbels neemt en waar je gewoon je spullen in de mand gooit zonder allerlei speciale tassen. Bestaat dat?
De koga heb ik met verlies verkocht. Ik vertel dit ter lering en vermaak
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)