Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voortassen noodzakelijk? - Forum Wereldfietser

Voortassen noodzakelijk?

Hoi,

binnenkort vertrekken mijn vriend en ik om drie weken te gaan trekken (naar Nederland of Duitland) (of zoiets). We gaan met de tent.
Is het nodig om voortassen te hebben? Of volstaan achtertassen?

mvg!

Hallo Amberlé,

Welkom op het forum.

Mijn eigen ervaring is dat ik voortassen wel prettig vind om op mijn fiets te hebben.
Je kunt op de manier namelijk beter het gewicht verdelen, en daarmee de balans over de fiets beter regelen.
Dit is prettig op glibberige wegen, de voorband behoud dan beter het contact met het wegdek.
Ook in in de bergen is het heel prettig om met wat gewicht op de vooras te rijden.
In de afdaling, voor het gewicht op de vooras, dit voorkomt onderstuur, en in de klim het zenuwachtig getrek aan het voorwiel dat steeds een miniwheely lijkt te willen maken.

Veder is het natuurlijk lekker om wat meer ruimte voor bagage te hebben.
Zeker als je net proviand ingeslagen hebt.
Ook voor de verdeling van de verschillende soorten spullen die je bij je hebt kan het prettig zijn.

Als je reisdoel alleen het vlakke is, heb je er het minste last vanr dat je geen voor tassen hebt.
Ik heb mijn eerste 4500 km ook zonder voortassen gereden. En dat was niet allemaal vlak. :wink:
Amberlé schreef:Hoi,

binnenkort vertrekken mijn vriend en ik om drie weken te gaan trekken (naar Nederland of Duitland) (of zoiets). We gaan met de tent.
Is het nodig om voortassen te hebben? Of volstaan achtertassen?

mvg!
Nodig... dat niet, maar wel heel erg prettig om ze wel te hebben! Meer stabiliteit, een betere "wegligging" - zelfs gewoon op vlakke weg.
Hallo Amberlé,
Als jullie zoveel spullen bij hebben dat het niet gemakkelijk meer in de achtertassen past kun je natuurlijk beginnen met voortassen voor je vriend :wink:
Veel plezier in Nederland!
Leon

Noodzakelijk misschien niet, makkelijk misschien wel.

Wij hebben vorig jaar een dikke week door Nederland gefietst met alleen maar achtertassen, ging prima. Hoe meer tassen misschien, hoe meer onzin je meeneemt "ter opvulling"!

Naar Barcelona en de Noordkaap hadden we overigens wel voortassen bij ons. Het staat wel stoerder! :lol:

We hebben ook wel eens gehoord, dat vakantiefietsen gebouwd zijn om met tassen te fietsen en dat de wegligging met tassen veel beter is.

Succes,
El & El

fietsjunks schreef:Hoe meer tassen misschien, hoe meer onzin je meeneemt "ter opvulling"!
Van "hoe meer ruimte hoe meer onzin" heb ik zelf niet zo'n last, de tassen kunnen rustig halfvol zijn, toch zal ik het liever over vier dan over twee verdelen.

Evenwel: het is wel een duidelijke valkuil! Pas daar dus inderdaad mee op.

fietsjunks schreef:Noodzakelijk misschien niet, makkelijk misschien wel.

We hebben ook wel eens gehoord, dat vakantiefietsen gebouwd zijn om met tassen te fietsen en dat de wegligging met tassen veel beter is.

Succes,
El & El
Dat klopt zeker voor bepaalde fietsen.
Miijn Vittorio rijd ook het lekkerst met bepakking.


Was de uitspraak ook niet:

Alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen.

:wink:

Het lukt mij niet, of eigenlijk meestal Anke, om alle spullen voor het fietsen en camperen in maar 4 achter tassen te stoppen, dus voor het camperen hebben we die 4 voortasjes echt nodig. Bovendien reden wij normaal gesproken eerst langs een supermarkt en dan naar de camping in de plaats van overnachting, dan is het wel lekker om extra ruimte te hebben voor de boodschappen.
Met meer bagageruimte kun je ook makkelijker de fiets van de sterkere fietser zwaarder beladen en zo de snelheidsverschillen op de zware stukken in de route reduceren.
Het gedrag van de fiets is wel beter (minder nerveus) met voortassen maar ik denk dat je je beslissing vooral moet laten afhangen van het feit of je de ruimte wel of niet nodig hebt.
Misschien is het handig om een beeld te krijgen om je paklijst te vergelijken met paklijsten op internet van andere fietsers en dan te kijken op foto's hoe hun bepakte fiets er uit ziet. Ik zal proberen om binnenkort onze "campingpaklijst" aan onze site toe te voegen.

Veel succes,

Robert-Jaap

fietsjunks schreef:El & El
Hoi Elmar en Ellen,

Geheel off topic.....Leuk idee, die foto's onder jullie handtekening. Als jullie het niet erg vinden ga ik dat idee van jullie overnemen. Wat was die uitdrukking ook alweer: beter goed gejat dan slecht verzonnen?!

Ook geheel off-topic: volgens mij zitten er nu binnen de wereldfietser heel wat fotografen tussen. Misschien is het een keer leuk om een (fiets)weekend bij elkaar te komen en met elkaar op fotopad te gaan. Natuurlijk voor de gezelligheid maar ook elkaar te motiveren/te leren. Géén cursusweekend want we kunnen allemaal fotograferen maar meer een weekend/dag om bij elkaar te kijken hoe we te werk gaan.
Moeten we alleen wel zorgen dat we alle fietsers met rode jassen en tassen uit elkaar houden :lol:

Marco Meijerink schreef:Geheel off topic.....
ik had me nog net in kunnen houden niets te zeggen over die foto's.... :D Ze zijn wel enorm mooi! Complimenten El & El! (ja, jullie website heb ik ook al bezocht).

Ik heb me er nog niet toe weten te bewegen om eens mee te doen aan een WF activiteit ("eenzame fietser tegen de wind in", hoe ging dat liedje ook al weer?), maar als het dan ook nog eens naast fietsen over fotograferen gaat en tips en tricks van elkaar overnemen...

Een 'uitsteekbaar' plan :D !

Hoi Marco,

Tuurlijk, maar alleen als je de foto's mooi vindt natuurlijk! :P
Dit is onze eerste versie... hopelijk volgen er nog meer en mooiere! :lol:
We hebben de balk niet zo hoog gemaakt, anders neemt ie alles in beslag, dus is iets van 70 pixels, de volgende versie is wellicht wat breder.

@Ries: bedankt voor de complimenten! :oops:
Wij gaan waarschijnlijk naar het najaarsweekend, is ook onze eerste WF-activiteit (moet nog wel kunnen met werk, maar als dat lukt, zullen we er ook bij zijn!), moet je ook komen! Zijn we toch weer samen de eenzame fietsers...

Groetjes,
El & El

fietsjunks schreef:Hoi Marco,

Tuurlijk, maar alleen als je de foto's mooi vindt natuurlijk! :P
Dit is onze eerste versie... hopelijk volgen er nog meer en mooiere! :lol:
We hebben de balk niet zo hoog gemaakt, anders neemt ie alles in beslag, dus is iets van 70 pixels, de volgende versie is wellicht wat breder.
Alhoewel ik erg van jullie foto's geniet bedoelte ik eigenlijk om mijn eigen foto's eronder te zetten. Hoop niet dat het een teleurstelling voor jullie is?? :lol:

Op het najaarsweekend kunnen we helaas niet komen. Was wel de bedoeling maar ik "moet" foto's maken in new york en da's ook niet ondaardig om te doen. Gaan jullie niet mee met de trektocht aankomend weekend?

Hoi Marco,

Dat hadden we wel begrepen hoor... :lol:

Wat een straf! Foto's maken in NY..

Ellen moet komend weekend werken zowel zaterdag als zondag, dus dat gaat niet lukken. Het najaarsweekend is ook nog even afwachten, want ook dan moet er helaas gewerkt worden, misschien dat daar nog wat aan gedaan kan worden.

Succes met foto's maken trouwens. Wij sparen nog steeds voor de 20d.. haha! Maar de telelens is binnen hoor!

Groetjes,
El & El

We dwalen af.....
Nog een voordeel van voortassen is dat je in de regen minder natte voeten krijgt :D
Leon
----------
De link naar mijn website staat hieronder 8)

Leon en Robert-Jaap maakten over bagage allebei een terloopse opmerking die het verdient benadrukt te worden: belaad je fietsen zo dat de sterkste fietser ook de meeste bagage op de fiets heeft. Voor de meeste stellen geldt dat een van beide flink wat zwaarder, langer en sterker is (dat geldt gemiddeld in elk geval in vrij hoge mate voor mannen t.o.v. vrouwen). Voor de doorsnee man en vrouw combinatie zou ik de man al snel anderhalf en misschien wel twee keer zoveel bagage geven als de vrouw. Zoveel bagage gaat, zeker bij kamperen, bijna niet zonder voortassen.
Wim

Mijn ervaring is dat als je meer ruimte hebt je ook meer zooi meeneemt.
Fiets dus al jaren met twee achtertassen en een kleine losse tas erboven.
Dit jaar voor het eerst met een karretje.
Promt teveel bagage.
Een en ander hangt ook af van bestemming en reisduur.
Weinig bagage is wel ontzettend lekker.
niko.
Afbeelding
http://www.20six.nl/fietslog/weblogCate ... xfvt76e7b3

Ik fiets altijd met twee achtertassen en een stuurtas. Zelfs als je een tent meeneemt, kun je als je met zijn tweeen bent, al je spullen in 2 maal twee tassen kwijt.
Gewoon niet te veel kleren meenemen.
En winkels zijn er in Europa overal, dus meezeulen van proviand is in het geheel niet nodig.
Twee tassen: lichter dus makkelijker fietsen, minder zeulen als je een stukje met het openbaar vervoer rijdt (probeer bijvoorbeeld maar eens tien tassen en twee fietsen in de gaten te houden als je in de bus stapt in Turkije).

peter de rijk schreef:....En winkels zijn er in Europa overal, dus meezeulen van proviand is in het geheel niet nodig...
Ben jij de laatste 10 jaar wel eens in mindertoeristische landelijke gebieden van Frankrijk en Spanje geweest? Hoe doe jij dat daar? Van grote stad naar grote stad?
Netwerk had gisteren een aardige reportage over dorpjes in NL, F en E.
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=182758
Groeten,
Leon

Ik meng me maar weer eens in de discussie van de bagage. Mensen die mij kennen kunnen bevestigen dat ik altijd met 2 achtertassen fiets, verder niets. Daar zit alles in, dus de volledige kampeeruitrusting. Verder heb ik nog genoeg plek in de tassen voor ravitaillering. Daarbij fiets ik ook in bevolkingsarme streken in bijv. Frankrijk en Syrië.
Ik vind het fietsen zonder voortassen persoonlijk veel fijner dan met, je voorwiel is veel wendbaarder en het stuurt lichter. De stabiliteit van het fietsen ervaar ik verder als uitstekend, ik merk dat bijvoorbeeld bij afdalingen, ik fiets altijd heel soepeltjes de berg af. Als ik met anderen fiets ben ik meestal de snelste afdaler; niet belangrijk uiteraard, maar om even aan te geven dat het heel stabiel fietst.
Maar aan de andere kant kan je ook heel fijn fietsen met 6/7 tassen, ik ken genoeg wereldfietsers die dat al jaren doen en ook altijd met veel plezier rondfietsen.
jim

De werkelijke reden dat ik zonder voortassen ben gaan fietsen is dat ik eens dagen achter elkaar tegenwind had. Noord Spanje. Ik fietste naar het westen. Zelfs bergaf moest ik bijtrappen.
De wind gierde langs mijn voortassen. Daar werd ik gek van. Nooit meer voortassen. Twee achtertassen en een stuurtas.
niko