Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rome...reitsma en/of benjaminse - Forum Wereldfietser

rome...reitsma en/of benjaminse

In 2015 fietste ik naar Rome, met de boekjes van Reitsma. Ik hou van kaartlezen, niet van een GPS, tja...zo is het nou eenmaal.
Maar Reitsma komt daar helemaal aan tegemoet, de kaart, die hij gebruikt, is prima te lezen en overzichtelijk, evenals de aanwijzingen. Mijn volgers hebben mijn enthousiasme gelezen.
Een vriendin van mij werd zo enthousiast dat zij ook graag naar Rome wilde fietsen. En ik wilde best nog een keer. Dus spraken we af dat we dit jaar de Benjaminse route zouden doen, zij dan wel op een e-bike en ik op mijn idworx CR. Zij met een Garmin, waar ze de routes in had gezet, en de boekje, en ik met de boekjes en het kompas.
Op 18 juli vertrokken we uit Bemelen.
Wát een teleurstelling!!! Helaas hele slechte beschrijvingen, die ook vaak niet compleet waren, de door Benjaminse zelfgetekende kaarten waren vaak niet duidelijk ('op welke weg zitten we nu? Geen idee'). Met GPS-routes in de Garmin én de boekjes én het kompas waren we nog vaak de weg kwijt. Dit was mijn 7e lange afstand met boekjes, ik ben dus niet helemaal een leek.
Veel fietspaden, jaja, maar heel veel kilometers langs rivieren op een fietspad dat die benaming niet zou mogen hebben. Bijvoorbeeld geschikt voor mountainbikes, maar niet voor bepakte fietsen. Of een fietspad van 20 kilometer, onverhard, van ongeveer 30 cm breed. En helaas geen alternatief, althans niet te vinden in het boekje.
Het aantal kilometers vorig jaar en dit jaar was ongeveer gelijk, 2000 km op de teller.
Beide jaren heb ik 5 weken genomen om van Roermond (2015) of Maastricht (2016) in Rome te komen. Vorig jaar heb ik 11 dagen niet gefietst, stadjes bekeken, met vrienden afgesproken enz. Dit jaar hebben 4 dagen niet gefietst. Meer rust konden we niet nemen.
Als ik dan in boekje 3 van Benjaminse een sneer naar Reitsma lees gaan mijn haren rechtovereind staan...
Stel nou dat iemand zou vragen welke route ik zou aanbevelen, tja, dat is wel duidelijk. Maar een kleine nuance: de route naar Basel (Benjaminse) vond ik leuker (niet zozeer makkelijker) dan het eerste deel van Reitsma. Als je dan snel in Feldkirch weet te komen, dan zou ik daar de route van Reitsma oppikken en dan heb je een fantastische fietstocht naar Rome.
Denk ik.
Umbrië is prachtig, vreselijk wat daar nu gebeurd is met de aardbeving!!
Ik heb aardig wat routes van Benjaminse gereden en deel je kritiek op het kaartmateriaal. Onhandig formaat, vaak slecht leesbaar (zwarte tekst op donkergroene ondergrond), onhandige paginering, wegen die ontbreken... Als cartograaf maakt Benjaminse kennelijk graag zijn eigen kaarten, maar esthetiek lijkt boven bruikbaarheid te staan. Op de routes heb ik meestal niet veel aan te merken – sterker nog, daarom rijd ik juist zijn routes – maar Benjaminse schuwt modderpaadjes inderdaad niet en niet altijd zijn de alternatieven goed onderzocht.
Een groot euvel vind ik ook de wauwelteksten over Benjamins persoonlijke ervaringen op de route ("ik viel hier bijna van mijn fiets"); heel jammer dat Benjaminse niet een redacteur in dienst heeft die alle irrelevante prietpraat door nuttige of interessante info over de omgeving vervangt.
Ik kan de kritiek op Benjaminse goed begrijpen; ook ik heb menig jaagpad langs een rivier vervloekt, evenals de waardeloze kaarten/opmaak, en niet te vergeten de loodzware boekjes! (Maar daar is hij niet uniek in helaas)
De route is uiteraard een keuze van de beste man, en er zijn ook prima stukken bij, is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar wat zou ik graag Michelinkaarten zien in de routeboekjes. En een dunne lichte uitgave die in mijn Ortlieb kaarthoes past.
Het niveau van bijvoorbeeld Clemens Sweersman haalt het in ieder geval niet.
Ieder zijn mening natuurlijk, dus bij dezen neem ik het graag op voor Paul Benjaminse (nee heb geen aandelen) :D

Heb genoten van zowel zijn route naar Parijs als naar Rome, juist ook vanwege de onwaarschijnlijke paadjes waar hij je zo nu en dan overheen stuurt! Als Benjaminse ook een route naar Compostela had gehad dan had ik afgelopen zomer zeker weer met Benjaminse gefietst. Gewoon duidelijke boekjes met duidelijk kaartmateriaal (naar mijn mening tenminste), wat gewoon in de kaarthoes van mijn ortlieb stuurtas paste.

Het boekje van Clemens Sweerman naar Compostela was informatief, maar juist vanwege de veel te drukke standaard Michelinkaartjes heb ik de route met gps gefietst. Boekjes verschillen in gewicht overigens niet veel met de boekjes van Benjaminse. Bovendien heeft Benjaminse in zijn boekjes bredere aandacht voor de omgeving, terwijl Sweermans zich strikt richt op de pelgrimsaard van de tocht. Gelukkig kun je tegenwoordig gemakkelijk zelf informatie over van alles en nog wat vinden met bijvoorbeeld een offline wikitravel, dus echt erg is dat niet....

De route naar Rome van Reitsma ken ik zelf niet maar zal ongetwijfeld op zijn eigen manier ook erg mooi zijn!!!
Beste mensen,

Het is prima om een mening over een product (en dat kan ook een route zijn), maar dan graag onderbouwd en als persoonlijke mening. Een product *is* niet slecht of goed, maar *jij vindt* een product slecht of goed. En als je dan ook nog kunt aangeven *waarom* je dit vindt, dan hebben we een open discussie.
And if all else fails..... onthoud dan: Alle wegen leiden naar Rome :wink:
Afbeelding
moderator schreef:Beste mensen,

Het is prima om een mening over een product (en dat kan ook een route zijn), maar dan graag onderbouwd en als persoonlijke mening. Een product *is* niet slecht of goed, maar *jij vindt* een product slecht of goed. En als je dan ook nog kunt aangeven *waarom* je dit vindt, dan hebben we een open discussie.
Ik vraag me af welke passages in de vier voorafgaande postings tot deze moderator-opmerking hebben geleid? Ik lees slechts onderbouwde meningen...
Ik vraag me af welke passages in de vier voorafgaande postings tot deze moderator-opmerking hebben geleid? Ik lees slechts onderbouwde meningen...
Helaas hele slechte beschrijvingen, die ook vaak niet compleet waren, de door Benjaminse zelfgetekende kaarten waren vaak niet duidelijk ('op welke weg zitten we nu? Geen idee'). Met GPS-routes in de Garmin én de boekjes én het kompas waren we nog vaak de weg kwijt.
Wat was er slecht aan de beschrijving? Hoe had je het wel willen zien.
Wat was er niet duidelijk aan de kaartjes?
En wat moet je doen om de weg kwijt te raken met én het boekje, én de track én het kompas?
Als ik dan in boekje 3 van Benjaminse een sneer naar Reitsma lees gaan mijn haren rechtovereind staan...
Wat wordt hiermee bedoeld?
Onhandig formaat, ... onhandige paginering, wegen die ontbreken... Als cartograaf ...en niet altijd zijn de alternatieven goed onderzocht.
Wat vind jij onhandig aan het formaat? Hoe zou het, volgens jou, beter kunnen. Wat is er mis met de paginering? Kun je concrete voorbeelden geven waar alternatieven niet goed onderzocht zijn?

Even voor de duidelijkheid. Als moderator probeer ik onpartijdig te zijn. Het is wel mijn taak, dat als er klachten zijn over 'producten' dat ik dan probeer dit concreet en objectief te krijgen. Of een subjectieve mening, ook goed.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel.
De route van Benjaminse was onze eerste lange fietstocht, heel lang geleden. We besloten te gaan fietsen toen we op een beurs zijn kaart zagen hangen: "Wij gaan naar Rome. Geen ervaring met boekjes (toen) maar het idee sprak ons aan. We hebben er drie jaar over gedaan (onderweg is zoveel te zien) maar met niet meer dan het boekje maakten we onze eerste voor ons verre fietsreis. Nooit spijt van gehad, de beschrijving voldeed prima voor ons als absolute leken, en het virus is nooit meer geweken". Vanzelfsprekend hadden we toen al overzichtskaarten bij ons om te weten waar we waren en hoe de route min of meer verder zou gaan en bij twijfel gebruikten we onze intuïtie of ons gezond verstand. En zo fietsen we nog steeds. Boekjes zijn voor inspiratoren en een aanvulling op wat ik wil. En Benjaminse: ik wil zijn tocht nog steeds een keer overdoen. Hij voerde ons door landschappen waarvan ik dacht dat ze uiterst saai zouden zijn zoals (Lotharingen) maar waarvan ik nog steeds droom.
Twee jaar geleden 'met' Benjaminse naar Rome, of eigenlijk Assisi, gefietst. Ontzettend genoten van de rustige natuur waar je doorheen wordt geleid. Die grindpaadjes en ook dat stuk van tientallen kilometers door een smal graspaadjes vond ik juist fantastisch.

Ook vond ik het kaartmateriaal juist prettig rustig. Toen ik in Umbrie een stukje via Reitsma 3 wilde fietsen, kon ik er nauwelijks weg in vinden.
Dit jaar de Limesroute gereden, daar voor in deel 2 zeer complete kaarten waar ik helemaal tureluurs van werd vanwege de ontzettende hoeveelheid details.

Ach ja, ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Hoi,
Ik heb vergelijkbare ervaringen als Peter. Ik ben vorig jaar van Trento naar huis gefietst. Tot aan de Bodensee met Reitsma en daarna met Benjaminse. Ik vond de kaartjes ook erg lastig lezen, door kleurgebruik, maar ook omdat je niet echt de route af kunt, want andere wegen staan minimaal ingetekend. Ook de beschrijving klopte op verschillende plaatsen niet, wellicht omdat ik de route van zuid naar noord reed. Ik heb al mijn opmerkingen, fouten en veranderingen bijgehouden en aan Benjaminse gestuurd, zodat hij zijn boekje kon bijwerken, maar de reactie was enorm bot, blijkbaar zit hij helemaal niet op feedback te wachten.
Dit jaar de Groenevalleienroute gefietst, met de oude vertrouwde Michelinkaartafdrukken. Wat een zaligheid! Hopelijk kunnen de schrijvers van dit boekje mijn opmerkingen en veranderingen wel waarderen.
Groet, Petra.
Het is een bijna jaarlijks terugkerende veenbrand tijdens de komkommertijd: het Benjaminse-Reitsma debat (niet tussen de beide heren, maar wel over hun gidsen). Vaste thema's zijn de Splügenpas versus de Reschenpas en wie de oudste rechten zou hebben op de fietsroute naar Rome.

Vaste deelnemers aan deze discussie waren Bert Sitters en Michaël Wannet. Helaas is Michaël in juni overleden, maar het is nog allemaal terug te vinden in het archief.
Ik heb van allebei zeg maar de noordelijke helft gereden. Ik vond ze allebei mooi. Beide auteurs hebben hun eigen stijl, maar dat is mij best. Verandering van spijs doet eten. Reitsma is denk ik door de bank genomen iets zwaarder, althans voor dat gedeelte. En Reitma gaat door Duitsland, terwijl Benjaminse meer Frankrijk in de aanbieding heeft. Het eerste stuk door Duitsland vanaf Nederland vond ik lang niet zo leuk als de Ardennen bij Benjaminse. Bij de Bodensee kun je inderdaad makkelijk van de ene route op de andere overstappen.