Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat een lekker tentje! - Forum Wereldfietser

Wat een lekker tentje!

Dag fietsers.
Niet om t een to f ander, maar terug van heart of england route. Eerste fietstocht met onze nieuwe, wat ruimere tent. Juist omdat engeland.
Moet toch echt even kwijt: wat een fijn tentje. Volgens mij vrij onbekend in nederland. Robens Goshawk. Vertel graag mn ervaringen. Eerder ging Vaude Hogan achterop. Maar die blijft voortaan in de wachtkamer voor de wandelrugzak!

Gr Dirk
Dirk,

Je helpt me meer als je uitlegt waarom het juist zo'n fijn tentje is. En waarom juist voor Engeland. Wat heeft hij wat andere tenten niet hebben?
Ziet er leuk uit qua mogelijkheden om te openen maar ik vind de tent te klein voor het gewicht en zeker te laag. Ben benieuwd waarom je zo blij ermee was onderweg.

Ik ben nogal weg van de Nigor Parula 2 :-)

* licht
* opties om op verschillende manieren open te zetten
* ingangen aan 2 kanten
* luifels aan 2 kanten mogelijk
* ruime voortenten
* snel op te zetten
* kleine packsize
Beide tentjes zien er leuk uit en comfortabel.
Toch vind ik de prijs te hoog. Klopt het dat je altijd eerst de binnentent los moet opzetten en daarna de buitentent?
Ik heb zelf de Vango Banshee 200. Voor 1 persoon ruimte genoeg, gewicht 2,2 kilo, prijs op dit moment 122,50 euro in Nederland (Heb hem zelf eens besteld uit Engeland voor 110 euro). Binnentent en buitentent worden in 1x opgezet.
Dat is dus appels en peren vergelijke. Ruim 2 kg voor tent voor 1 persoon? Voor mij persoonlijk veel teveel. Dan neem ik mijn nordisk telemark 2 van 950 gram

Tent is persoonlijk en afhankelijk van wensen. Ik loop er ook mee dus licht is vereiste
Sluit ik me helemaal bij aan - neem de tarptent mee. Lekker ruim voor 2, 3 personen kan in geval van nood. Weegt 2000gr. Prijs ligt wat hoger maar vind ik het veel lichtere gewicht echt wel waard.
Niet helemaal appels met peren vergelijken, de Banshee 200 wordt verkocht als een tweepersoonstent, maar persoonlijk vind ik al die tweepersoontenten niet geschikt voor twee personen. Vandaar dat ik het over 1 persoon had.

De Nordisk Telemark 2 is wel een superlicht tentje, dat is een pluspunt. Ook 1 stok ipv 2 stokken is een plus. De kwaliteit zal ongetwijfeld beter zijn dan de Vango Banshee. Voor hiken zou me elke kilo uitmaken, maar voor fietsen maakt me een kilo meer of minder niet uit. Ik neem sowieso al zeer weinig mee.

Als ik de Nordisk Telemark 2 vergelijk met de Banshee 200, dan valt me meteen op dat het slaapgedeelte van de Banshee 200 al 20 cm breder is en 35 cm langer. Weliswaar iets lager, maar de Banshee heeft meer ruimte. Tel daar het prijsverschil eens bij op, 550 euro tegenover 122,50 euro. Dat verschil vind ik aardig fors.

De Robens Goshawk heeft als voordeel dat het 2 ruimtes aan weerskanten heeft van 85 cm om spullen neer te zetten. Kost ongeveer 400 euro. Maar weegt dan weer 3,28 kg.

Het is dus maar waar je de prioriteit legt, gewicht, ruimte, kwaliteit, prijs.
HansvanderVeeke schreef:Dirk,

Je helpt me meer als je uitlegt waarom het juist zo'n fijn tentje is. En waarom juist voor Engeland. Wat heeft hij wat andere tenten niet hebben?

Wat bijzonder fijn en uniek is is de luifel aan één zijde van de 2 entreemogelijkheden..
Daar heb ik lang naar gezocht en mi is er geen betere regeninslag vrij ontwerp.
Wel heb ik zelf een setje lichte tentstokken gekocht en op maat gemaakt omdat we geen wandelstokken bij ons hebben om de luifel overeind te zetten..
Vervolgens een prima kookruimte waar ik met 1,92 en Helinox ground chair zelfs nog (net) plek vind. Ga je toch in de binnentent, dan heerlijk ruim zicht naar buiten

De 2 deuren aan de andere zijde geven goede toegang naar onze opslag: 4 achtertassen, 2 voortassen en 2 rackpacks.
Ieder kan via zn eigen deur makkelijk bij zn eigen tassen.

Ventilatiemogelijkheden top

Ritsen soepel

Elke keer makkelijk snaarstrak op te zetten nu ik de perfecte manier heb gevonden
Eerst buitentent of bi/bu tegelijk.

Gewicht vind ik goed te bij 2 ppersoons tochten. .
Qua aankoop had ik vorig jaar een goede aanbieding. Ff onder €400,-
Moest wel net even over de grens. Want in nederland kon ik geen opgezet exemplaar vinden.
Schijnt trouwens zeer windvast te zijn.. Hier heb ik geen ervaring mee.
Max2015 schreef:Ziet er leuk uit qua mogelijkheden om te openen maar ik vind de tent te klein voor het gewicht en zeker te laag. Ben benieuwd waarom je zo blij ermee was onderweg.

Ik ben nogal weg van de Nigor Parula 2 :-)

* licht
* opties om op verschillende manieren open te zetten
* ingangen aan 2 kanten
* luifels aan 2 kanten mogelijk
* ruime voortenten
* snel op te zetten
* kleine packsize
Zeker leuke tent Max. Echter juist de gesloten zijwanden van de luifel maakt bij de Goshawk dat de voortent lekker droog blijft en de luifel lang open kan blijve vvor het echt te slecht weer is..
Verder de 2 toegangsdeuren aan de andere kant bleek voor ons prettig . Ieder kan eenvoudig bij zijn eigen fietstassen.. Als er 8 liggen / staan is het wel prettig niet elke keer de boel weer overhoop te gooien. Ik hou wel van een beetje orde in de tent
Grichzly schreef:Beide tentjes zien er leuk uit en comfortabel.
Toch vind ik de prijs te hoog. Klopt het dat je altijd eerst de binnentent los moet opzetten en daarna de buitentent?
Ik heb zelf de Vango Banshee 200. Voor 1 persoon ruimte genoeg, gewicht 2,2 kilo, prijs op dit moment 122,50 euro in Nederland (Heb hem zelf eens besteld uit Engeland voor 110 euro). Binnentent en buitentent worden in 1x opgezet.
Alleen als de boel erg nat is haal ik de binnentent er eerst uit. Meestal bi/bu tegelijk..
Ik had m vorig jaar voor 385,- net over de grens
Ook ik heb de Robens Godhawk. En inderdaad een heerlijk tentje.
Ook de mogelijkheid om onder het luifeltje te kunnen koken bij regen was voor mij
belangrijk.
Ik heb het laatste 2015 model. Deze is iets groter. 95 - 135 - 95 cm en 105 hoog.
3500 gram. Veel ruimte voor een nette prijs. Dat er lichtere tentjes zijn weet ik, maar
met dezelfde ruimte veel duurder !!
Zeker als je bedenkt dat ik de laatste 2015 model voor 199 euro gescoord heb. :lol: :lol:
Als nadeeltje wil ik noemen dat de tent lang nat blijft.
Verder oerdegelijk en vol slimmigheden.