Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Snorfietsregels is typisch Hollands, maar de snorfiets is Europees. Ben het met je eens, dat diverse Europeese landen geen onderscheid maken tussen brom- en snorfiets, dus ook niet met plaats op de weg. Maar diverse Eurpeese landen hebben gelijke regelgeving over helmplicht voor snor en brom als in Nederland.miro schreef:Snorfiets is iets Hollands en dat bestaat niet in andere EU landen.
Boetes zijn laag en handhaving is hier praktisch afgeschaft, dus daar zal het niet aanTravelmaster schreef:Leon, zou jij je echt laten tegenhouden
Ja, het is gebruikelijk dat dit soort dingen een keurmerkje krijgen.stef.l schreef:Krijgen pedelec helmen een speciaal keurmerk op de doos alszijnde geschikt voor pedelec?
Voor de consument zal het in ieder geval niet erg duidelijk ...
Controle door de politie op zicht. Kentekenplaat, op de rijbaan en met helm. Simpel. Keurmerk kan ook gecontroleerd, maar dat zal bijzaak zijn. Je mag ook een integraal op als je op Valentino Rossi wilt lijken.stef.l schreef:Wie gaat dit dan controleren? Hoe gaat dit gecontroleerd worden? Krijgen pedelec helmen een speciaal keurmerk op de doos alszijnde geschikt voor pedelec? Moeten reguliere helmen een label gaan dragen om aan te geven dat ze niet toegestaan zijn voor gebruik op de pedelec?
Dat laatste vraag ik me oprecht af. Niet dat ik Piet niet geloof, maar wat zegt jurisprudentie hierover?PietV schreef:Controle door de politie op zicht. Kentekenplaat, op de rijbaan en met helm. Simpel. Keurmerk kan ook gecontroleerd, maar dat zal bijzaak zijn. Je mag ook een integraal op als je op Valentino Rossi wilt lijken.stef.l schreef:Wie gaat dit dan controleren? Hoe gaat dit gecontroleerd worden? Krijgen pedelec helmen een speciaal keurmerk op de doos alszijnde geschikt voor pedelec? Moeten reguliere helmen een label gaan dragen om aan te geven dat ze niet toegestaan zijn voor gebruik op de pedelec?
De verantwoordelijkheid voor de juiste helm ligt bij de burger. Dat is heel normaal. Geen geschikte helm zal bij letsel juridische gevolgen hebben. Verkeerde helm, eigen schuld dikke bult. Ook bij geen schuld bij zwaar letsel.
Piet.
Hmmm... "veroorzaakt door", of "een gevolg van"? Dat wordt interessant;).PietV schreef:Nieuwe gevallen vragen om nieuwe jurisprudentie. De schuldvraag zal blijven, maar het onvoorziene letsel is mede veroorzaakt door onverantwoordelijk en strafbaar gedrag van het slachtoffer.
Civielrechtelijk, dus afhandeling schade/letsel.
Piet.
De riem is geen zwak punt van de helm. Die is in de testen voor de goedkeuring meegenomen. Ik vind een gesloten riem niet hinderlijk op de fiets. Afzetten lijkt mij onverstandig. Je bent minder beschermd en het kost geld.Peter_K schreef:Wat het plaatje betreft kunnen ze beter naar een ander zeer zwak punt kijken: de riem waarmee de helm aan het hoofd vast zit. Zeer veel mensen vinden die hinderlijk, en laten hem dan maar los zitten. Dan kun je die helm beter af laten, dan ben je er ten minste van bewust dat je niet beschermd bent.
Het probleem met testen is dat die door technisch onderlegde mensen uitgevoerd worden, die de handleiding lezen, en die ook stipt opvolgen. In de praktijk wil het gebruik, zeker van verplichte producten als een helm, nogal al eens afwijken van de handleiding. Het resultaat van een test zegt dan niets meer.PietV schreef:De riem is geen zwak punt van de helm. Die is in de testen voor de goedkeuring meegenomen. Ik vind een gesloten riem niet hinderlijk op de fiets. Afzetten lijkt mij onverstandig. Je bent minder beschermd en het kost geld.Peter_K schreef:Wat het plaatje betreft kunnen ze beter naar een ander zeer zwak punt kijken: de riem waarmee de helm aan het hoofd vast zit. Zeer veel mensen vinden die hinderlijk, en laten hem dan maar los zitten. Dan kun je die helm beter af laten, dan ben je er ten minste van bewust dat je niet beschermd bent.
Ook met helm op, ben ik me bewust dat ik niet beschermd ben. Het is maar een valhelm. Helm op of aan maakt voor mij geen verschil in mijn verkeersgedrag.
Piet.