Additionally, paste this code immediately after the opening tag: triple crankstel voor vakantiefiets - Forum Wereldfietser

triple crankstel voor vakantiefiets

Ik ben net terug van mijn trip naar de middellandse zee en ben tot de conclusie gekomen dat mijn huidige crankstel te groot is (of ik ben minder sterk geworden)
Ik ben dus op zoek naar een triple crankstel geschikt voor mijn vierkante as met een mtb vertanding. Wie o wie heeft er nog wat moois liggen?
Je moet de volgende zaken nog vermelden:
* welke vertanding wil je? 22-32-42 is toch flink anders dan 28-38-48, maar beiden komen veel voor.
* welke vertanding kan je derailleur aan?
* wat is de lengte van je as? (Buitenkant-buitenkant van de zwartstalen as)
* Wat is het kettingtype? 7/8, 9, 10, 11 of 12 speed? (Bestaat 12 al ??? :roll: :shock: )

Kennelijk zoek je een tweedehands. Nu zijn de goedkopere versies van Shimano nieuw zo goedkoop en toch best goed, dat je als je een tweedehands cranckstel zoekt wel bepaalde wensen moet hebben; anders is het veel aantrekkelijker om er gewoon een nieuwe goedkope ste op te zetten.

En: wat heb je er nu op zitten. Wie weet zijn er liefhebbers. (niet heel waarschijnlijk)
12v is (voorlopig) one by. Bij een JIS trapas gaat het om 9v of minder. 10v of 11v cranks passen ook, maar niet op de trapas.
Heb in Rotterdam nog een nieuw Shimano crankset voor 8speed en vierkante trapas liggen. Nieuw in doos, uiteindelijk toch voor 9 speed gegaan en toen een bijpassende gekocht.
Volgens mij zoek je alleen nieuwe bladen. En dan kan het best zijn dat een compleet nieuw crankstel geodkoper is dan de prijs van de losse bladen samen. (Of het ook beter is is vraag 2)
Ik heb nu 50-39-30 en 12-28 achter, het is een 10 speed.
Het ging allemaal net, maar na dagen van gemiddeld 130km door heuvelachtig gebied met de daarbij behorende hitte, bepakking en vermoeidheid had ik af en toe graag wat lichter kunnen schakelen.
Ben dus op zoek naar een nieuw MTB crankstel met een kleinste voorblad van 22.
sjacka schreef:Ik heb nu 50-39-30 en 12-28 achter, het is een 10 speed.
Het ging allemaal net, maar na dagen van gemiddeld 130km door heuvelachtig gebied met de daarbij behorende hitte, bepakking en vermoeidheid had ik af en toe graag wat lichter kunnen schakelen.
Ben dus op zoek naar een nieuw MTB crankstel met een kleinste voorblad van 22.

https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ;orderby=2

Die zou kunnen :)
9/10 speed kan door elkaar.
10 speed triple met vierkante as heeft Shimano niet meer.
Bedankt voor de link, dat is goedkoop. Zouden deze bladen niet extreem snel slijten?
sjacka schreef:Bedankt voor de link, dat is goedkoop. Zouden deze bladen niet extreem snel slijten?
Dat zal wel meevallen, wel sneller dan de bladen van het racecrankstel dat je nu hebt. Houd er ook rekening mee dat de kettinglijn van 45 naar 50mm gaat, vooral van belang voor het bereik van je voorderailleur.
Overigens kun je op je huidige crankstel de 30t vervangen door 26t, mits de boutcirkel 74mm is, hetgeen het geval was bij Shimano in de 9v periode. Ook Campa en FSA triples hebben 74mm voor het binnenblad. En in plaats van de 12-28 10v cassette kun je cassettes tot 34t of 36t gebruiken, te schakelen met een Deore derailleur uit de 9v periode (10v Deore gaat niet werken, andere schakelratio).
Voor de prijs die gas aanhaalt heb je nog niet eens een hoogwaardiger kettingblad van bijvoorbeeld TA. Zelf zou ik als dat mogelijk is (soms zitten de bladen geklonken) voor losse bladen gaan, kost iets meer maar het maakt je wel flexibeler in je keuze.
sjefke schreef: Dat zal wel meevallen, wel sneller dan de bladen van het racecrankstel dat je nu hebt. Houd er ook rekening mee dat de kettinglijn van 45 naar 50mm gaat, vooral van belang voor het bereik van je voorderailleur.
Behalve de kettinglijn verandert ook de q-factor (=de afstand tussen je twee pedalen). Als je een touring frame hebt met een lage bb, dan zit je met mtb-crankstellen aanzienlijk sneller tegen de grond in de bochten doordat ze breder zijn. Dat kan je wel deels omzeilen door de trapas korter te nemen, maar ook dan blijf je normaal breder zitten dan vroeger.
Ik zou net als Sjef proberen je huidige cranks te behouden. De kans is heel groot dat 26t voor goed zal werken, en dat scheelt aardig. Je kunt het proberen met een goedkoop stalen blad. Ook een cassette met 30t schakelt nog goed met een moderne achter racederailleur, en met wat kunst en vliegwerk (langere b bout) wil 32t misschien ook nog (dat is ook de nieuwe norm voor de goedkopere race achterderailleurs van Shimano). Samen is dat toch een aardig verschil.