Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CDC vs CDX in het buitenland - Forum Wereldfietser

CDC vs CDX in het buitenland

Hallo,

in voorbereiding tot het aankopen van een nieuwe fiets heb ik alle voor- en nadelen van een Rohloff/riem of ketting naast elkaar gezet en als ik richting riem ga blijf ik met 1 vraag zitten: wat te doen in het buitenland (europa) moesten er problemen opduiken in het geval ik voor de CDC-versie zou kiezen?
Ik heb de indruk dat de meeste fietsenmakers tegenwoordig kiezen voor de CDX versie en slechts heel weinig voor CDC (voor zover ik kan inschatten alleen Santos).
Het gaat mij niet om de verschillen CDC vs CDX (persoonlijk verkies ik CDC maar dan kom ik bijna automatisch bij Santos terecht) maar ik vraag me af of (in het geval van serieuze panne) een lokale fietsenmaker niet eerder vertrouwd is met de CDX (eventuele wisselstukken, vervangriem, ...) ipv de CDC, en dan sta je daar met je CDC riem...
Misschien schat ik het totaal verkeerd in, vandaar dat ik jullie meningen/ervaringen even wil horen.

Bedankt!
Ik waag het te betwijfelen of dat noemenswaardig verschil maakt: als je riem stuk is in het buitenland, of het nu een CDC of CDX is, kun je maar beter zorgen dat je zelf vervanging bij je hebt, want ze zijn te exotisch voor de "gewone" fietsenmaker.

Zelfde geldt trouwens voor het schakelkabeltje van een Rohloff (als je geen externe schakelbox hebt).
Avaghon heeft ook CDC tussen de mogelijkheden.

Of anders het voor aflevering zelfs al (laten) wisselen.

Zou zelf ook voor CDC kiezen, en zelf een reserveriem meenemen. Op wat voor fiets die gaat komen weet ik echter nog niet. Voorlopig nog aan de ketting met Rohloff.
De riem is vrij gemakkelijk zelf te wisselen. ( cdc en cdx )
Gewoon eerst een keer zelf proberen voordat je op reis gaat
Dan weet je tevens hoe het achterwiel te demonteren is , bij een lekke achterband

Ik zou een reserveriem en gereedschap meenemen voor het geval je onderweg panne krijgt.
https://m.youtube.com/watch?v=mCKLCdlTTAQ

https://www.bikeparts.com/BPC134738/gat ... ter-krikit
Vreemd genoeg kun je het gereedschap niet in NL kopen.
Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden in NL.
Alvast bedankt voor de tips en antwoorden!
Kan ik mee verder :wink:
Ik heb een reserveriem bij een plaatselijke winkel vacuum laten verpakken. Meer slagers en kaashandels doen dat gewoon. Daarmee is het risico op beschadigen kleiner. De riem zelf weegt niets (75 g.). Een kettingpons weegt al bijna meer. Voor m'n Santos is een inbussleutel voldoende om de riem te wisselen.
ericplan schreef: Voor m'n Santos is een inbussleutel voldoende om de riem te wisselen.
Is dat voor een niet-technisch aangelegd iemand te doen mits wat oefening? Een achterwiel met derailleur terug recht uitlijnen zodat de remmen niet slepen is bv al niet mijn sterkste kant, om maar te zeggen... :wink:
Zie filmpje ( Santos met Rohloff intern )
In dit geval zit de riem-doorgang in de staande achtervork ( onder het sokje )

https://m.youtube.com/watch?v=px8gY4JFRSE
Op deze site is het uitneembare stukje in de achtervork goed te zien.
https://www.bongersbikes.nl/testfietsen ... ravel-lite