Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR Tent - Forum Wereldfietser

MSR Tent

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een lichtgewicht 1/2 persoonstent voor mee op de fiets.
Nu ben ik op de MSR tenten uitgekomen, met in het bijzonder de MSR Hubba (Hubba) HP/NX en de MSR Elixir 2.
De Elixir spreekt mij het meest aan vanwege zijn goedkopere prijs, maar ik weet niet of ik beter een van de wat duurdere aan kan schaffen of dat deze tent prima zou volstaan.

En dan nog een punt bij de MSR tenten, de ''lage'' hoeveelheid van het waterkolom.
Iemand hier ervaring mee op zeer natte dagen?

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, alvast bedankt!
Gr Tim
Betreft de waterkolom: Dat is een resultat van de europese marketing wapenwedloop. Amerikanen doen daar niet aan mee.

Effectief is het onbelangrijk omdat er überhaupt geen kolom op je tent komt te staan :wink:'

1500 is meer dan zat voor je tent. water zal er gewoon afstromen. Lekkages ontstaan op de naden (dus sealen als dat nog niet gebeurd is, of wanneer je binnentent de buitentent raakt (je voeten, bagage die niet goed staat).

http://thetentlab.com/MoonLightTents/Wa ... fness.html
Twee tips:
Kijk naar de lengte van de stokken en of dat handig past in je fietsbagage, meestal een rolletje.
Voor trektochten is het handig als de tent ook zonder haringen opgezet kan worden en redelijk staat. Niet overal is een mooi sappig grasveldje voor je tent beschikbaar.
loknor schreef:Betreft de waterkolom: Dat is een resultat van de europese marketing wapenwedloop. Amerikanen doen daar niet aan mee.
Effectief is het onbelangrijk omdat er überhaupt geen kolom op je tent komt te staan :wink:'
1500 is meer dan zat voor je tent. water zal er gewoon afstromen. Lekkages ontstaan op de naden (dus sealen als dat nog niet gebeurd is, of wanneer je binnentent de buitentent raakt (je voeten, bagage die niet goed staat).
Ook zeildoek kan gaan lekken. Probleem met de officiële metingen is dan dat die meting gedaan worden aan nieuw doek.
Onze pretentieuze Fjällräven Akka ging echter na 4 seizoenen (van 3 weken per jaar) lekken dwars door het doek heen: van elke dikke regendruppel kwam een klein druppeltje dwars door het doek heen. Ik begrijp tot nog toe dat elk gesiliconiseerd doek daar last van krijgt. Ik vond dat wat snel want de vorige tent had daar na 15 jaar geen last van en die had minder dan een derde gekost.
Voor die keuze heb ik ook gestaan. Ik had drie redenen om uiteindelijk voor de hubba hubba hp te gaan:
- de elixir (en hubba nx) hadden mij teveel gaas
- ik wilde de gearshed erbij kunnen gebruiken
- groen doek ipv wit (weet niet hoe dat nu is) in de hoop dat het wat langer donker blijft in de tent
Verder vind ik het een erg fijn tentje, waarbij de stokken inderdaad wat aan de lange kant zijn voor in de fietstas.
Succes
Op mijn verlanglijstje staat de SilHexpeak V4a 2016 van LuxeOutdoor:

AfbeeldingAfbeelding

Redenen voor mij om deze te kiezen:
  • betaalbaar (EUR 230 zonder stok);
  • licht en compact;
  • ruim, nog meer leefruimte creëer je door de binnentent even los te haken en op je matje te leggen;
  • buitentent los te gebruiken (daardoor nog lichter, vooral handig bij hiken);
  • bij regen snel buitentent opzetten, spullen in de tent en dan pas (droog!) uitpakken;
  • eenvoudig en snel opzetten, zeker bij licht weer (6 haringen in de grond en je bent al bijna klaar), maar wel erg stabiel;
  • simpel en helder ontwerp.
Als je de filmpjes onderaan de productpagina bekijkt, zie je hoe slim dit ding in elkaar zit!
Ik heb zo'n Hexpeak. Fijne tent, maar de binnententlengte van 2,33m moet je echter met een flinke korrel zout nemen vanwege de schuin aflopende wanden. Als je langer bent dan pakweg 1,85m kom je al gauw met je hoofd tegen de binnentent aan. De leefruimte zonder binnentent (die je heel snel kan wegbergen) is echter zeer royaal. Op deze site overigens nog goedkoper (€189).
De tovenaar schreef:Ik heb zo'n Hexpeak. Fijne tent, maar de binnententlengte van 2,33m moet je echter met een flinke korrel zout nemen vanwege de schuin aflopende wanden. Als je langer bent dan pakweg 1,85m kom je al gauw met je hoofd tegen de binnentent aan. De leefruimte zonder binnentent (die je heel snel kan wegbergen) is echter zeer royaal. Op deze site overigens nog goedkoper (€189).
Dank voor de tip, scheelt toch weer 40 euro! Ik zie wel dat de duurdere site de 2016-versie biedt en de goedkopere de 2015-versie. Even navragen wat de verschillen zijn.

Lengte is nooit zo'n issue voor mij, ben maar 1,80m. Ik heb de tent getest tijdens de Fiets en Wandelbeurs van afgelopen februari, daar leek de tent ook prima qua maat.
Volgens mij zit er geen verschil tussen de 2015 en 2016 versie. Bij die 40 euro korting moet je nog wel de verzendkosten berekenen (bij verreweg.be zat dat in de prijs inbegrepen). In 2017 is er ook een desert color leverbaar, zie http://www.luxeoutdoor.com/eng/catalog- ... fpath=/173 Alleen vind ik die lichtgroene binnentent meer passen bij de groene buitentent en de oranje bij de bruine :wink:
ericplan schreef:Twee tips:
Kijk naar de lengte van de stokken en of dat handig past in je fietsbagage, meestal een rolletje.
Voor trektochten is het handig als de tent ook zonder haringen opgezet kan worden en redelijk staat. Niet overal is een mooi sappig grasveldje voor je tent beschikbaar.
Bij bijvoorbeeld de msr Hubba hp staat dat het een freestanding tent is, dus volgens mij kan hij ook wel zonder haringen opgezet worden. (maar een keertje in de winkel gaan kijken) Bedankt voor de tips!
Dieuwer schreef:Voor die keuze heb ik ook gestaan. Ik had drie redenen om uiteindelijk voor de hubba hubba hp te gaan:
- de elixir (en hubba nx) hadden mij teveel gaas
- ik wilde de gearshed erbij kunnen gebruiken
- groen doek ipv wit (weet niet hoe dat nu is) in de hoop dat het wat langer donker blijft in de tent
Verder vind ik het een erg fijn tentje, waarbij de stokken inderdaad wat aan de lange kant zijn voor in de fietstas.
Succes
Oké bedankt.
Voor 2 personen groot zat met de gearshed erbij volgens mij, of niet?
Mijn voorkeur ligt ook bij de Hubba HP, maar zit nog met 2 punten.
- of de 1 persoons Hubba HP groot genoeg is
- of de Hubba HP niet te warm is vanwege minder gaas in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hubba NX of Elixir
Koffiekop schreef:Redenen voor mij om deze te kiezen:
  • betaalbaar (EUR 230 zonder stok);
  • licht en compact;
  • ruim, nog meer leefruimte creëer je door de binnentent even los te haken en op je matje te leggen;
  • buitentent los te gebruiken (daardoor nog lichter, vooral handig bij hiken);
  • bij regen snel buitentent opzetten, spullen in de tent en dan pas (droog!) uitpakken;
  • eenvoudig en snel opzetten, zeker bij licht weer (6 haringen in de grond en je bent al bijna klaar), maar wel erg stabiel;
  • simpel en helder ontwerp.
Als je de filmpjes onderaan de productpagina bekijkt, zie je hoe slim dit ding in elkaar zit!
Even een vraagje aangezien ik nog op zoek ben naar de geschikte tent voor mijzelf. Is het niet jammer dat je de binnentent niet kan opzetten zonder de buitentent? Dit dan voornamelijk bij warm weer en veel muggen.
TimTT schreef:Bij bijvoorbeeld de msr Hubba hp staat dat het een freestanding tent is, dus volgens mij kan hij ook wel zonder haringen opgezet worden. (maar een keertje in de winkel gaan kijken)
Klopt. Ook handig om hem na thuiskomst op het balkon te laten drogen of als je op de camping na het opzetten ziet dat de plek twee meter verderop tóch net iets beter is: tent optillen en een stukje verder weer neerzetten. ;) Tegen wegwaaien als ik er niet in zit, gebruik ik toch altijd zes haringen, en bij harde wind kun je nog drie scheerlijnen gebruiken (waarvan er slechts één bijgeleverd wordt).
TimTT schreef:- of de 1 persoons Hubba HP groot genoeg is
- of de Hubba HP niet te warm is vanwege minder gaas in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hubba NX of Elixir
Tja, groot en warm zijn natuurlijk tamelijk subjectieve begrippen. Ik heb een Hubba HP gekocht voor een tocht in Myanmar, eigenlijk als back-up wanneer ik geen onderdak kon vinden of een kamer moest delen met veel andere zespotige gasten. In vergelijking met mijn balzaal (Tatonka Alaska 3) is de Hubba erg klein, naast mij (1m71) kunnen mijn stuurtas en wat kleren ofzo in de binnentent en dan past er in de voortent nog 1 tas, en wat los spul (gasbrander, helm, schoenen). De tent in en uit vind ik een gymnastische oefening waarbij je rug gegarandeerd nat wordt als het tentdoek beregend is. In de voortent kun je niet zitten om te eten, dus mijn principe 'geen kruimels in de binnentent' moet ik laten varen als ik met de Hubba op pad ben.

Ik vind de HP inderdaad heel warm, maar ik heb het dan ook erg snel warm. Heeft wel als voordeel dat je kunt besparen op het volume van je slaapzak en 's ochtends vroeg op pad kunt omdat je de tent uitgedreven bent van het zweet. Buitentent is 's ochtends altijd kletsnat van condens. Ik had graag meer ventilatie gewild. Ik zet de tent daarom nog weleens met de ingang op de wind, maar als het dan gaat regenen, kun je de tent niet in of uit zonder dat de binnentent inregent. (Gelukkig kun je de tent dan weer makkelijk oppakken en achterstevoren zetten. :wink: )

Kortom: sinds de aanschaf van de Hubba begrijp ik waarom sommige mensen kamperen maar een arremoeiige toestand vinden. Toch heb ik plezier van het tentje, vooral als ik zoveel mogelijk kilometers wil maken en dus weinig tijd in de tent doorbreng:heel licht, klein pakvolume, makkelijk en snel opzetten.

Je kunt overigens zowel de binnentent als de buitentent alleen opzetten, maar je kunt niet eerst de buitentent opzetten en daarna de binnentent inhangen. En wat betreft de oorspronkelijke vraag over de waterdichtheid: geen klachten over het tentdoek maar ik vind het grondzeil flinterdun, en gebruik voor de zekerheid altijd een extra onderzeil.

Succes met de aanschaf,

Carl
Koffiekop schreef:
De tovenaar schreef:Ik heb zo'n Hexpeak. Op deze site overigens nog goedkoper (€189).
.
Hallo "De tovenaar" en "Koffiekop", ik heb nu 15 jaar een MSR hubba gebruikt, met groene buitentent, naar volle tevredenheid. Ik reisde altijd met een hond en die sliep in de grote luifel.

Ik heb 2 vragen aan jullie: 2 jr geleden nat opgepakt en ik vraag me af of ik de binnenk van de buitentent moet behandelen. Ik weet echter niet meer of het nylon of polyester met pu of siliconencoating betreft. Volgens mij PU. En is siliconencoating van de laatste 10jr??

Vraag 2: die franse site HMGear, hebben jullie daar aleens iets gekocht, en werd het snel geleverd, en was de communicatie goed? Ik overweeg nl een HexPeak te kopen.

Oja en vraag 3: de binnentent van de V4 lijkt kleiner dan die van de oude MSR die ik heb (1.25br x ca. 2.20 lang)

Oja, voor degene die twijfelt over de MSR qua grootte vd binnentent: met 2 volwassenen vind ik het krap, heb wel in 2014 gekampeerd in Frankrijk met 2 zoons v 7 en 5jr destijds. Vanavond gaan we testen hoeveel kids er nu nog inpassen :D
Groeten van een kampeergek.
kampeergek schreef:Ik heb 2 vragen aan jullie: 2 jr geleden nat opgepakt en ik vraag me af of ik de binnenk van de buitentent moet behandelen. Ik weet echter niet meer of het nylon of polyester met pu of siliconencoating betreft. Volgens mij PU. En is siliconencoating van de laatste 10jr??
Geen idee
Vraag 2: die franse site HMGear, hebben jullie daar aleens iets gekocht, en werd het snel geleverd, en was de communicatie goed? Ik overweeg nl een HexPeak te kopen.
Communicatie kan in Engels, op mijn vragen werd snel geantwoord. De recensies zijn ook goed, ik heb mijn tent echter niet daar kunnen kopen want die was vorig jaar niet op voorraad.
Oja en vraag 3: de binnentent van de V4 lijkt kleiner dan die van de oude MSR die ik heb (1.25br x ca. 2.20 lang)

Oja, voor degene die twijfelt over de MSR qua grootte vd binnentent: met 2 volwassenen vind ik het krap, heb wel in 2014 gekampeerd in Frankrijk met 2 zoons v 7 en 5jr destijds. Vanavond gaan we testen hoeveel kids er nu nog inpassen :D
Groeten van een kampeergek.
Die 2persoons Hubba Hubba binnentent is zeker groter dan de V4, dat is een eenpersoons tentje. Daarentegen heeft de V4 een veel grotere luifel, daar zou ook nog een persoon of een flink uit de kluiten gewassen hond kunnen slapen.
Misschien heb je dan meer aan de grotere F6?
Deze ga ik even volgen.
Nog speciek lichte 1-2 persoons tentjes die geschikt zijn voor lieden van tegen de 2 meter?
Die vraag wordt regelmatig gesteld op het outdoorforum van onze oosterburen:
https://www.outdoorseiten.net/forum/for ... e-Tarps-Co
Op dat forum staan veel nuttige tips bij de aankoop van een tent.
Zeer goede ervaring met de site HMGear!
De tovenaar schreef:Die vraag wordt regelmatig gesteld op het outdoorforum van onze oosterburen
Thanks voor de tip :D
m_nu schreef:Zeer goede ervaring met de site HMGear!
Recentelijk of een paar jaar terug?
Ik heb nu contact met ene Florian Homeier van Luxe Outdoor Duitsland (ook leverancier voor Benelux9. Hij beantwoordt mijn vragen vrij snel. Hebben jullie ervaring met kopen via die internetsite http://retail.luxeoutdoor.de/index.phpr ... uct_id=72 ?

Ik ben altijd een beetje huiverig voor compleet vooruit betalen van zulke bedragen aan buitenlandse sites, omdat ik er ook geen ervaring mee heb...en ik kan volgens mij kiezen tussen het Franse HMGear en luxeoutdoor.de

Ik ben nu al redelijk overtuigd van de Hexpeak F6, geen idee wat de F7 meer te bieden heeft....ik zag daar ook iets over voorbij komen in zijn mails.

Morgen ook nog ff MSR tenten bezichtigen, maar helaas ken ik geen mensen die een Hexpeak F6 hebben.....

Hoe doen jullie het trouwens met dingen die kapot gaan, als er geen leverancier in Ned is? De MSR heeft in die 15 jr nooit een defect gehad, maar natuurlijk geen ervaring met HexPeak