Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nederland naar Zweden - Forum Wereldfietser

Van Nederland naar Zweden

Hallo allemaal,

Ik ben hoogstwaarschijnlijk van plan om volgend jaar met een maatje naar Zweden te fietsen.
Heeft iemand ervaring met de fiets op de veerboot in deze omgeving? (puttgarden-Rödby & Helsingör - Helsingborg) qua prijs, drukte enzo?

Gr Tim
Ik zou even de zoekoptie gebruiken. Zowel die op dit forum als die op het www.
De veerboot Puttgarden-Rödby wordt gerund door scandlines en met de fiets is het 6 of 15 euro pp. al naar gelang het seizoen. Voor fietsen is altijd wel een plek.
Travemunde-Malmö was iets van 44 euro met de fiets, zit je wel bijna de hele dag op de boot. Die naar Trelleborg doet er langer over, waarschijnlijk vanwege een stop in Rostock.
Druk is het altijd, voornamelijk vrachtwagens.
De gemakkelijkste oversteek is Helsingör - Helsingborg. Duurt maar 20 minuten en de boten varen af en aan. Er varen meerdere rederijen. Is ook verreweg de goedkoopste. Reserveren is met de fiets niet noodzakelijk. Je fietst gewoon naar de haven, je koopt een kaartje en je gaat aan boord. Niet veel later ben je in Zweden. Helsingör en Helsingborg zijn zustersteden, maar vormen een wereld van verschil. Het Deense Helsingör heeft een sfeervol en gemoedelijk centrum. Het Zweedse Helsingborg is een blokkendozenstad.
Op de Deense fietskaarten is het prima fietsen. De routes zijn bewegwijzerd.
Je kunt bijvoorbeeld vanuit Nederland de Vikingenroute volgen van Clemens Sweerman (Europafietsers) naar Jutland. Vanuit Jutland volg je een Deense fietsroute naar Funen. Je mag alleen niet fietsen over de Storebaelt-brug van Funen naar Seeland, maar je kunt dat stukje met de trein doen.
Het veer Helsingör - Helsingborg vaart niet meer, ik heb het onlangs opgezocht.
Suuske, heb je daar ook een link van? Als ik zoek vindt ik gewoon de vertrektijden in een PDF geldig tot 31-08-2016.
http://www.scandlines-freight.com/en/fr ... gborg.aspx
Dus als je andere info hebt dan is die voor die die nog gaan wel welkom denk ik.
In 2014 ben ik met de veerboot daar meegeweest. Was vrij makkelijk. Het reisverslag inclusief een video van de veerboot (vanaf ongeveer 2:00m). Let op rond derde minuut, dan volgen we fietsers die een kortere route naar een uitgang van het terrein af nemen.
Suuske schreef:Het veer Helsingör - Helsingborg vaart niet meer, ik heb het onlangs opgezocht.
Die informatie klopt niet, mijn broer heeft hem 14 dagen geleden nog gebruikt, ik begreep zelfs dat er 2 rederijen op varen.
Suuske schreef:Het veer Helsingör - Helsingborg vaart niet meer, ik heb het onlangs opgezocht.
Ben je al achter je bron?
In ieder geval bedankt allemaal!
Ik weet in ieder geval dat het dus hoogstwaarschijnlijk gewoon vrij makkelijk zou moeten gaan om met de fiets over te moeten komen, en dat het vrij goedkoop en snel is.

Ben dan inderdaad alleen een beetje benieuwd naar het bericht van Suuske dat de boot niet meer vaart inderdaad.
bert sitters schreef:De gemakkelijkste oversteek is Helsingör - Helsingborg. Duurt maar 20 minuten en de boten varen af en aan. Er varen meerdere rederijen. Is ook verreweg de goedkoopste. Reserveren is met de fiets niet noodzakelijk. Je fietst gewoon naar de haven, je koopt een kaartje en je gaat aan boord. Niet veel later ben je in Zweden. Helsingör en Helsingborg zijn zustersteden, maar vormen een wereld van verschil. Het Deense Helsingör heeft een sfeervol en gemoedelijk centrum. Het Zweedse Helsingborg is een blokkendozenstad.
Je kunt bijvoorbeeld vanuit Nederland de Vikingenroute volgen van Clemens Sweerman (Europafietsers) naar Jutland. Vanuit Jutland volg je een Deense fietsroute naar Funen. Je mag alleen niet fietsen over de Storebaelt-brug van Funen naar Seeland, maar je kunt dat stukje met de trein doen.
Oké bedankt voor de info!
Dit is grofweg het idee van onze reis (begin-eindpunt).

https://www.google.nl/maps/dir/Biddingh ... !2i0!3i395

Word zeker afgeraden om zo deze google maps route te volgen he?
Zo ja, iemand tips om een goede route uit te stippelen?
Wellicht die Vikingen route maar dan in plaats van Glückstad naar Schleswig, van Glückstad richting de veerboot van Puttgarden - Rodby en verder richting de Helsingör - Helsingborg veerboot (als deze er nog is :-) )
Zoek even op Mönchsweg of kijk even op http://www.biroto.eu/en/find-cycle-rout ... urs-on-map Voor een GPX moet je je wel even registreren.
bert sitters schreef:De gemakkelijkste oversteek is Helsingør - Helsingborg. Duurt maar 20 minuten en de boten varen af en aan. Er varen meerdere rederijen. Is ook verreweg de goedkoopste. Reserveren is met de fiets niet noodzakelijk. Je fietst gewoon naar de haven, je koopt een kaartje en je gaat aan boord. Niet veel later ben je in Zweden. Helsingør en Helsingborg zijn zustersteden, maar vormen een wereld van verschil. Het Deense Helsingør heeft een sfeervol en gemoedelijk centrum. Het Zweedse Helsingborg is een blokkendozenstad.
Ik sluit me aan bij Bert Sitters, want ik heb heel vaak op Helsingør-Helsingborg gevaren en fietsen kunnen makkelijk mee: mijn eerste keer was in 1975 (het kaartje heb ik nog: prijs DKK 4,–!). Over een week ga ik daar weer oversteken. Je bent er zó aan de overkant, nauwelijks tijd aan boord om een kopje koffie te drinken. Bovendien is Helsingborg niet overal een blokkendozenstad, ten noorden van het centrum is er nog wel oude sfeer. Tip voor het typen van de letter ø: Alt+155
Het veer Helsingor Helsingborg vaart gewoon nog.
Overdag elk kwartier, na 20.00 elke 20 minuten. Reserveren absoluut niet nodig, vanuit Zweden kost een enkeltje met fiets slechts 38 SEK (4 euro).

Andere mogelijkheiden om direct vanuit Dld in Zweden te komen zijn de ferry vanuit Sassnitz (eiland Rugen) naar Trelleborg (+/- 27 euro) en Lubeck-Travemunde naar Trelleborg.
De ferry van Frederikshavn (noord DK) naar Goteborg is ook een veel gebruikte.
Maar veel hangt natuurlijk ook af waar je precies in Zweden wilt zijn.

ps ik denk dat Suuske abuis is met het reeds lang geleden opgeheven veer tussen Kopenhagen en Malmo of met het ook reeds lang geleden opgeheven veer tussen Nyborg (eiland Funen) en Korsor. Beide oversteken kun je als fietser slechts met behulp van de (relatief dure, monopoly!) trein maken.
Dieuwer schreef:
Die informatie klopt niet, mijn broer heeft hem 14 dagen geleden nog gebruikt, ik begreep zelfs dat er 2 rederijen op varen.
Excuus, ik ben er achter dat mijn bericht inderdaad niet klopt. Ik denk dat ik op de site van een rederij heb gelezen dat zij deze route niet meer varen, en heb daaruit verkeerde conclusies getrokken.
Suuske schreef:Het veer Helsingør - Helsingborg vaart niet meer, ik heb het onlangs opgezocht.
Nou, hier is het bewijs: de haven van Helsingør met links de veerboot van HH-Ferries met daarachter de veerboot van Scandlines. Deze foto heb ik speciaal voor dit topic op 14 augustus 2016 vanuit mijn fiets naast het bekende kasteel Kronborg genomen. De omgeving kleurde warm door de ondergaande zon.
Na een overnachting in de jeugdherberg van Helsingør (fraaie landhuis aan zee!) hebben m'n vrouw en ik op 15 augustus de Scandlines genomen naar Zweden.

Afbeelding
bert sitters schreef:Het Deense Helsingør heeft een sfeervol en gemoedelijk centrum. Het Zweedse Helsingborg is een blokkendozenstad.
Er zijn toch wel delen in Helsingborg (tot in de jaren zeventig Hälsingborg genoemd) die nog sfeervol zijn: dit hier is de Järnvägsgatan in het centrum, tegenover de haven. Foto 15 augustus 2016.

Afbeelding
mikefiets schreef:Het veer Helsingor Helsingborg vaart gewoon nog.
Overdag elk kwartier, na 20.00 elke 20 minuten. Reserveren absoluut niet nodig, vanuit Zweden kost een enkeltje met fiets slechts 38 SEK (4 euro).

Andere mogelijkheiden om direct vanuit Dld in Zweden te komen zijn de ferry vanuit Sassnitz (eiland Rugen) naar Trelleborg (+/- 27 euro) en Lubeck-Travemunde naar Trelleborg.
De ferry van Frederikshavn (noord DK) naar Goteborg is ook een veel gebruikte.
Maar veel hangt natuurlijk ook af waar je precies in Zweden wilt zijn.
Let wel even op als je per sé op Trelleborg wilt varen dat je de goede boot neemt. Er is er ook een die eerder vertrekt maar later aankomt dan de boot die op Malmö vaart. Mogelijk omdat deze via Rostock vaart (nog een mogelijkheid om over te steken dus)