Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colombus life buizenset - Forum Wereldfietser

Colombus life buizenset

Ik heb een vraag in verband met de buizenset van colombus life. Niet zo simpel om hier informatie over te vinden op het internet maar wat ik vond beschreef het als lichtgewicht en zeer dun staal. Wat ik min of meer kan concluderen uit wat ik vind is dat de life buizenset meer bedoeld is voor bv. competitie waarbij gewicht een rol speelt en dat de zona buizenset meer bedoeld is voor touring en bepakt fietsen.

De fiets zal moeten dienen als werkpaard met volle bepakking voor een wereldreis en dus is mijn vraag of iemand iets meer weet over deze specifieke buizenset en of dit geschikt is voor wat ik wens te doen met de fiets? Of maak ik me gewoon te veel zorgen over het gebruikte framemateriaal en maakt het niet zoveel uit.

Bedankt voor jullie reacties.
Je maakt je terecht zorgen. Dergelijke dunwandige buizen deuken heel snel als er iets tegenaan komt. Wat jij nodig hebt is volgens mij het goedkoopste hoogwaardige staal, want die hebben een dikkere wand.

Ik zou voor Columbus Cromor gaan of 520/525/ 725 gaan van Reynolds (de 725 is dezelfde buis als de 525 maar dan heat-treated, dus iets minder deuk gevoelig). Dat zijn net even wat dikkere buizen en dus wat resistenter voor schade (en stijver!).

Maakt de fiets trouwens ook wat makkelijker te lassen/solderen, dus in theorie goedkoper 8)

Overigens is het geen probleem om info te vinden:

http://www.columbustubi.com/pdf/Columbu ... alogue.pdf

Ik heb geen recente info van reynolds, maar de 520/525 is de zwaarste set (de dikste buis). Verder ga je er geen bal van merken, een 520 rijdt precies hetzelfde als een 953, staal is staal.

http://www.habcycles.com/m7.html
Bedankt voor je snelle reactie.

Ja die informatie op de website van colombus had ik al gelezen en met topics over dit onderwerp op verscheidene fora en jou reactie word wat ik al dacht bevestigd. Leuk artikel wel dat andere, maar is meer gericht op de verschillen tussen de buizensetten bij enkel racefietsen.

In theorie zou dit dus betekenen dat bijvoorbeeld een naamloos stalen 25Crmo4 die je op bv. surly of een vsf ziet beter geschikt is voor zwaar bepakte fietsreizen dan een buizenset van colombus life?
Nosferatu schreef:
In theorie zou dit dus betekenen dat bijvoorbeeld een naamloos stalen 25Crmo4 die je op bv. surly of een vsf ziet beter geschikt is voor zwaar bepakte fietsreizen dan een buizenset van colombus life?
Niet alleen in theorie, maar belangrijker: in de praktijk. Die life buizenset is toch gemaakt om een lichtgewicht stalen racert van te maken?!
Ik heb een fiets van Re525-buis gehad (Gazelle Formula Trekking) en die bleek voor mij (185 cm, 120 kg totaalgewicht) totaal ongeschikt voor bepakking want veel te slap. Het lag uiteraard niet alleen aan de staalsoort maar ook aan de diameters en de verwerking ervan.

Hoe robuust een fiets moet zijn hangt overigens af van een boel zaken:
* Hoe zwaar ben je zelf? 60 of 120 kg?
* Hoeveel kilo bagage beschouw je als volle bepakking? 12 of 35?
* Wat voor routes ga je fietsen? Asfalt van Zwitserse alpencols of onverhard in Zuid Marokko?
* Hoe lang ben je? Als je lang bent worden de framebuizen ook langer en een lange bezemsteel buig (en breek) je nu eenmaal gemakkelijker.

Al met al heeft de kleine fragiele fietser met lichtgewicht spullen genoeg aan een licht wielrenfiets in de Alpen, maar zal de zware fietser met zijn grote tassen op zo'n fiets waarschijnlijk niet eens een onverharde Atlaspas over komen zonder averij.
Ok ik weet genoeg, bedankt voor jullie reacties.

Een colombus life buizenset is dus niet voor mij bedoeld want onverhard en veel gewicht (bepakking dan :D ) is wel wat er op de planning staat.

En een opvolgvraag dan:

Bij de fietsen die geen merk buizen hebben zoals bv. surly of vsf. Hoe kun je dan weten wat de diameter is bij deze buizen?
Nosferatu schreef:Bij de fietsen die geen merk buizen hebben zoals bv. surly of vsf. Hoe kun je dan weten wat de diameter is bij deze buizen?
Met een schuifmaat?
Kun je misschien een tipje van de sluier oplichten waarom je dit vraagt? Het is overigens gebruikelijk dat er meerdere diameters buis in een fiets zitten.
Sorry ja, diameter is makkelijk met de schuifmaat te meten. Maar ik bedoelde de dikte van de wand bij merkloze buizen.

De reden is omdat ik een vermoeden heb dat ik een fiets heb gekocht die misschien niet geschikt is waar ik hem voor wil gebruiken.
Nosferatu schreef:Sorry ja, diameter is makkelijk met de schuifmaat te meten. Maar ik bedoelde de dikte van de wand bij merkloze buizen.
Da's lastig. De lak is soms net zo dik als de buiswand. Vaak kun je aan de binnenkant van de bracketpot de buizen die daar uitkomen zien, maar zelfs al zou je er daar goed bij kunnen dan heb je er nog een hele kluif aan om nauwkeurig genoeg te kunnen meten, het gaat om tienden. Misschien als je merk, type en bouwjaar geeft dat iemand het hier kan opzoeken?
Je volle tassen aan de fiets hangen zegt in ieder geval hoe dan ook meer dan een meting. Vanmiddag wordt het droog, dus fiets eens een stukje.
Nosferatu schreef:De reden is omdat ik een vermoeden heb dat ik net een fiets heb gekocht die misschien niet geschikt is waar ik hem voor wil gebruiken.
Er zijn hondderdduzend redenen waarom een fiets voor jou niet geschikt zou kunnen zijn voor je doel.
Dus wat voor fiets is het precies (frame, maten en onderdele), plaats er een goede foto van en vertel je eigen maten, gewichten en bestemmingen bij en er komen hier meestal een boel reacties :D
Hier is een artikel uit 1996 waarin frames van dezelfde geometrie met 7 verschillende soorten Columbus buizen zijn gemaakt, o.a de genoemde Aelle, Chromor en SLX. Vervolgens zijn de 7 frames door verschillende rijders blind getest op weggedrag, stijfheid, demping van trillingen. Conclusie: de verschilllen zijn erg subtiel.
Nosferatu schreef:Sorry ja, diameter is makkelijk met de schuifmaat te meten. Maar ik bedoelde de dikte van de wand bij merkloze buizen.

De reden is omdat ik een vermoeden heb dat ik een fiets heb gekocht die misschien niet geschikt is waar ik hem voor wil gebruiken.
Ik zou geen tijd steken in proberen te meten: hang het gewicht dat je wil meenemen op je fiets, kruip er zelf bij en ga op een parcours met wat hellingen eens testen. Wat te slap is of te stijf is erg berijder afhankelijk. Ik kan met een soepel frame perfect toeren op asfalt, maar boven de 50 km/u wordt mijn fiets dan onstabiel en offroad is het ook niks (vittorio randonneur), mijn surly LHT is ideaal bij hoge snelheden en offroad, op asfalt vind ik hem wel soms wat te stijf. Maar naar sommige mensen hun gevoel is die vittorio zeker te slap, terwijl andere dan weer de LHT veel te stijf zouden vinden.

Als je denkt dat de buizen veel te dun zijn: dat betwijfel ik. Ook vroeger waren dunwandige buizen dure fietsen, de kans dat je per ongeluk een topper hebt gekocht lijkt me klein. (Overigens heb ik met een pinarello columbus cromor racefiets een hele tijd een fietskar getrokken en als stadfiets gebruikt: super soepel frame, maar nooit schade gehad)
Het advies van gewoon ermee te gaan fietsen met het volle gewicht lijkt me zeer verstandig om te doen :D .

Ik heb een avaghon maatframe met gelugde colombus life buizen gekocht, 28inch, rohloff naaf, dirt drop stuur, v-brakes. Was wel een showroommodel dus niet op mijn maat gemaakt. De zitbuis is qua maat goed (58cm hart trapas-bovenkant buis), de bovenbuis (56cm midden-midden) en balhoofd (16cm zonder lagers) misschien iets aan de kleine kant maar niet onoverkomelijk. Ikzelf ben 1m87 en weeg 70kg.

En dan heb ik ook nog een vsf tx400 staan, deze fiets heeft me nog nooit in de steek gelaten met verscheidene meermaandelijkse reizen door Europa maar voor een wereldreis wou ik graag een iets stijvere fiets en rohloff naaf. Nieuw heeft dit natuurlijk wel zijn prijskaartje vandaar dus het showroommodel.

De reis zal me van landen als België tot landen als Mongolië voeren met volgens mij ongeveer 35 kilo bagage. Van off-road ben ik dus zeker niet vies en vind ik altijd wel leuk.
Hebben ze je bij Bike4travel die fiets verkocht als geschikt voor die trip?
De stijfheid van een frame hangt af van de diameter van de buis, niet van de staalsoort. Mijn m-gineering heeft dubbel oversized buizen, dus 1 3/8 inch voor de onderbuis en 1 1/4 voor de bovenbuis. Dat is allebei 1/4 inch meer (dus twee stapjes van 1/8 inch) dan standaard 1 inch voor de bovenbuis en 1 1/8 voor de onderbuis. Dat geeft mij met mijn bagagegewicht en mijn eigen gewicht precies de stijfheid die ik nodig heb. Perfect met een kg of 15, nog goed hanteerbaar met 25 kg, maar een beetje stug zonder bagage.
Zo'n dikke buis (dikke buitendiameter) maakt de fiets wel zwaarder. Dat kun je oplossen door (dure) sterkere buis te nemen, want dan kun je voor gelijke sterkte, buis met een dunnere wand nemen. Dat heeft ook het voordeel dat de fiets wat minder doods aanvoelt, en wat beter op je trapenergie reageert. Er zijn wel grenzen aan hoe dun de wand mag zijn, anders krijg je het probleem van deukende bierblikjes, en dat probleem is groter naarmate de buisdiameter groter is. Er wordt wel een maximale verhouding van 1: 60 aangeraden, maar veel hangt ook af van de staalsoort. Mijn frame heeft Reynolds 853 buizen van 0,5 mm dikte in het midden, en dunner zou bij deze buitendiameters inderdaad niet moeten. Het rijdt wel erg lekker, zulke dunwandige buis. Kortom, er is wat mij betreft veel te zeggen voor chique dunwandige buis, mits het niet overdreven wordt. 0.4 mm (en nog dunner) zou ik niet willen op een reisfiets.
Wim schreef:De stijfheid van een frame hangt af van de diameter van de buis, niet van de staalsoort.
En van de wanddikte natuurlijk.

Een racefiets hoort nu eenmaal slapper (soepeler, hoe je het ook noemt) te zijn dan een reisfiets. Dat fiets gewoon lekkerder. Het betekent we dat zo'n fiets niet geschikt is voor veel bagage, dan gaat het wiebelen/shimmiën etc.

Een T400 is is inderdaad niet heel erg stijf. Ik heb er een in de maat 52 en dat gaat nog net goed, ofwel fietst best soepel met bagage en ook nog lekker zonder. Mijn Avaghon met een iets grotere onderbuis is een stuk stijver, fietst met heel veel bagage optimaal, maar die fietst weer wat harder zonder bagage. Mijn Gazelle met slanke Re525 buizen fietste zonder bagage heerlijk, maar mét bagage was eigenlijk geen optie.
Ik blijf wel enigzins kritisch. Ik weet uit ervaring dat 531 vroeger heel snel deukte en dat was veel minder een bierblikje omdat de buizen een kleinere diameter hadden.

Oversizen is hoe dan ook het devies voor een moderne fiets, maar het maakt het dus ook weer kwetsbaarder voor deuken. Hier moet ik Wim tegenspreken, wanddikte heeft geen grote invloed op het rijgedrag, dit is (meermaals) blind getest. Zie ook de link naar de 7 frames die ik poste. Ondanks de verschillende wanddiktes was er nauwelijk iets zinnigs te zeggen. Diameter is veel belangrijke.

Omdat het voor het rijgedrag geen moer uitmaakt zou ik voor een werkpaard altijd voor de goedkoopste en dus dikste buis gaan met een zo groot mogelijke diameter. Minder kwetsbaar, stijver, goedkoper. Dat maakt ook het solderen/lassen een stuk simpeler omdat de buis beter tegen hitte kan.
EnriceV schreef:Ik kan met een soepel frame perfect toeren op asfalt, maar boven de 50 km/u wordt mijn fiets dan onstabiel en offroad is het ook niks (vittorio randonneur))
Mijn vittorio randonneur ('14) daarentegen is prima stabiel bij hoge snelheden. Weeg zelf 100kg en kan makkelijk 25kg bagage hebben. Daar is die ook wel op gebouwd.
Hieruit kan ik dus min of meer concluderen dat deze fiets niet geschikt is voor wat ik wens te gaan doen...
Nee hoor. Je hebt ons namelijk de cruciale feiten niet gegeven: buisdiameter en wanddikte. Tja, en of je van dunwandige buis kunt genieten hangt ook van je zelf en je eigen smaak af. Er zijn ook mensen die dikke alu frames nog lekker vinden fietsen. Dunwandige stalen buizensets zijn wel al vele jaren deel van het instrumentarium van top frame bouwers.
Wim schreef:Nee hoor. Je hebt ons namelijk de cruciale feiten niet gegeven: buisdiameter en wanddikte.
Uit een prijslijst van Avaghon blijkt dat dit toch wel dunwandigere buizen zijn dan de standaard versies en dan zo'n fiets dan onder het kopje race valt: http://www.avaghon.nl/download/Prijslij ... rk2013.pdf
De buitendiameter staat er inderdaad niet bij.

Ik zou Marco's visie hierop wel willen horen. (Marco van Bike4travel bedoel ik dus)
Daarnaast uiteraard proberen.