Hey allemaal. Ben nog maar net vertrokken op wereld fietsreis of er scheelt al iets aan mijn voorste velg: er zit volgens mij een scheurtje in waardoor de velg iets naar buiten is uitgezet en er nu een metalen 'bultje' op staat dat in mijn remvlak loopt. Gevaarlijk en vervelend dus.
Ik rij op een 2de hands koga randonneur met 28 inch velgen. Ik weeg 74 kg en heb ongeveer 35 kg bagage mee verspreid voor-achter. Ik rij met marathon plus buitenband en zet vooraan 4.5 bar en achteraan iets meer dan 5 bar. 2400 km zelf gereden en voor hij in mijn handen was ook nog eens een 3000a5000 tal gok ik
Sidenote: volgens mij zit er een slijtageindicator in de velg (zo'n inkeping net boven het remvlak) en daaraan te zien is mjn velg nog lang niet afgeschreven. Visueel ook niet echt afgesleten volgens mij...
Mijn vraag:
1: zo'n metalen bultje op zijkant wijst dit wel degelijk op een scheur?
2: advies voor een nieuwe velg die lang meegaat en duurzaam is voor een reis tot en met Azie
-> kan ik deze in Praag vinden? Nog 60 km en ik ben daar
3: Hoe kan ik dit voorkomen? Heb nog niet echt 100en kilometers over dikke kiezels en putten zitten rijden. (buiten remmen en velgen regelmatig vrij maken van vetzakkerij , dat weet ik ook wel)
Foto is moeilijk snachts. Indien nodig doe ik dit in Praag morgen of overmorgen vroeg. Voor rem alvast ontkoppeld en druk afgelaten - dat is toch war ik lees om accidenten te voorkomen?
Ik rij op een 2de hands koga randonneur met 28 inch velgen. Ik weeg 74 kg en heb ongeveer 35 kg bagage mee verspreid voor-achter. Ik rij met marathon plus buitenband en zet vooraan 4.5 bar en achteraan iets meer dan 5 bar. 2400 km zelf gereden en voor hij in mijn handen was ook nog eens een 3000a5000 tal gok ik
Sidenote: volgens mij zit er een slijtageindicator in de velg (zo'n inkeping net boven het remvlak) en daaraan te zien is mjn velg nog lang niet afgeschreven. Visueel ook niet echt afgesleten volgens mij...
Mijn vraag:
1: zo'n metalen bultje op zijkant wijst dit wel degelijk op een scheur?
2: advies voor een nieuwe velg die lang meegaat en duurzaam is voor een reis tot en met Azie
-> kan ik deze in Praag vinden? Nog 60 km en ik ben daar
3: Hoe kan ik dit voorkomen? Heb nog niet echt 100en kilometers over dikke kiezels en putten zitten rijden. (buiten remmen en velgen regelmatig vrij maken van vetzakkerij , dat weet ik ook wel)
Foto is moeilijk snachts. Indien nodig doe ik dit in Praag morgen of overmorgen vroeg. Voor rem alvast ontkoppeld en druk afgelaten - dat is toch war ik lees om accidenten te voorkomen?