Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervanger voor Shimano CS-HG-30i 11-28 - Forum Wereldfietser

vervanger voor Shimano CS-HG-30i 11-28

Voor onze zoon hebben we heel voordelig een tweedehands Stevens Kid Tour fiets kunnen vinden (21 versnellingen, 24 inch). Het frame is helemaal in tact, weinig roest. Gewoon erg netjes. Het is het model uit 2011. Maar....de ketting en het schakelsysteem vragen wel wat aandacht.

Nu willen we dit zelf gaan vervangen. Achter zit een cassette Shimano CS-HG-30i 11-28. Ik kan deze niet vinden bij een online shop in Nederland. Weet iemand een alternatief? Versnelling achter is Altus RD-M310.

Welke ketting hebben we nodig? Zit daar ook nog verschil in?

We zijn bij de fietsenmaker langs geweest om te kijken wat er nog meer vervangen dient te worden. Hij had het over het middelste blad voor. Een andere fietsenmaker zei dat die nog wel even mee kon want 'het is maar een kinderfiets'. Wat is wijsheid? Ik zie wel slijtage, maar niet zo veel dat ik denk: die moet direct vervangen worden. De ritjes die wij willen gaan rijden zullen niet langer zijn dan 30 km per dag.

Wie helpt ons zodat we aan de slag kunnen en misschien volgende week nog wel kunnen vertrekken?
In Duitsland bestellen kan ook, maar een NL shop zou toch ook 7-speed cassettes moeten hebben. 7-speed ketting mee bestellen.

https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:414555
https://www.rosebikes.nl/artikel/kmc-z8 ... aid:862627

Sneller is waarschijnlijk de lokale fietsboer.
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... nellingen/
Of anders bij een onderdelenhuis, 7-speed begint een beetje uit de gratie te raken (ook bij de fietsenmaker) Je hoeft natuurlijk niet hetzelfde type 7 speed weer te monteren, een SRAM of Sunrace kan ook prima. Ketting (ook 7-speed (8 kan ook) een KMC of SRAM met sluitschakel is wel zo makkelijk.
Om die cassette er af te halen heb je natuurlijk nog wel een afnemer en kettingzweep nodig. (En anders gewoon alles door de fietsenmaker laten doen, dan weet je dat het in 99% van de gevallen ook goed is)
offtopic: het frame is van alu, enkel de vork is staal. Dat kan het gebrek aan roest alvast verklaren ;-).
Bedankt voor de linken.

Als het goed is, hebben we al het gereedschap in huis.

Het laten maken door de fietsenmaker zou kunnen, maar dat kost ons meer dan 30 euro aan arbeidsloon. En aangezien we allemaal vakantie hebben, is het ook wel eens goed om het zelf te proberen :)

Maar in principe kan ik er dus vanuit gaan dat een 7-speed ongeacht merk gewoon past en geen problemen gaat opleveren met voorste versnellingen? Wij zijn beginnelingen wat cassettes betreft.
EnriceV schreef:offtopic: het frame is van alu, enkel de vork is staal. Dat kan het gebrek aan roest alvast verklaren ;-).
Maar er kan wel roest zitten aan schroefjes/moertjes, rem- en versnellingskabels, val- en stootschade bij bagagedrager e.d. Mijn drie jaar oude Cortina vertoont vele malen meer roest ;)
Bij Decathlon zijn ook nog 7-sp onderdelen te koop: http://www.decathlon.nl/C-415667-aandri ... -freewheel
Alleen geen Campagnolo kopen (als je die al kon vinden)....
5v, 6v, 7v en 8v is allemaal de gewone derailleurketting. Vanaf 9v wordt het smaller.
Bike components heeft ook alles wat je nodig hebt. Sommige nederlandse webshops kun je beter mijden, zoals hollandbikeshop.com
Freubeltje schreef:Bedankt voor de linken.

Als het goed is, hebben we al het gereedschap in huis.

Het laten maken door de fietsenmaker zou kunnen, maar dat kost ons meer dan 30 euro aan arbeidsloon. En aangezien we allemaal vakantie hebben, is het ook wel eens goed om het zelf te proberen :)

Maar in principe kan ik er dus vanuit gaan dat een 7-speed ongeacht merk gewoon past en geen problemen gaat opleveren met voorste versnellingen? Wij zijn beginnelingen wat cassettes betreft.
Ja, misschien dat je beter een 14-28 of anders 12-32 cassette koopt, de kleinste tandjes worden zelden of nooit gebruikt. Dat het middelste blad de meeste gebruikssporen komt misschien wel juist wel door het gebrek aan een goede versnelling wat de vorige gebruiker had. Even geen idee of je het middelste blad kan vervangen of dat alles vervangen moet worden (dus crank en bladen zitten vastgeklonken)
Verder misschien nieuwe remblokjes, en rem/schakelkabels.

Dat Sjefke (schijnbaar) slechte ervaringen heeft met Hollandbikeshop wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is (bij mij niet tenminste).
Dat laatste wil ik wel uitleggen: verkeerd artikel (crankstel) ontvangen en vervolgens moet je 4 weken op je geld wachten. Dat is geautomatiseerd en met meerdere mails niet te beinvloeden. Laat het middenblad zitten...
sjefke schreef:Dat laatste wil ik wel uitleggen: verkeerd artikel (crankstel) ontvangen en vervolgens moet je 4 weken op je geld wachten. Dat is geautomatiseerd en met meerdere mails niet te beinvloeden. Laat het middenblad zitten...
Mijn ervaring met reclamatie is itt de jouwe juist positief. Een kapot bij levering (doa) achterlicht werd zonder morren vervangen (het oude mocht ik houden).
Daar zat dan blijkbaar wel een persoon achter. Overigens is elke klacht een mogelijkheid je (processen/procedures) te verbeteren. Als je niet hoort dat het beter kan weet je niet beter dan dat het goed gaat.
De gang van zaken die je beschrijft is gebruikelijk, standaard, enz bij iedere webshop. Dat is helemaal geen service. Bij bikecomponents kan dat nog binnen 100 dagen. 4 weken wachten op terugstorting is zeer uitzonderlijk en wat mij betreft onaanvaardbaar. Je laatste zin is abracadabra.
Laten we internet-bikes.com niet vergeten. Hier zou ik echt nooit meer wat bestellen. Leveren de verkeerde spullen. Maar dat is dan jouw schuld. Verzendkosten moet je zelf vergoeden. Geld terug is ook een probleem.
Ze zijn zeker niet de goedkoopste.
Maar hebben wel wat je wil hebben.
En uit ervaring heb ik er nooit problemen mee gehad.
Leveren snel


https://www.derks-wielersport.nl/alivio ... -hg41.html

https://www.derks-wielersport.nl/kettin ... c-830.html
quote="Freubeltje"

>cassette Shimano CS-HG-30i 11-28. Ik kan deze niet vinden bij een online
> shop in Nederland. Weet iemand een alternatief?
Met Rose.de heb ik louter goede ervaringen. Maar niet vandaag besteld en morgen in huis.
Elke 7-speeds shimano(compatible) cassette zal passen, maar als grootste kransje zou ik niet zomaar groter gaan dan 28, want dan kan de derailleur het misschien niet aan.

>Welke ketting hebben we nodig?
Elke 7- of 8 speeds shimano compatible.

> Zit daar ook nog verschil in?
Kwa kwaliteit: neem de goedkoopste. Kwa handigheid: neem er een met sluitschakel. PraktijK: neem de goedkoopste van Sram.

>fietsenmaker ... had het over het middelste blad voor. Een andere
> fietsenmaker zei dat die nog wel even mee kon
Simpel: eerst nieuwe ketting monteren en smeren. Dan stukje fietsen en je merkt het meteen als het fout gaat. (slaat over: knalknalknal...)

> want 'het is maar een kinderfiets'.
Wat een bull.

> Ik zie wel slijtage
Het is soms wel, soms niet te zien.

> volgende week vertrekken.
Da's een beetje snel voor een budget-online traject. Misschien moet je gewoon je verlies nemen en de fietsenmaker betalen. Volgende keer eerder beginnen.
Voor we helemaal offtopic gaan over welke webshop wel/niet goed is, het volgende...

Remblokjes zijn al vervangen.
Kabels van derailleur/remmen e.d. zijn goed, hoeven niet te worden vervangen (hij is bekeken door twee fietsenmakers en allebei kwamen ze nagenoeg bij dezelfde materialen die vervangen dienen te worden en daar zaten geen kabels bij).
Middelste blad voor is niet geklonken met de rest en kan dus 'eenvoudig' vervangen worden.

In mijn jeugdjaren heb ik ooit een baan bij een fietsenmaker aangeboden gekregen, deze helaas afgeslagen omdat ik toen andere dingen belangrijker vond. We zijn dan wel nieuw op het gebied van vervangen van de cassette (of welke materialen we het beste kunnen gebruiken) maar helemaal nieuw in de fietswereld zijn we zeker niet... :)
Leon schreef:quote="Freubeltje"


> volgende week vertrekken.
Da's een beetje snel voor een budget-online traject. Misschien moet je gewoon je verlies nemen en de fietsenmaker betalen. Volgende keer eerder beginnen.
We hebben tijd genoeg, 'volgende week' heeft veel dagen en betekent bij ons niet direct maandag of dinsdag.
Kunnen deze wieltjes op een Altus M310 derailleur?

http://www.decathlon.nl/wieltjes-tacx-t ... 30449.html
Freubeltje schreef:We hebben tijd genoeg, 'volgende week' heeft veel dagen en betekent bij ons niet direct maandag of dinsdag.
Nee, maar als je vier werkdagen wacht op de eerste bestelling en dan ontdekt dat je een middenblad nodig hebt waar je vervolgens weer vier dagen op wacht dan is een week ineens zo voorbij. Dus een iets snellere levering is wel fijn.
Freubeltje schreef:Kunnen deze wieltjes op een Altus M310 derailleur?

http://www.decathlon.nl/wieltjes-tacx-t ... 30449.html
ja, indien die ook 11 tandjes hebben.