Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achternaaf - Forum Wereldfietser

Achternaaf

Hallo,

ik ben bezig een (vakantie)fiets aan het opknappen. Doordat er speling in de achternaaf zat heb ik die uitelkaar gehaald. Het is een Shimano LX-naaf.
De linker conus is flink ingesleten en moet vervangen worden. Helaas is ook de linker kogelbaan in de naaf niet meer gaaf, er zitten een paar slijtplekken (geen putjes).

Moet de naaf vernieuwd worden, of is het vernieuwen van de kogels en conussen voldoende?

Groetjes,
Frank

Hallo Frank,

De conussen slijten als eerste in. Er ontstaat een spoor van putjes.
De cup doet er langer over, waarschijnlijk omdat ie een grotere omtrek heeft.
Wel polijsten de kogeltjes de cup. Zolang de chroomlaag intact is, lijkt mij die ie prima in orde is.

Groeten, john.

Hallo John,

helaas is de kogelbaan van de cup niet helemaal intact, er zijn een paar beschadigingen te zien.

Groetjes,
Frank

johntelleman schreef:De conussen slijten als eerste in. Er ontstaat een spoor van putjes.
De cup doet er langer over, waarschijnlijk omdat ie een grotere omtrek heeft.
De conussen hebben het nadeel dat ze steeds aan dezelfde kant belast worden. Als je het wiel uit de fiets haalt wordt bij wijze van toeval een andere kant belast, omdat je waarschijnlijk de as in een andere positie terugplaatst.
Hoe erg de cups beschadigd mogen zijn is natuurlijk betrekkelijk. Professioneel gezien is het antwoord "niet". Officieus is het antwoord "een klein beetje". Maar wat is een klein beetje? Heb je er een foto van ?
Leon

Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen of de naaf wel of niet vervangen moet worden. Zoals Leon al heeft aangegegeven is het officiële antwoord dat de naaf inderdaad vervangen moet worden.
Het praktische antwoord is anders:
Vervang de kogeltjes en de conussen. Maak alle perfect schoon en monteer het geheel weer met flink veel vet. Stel de naaf goed af en kijk wat de naaf de eerste 1000 km doet.
Wanneer er niet meer speling op de naaf komt is de naaf nog bruikbaar. Komt er iedere keer meer speling op de naaf ook al stel je de naaf iedere keer af dan moet je de boel vervangen. De slijtageplekken zijn dan namelijk zo groot dat de as gaat "dansen" in de naaf waardoor de lijtplekken alleen maar groter worden. Een paar kogeltjes en conussen kosten weinig geld, je bent alleen tijd kwijt.
Indien je voor een langere tijd op pad wilt gaan dan zou ik de naaf wél vervangen.

Succes,
Marco

Marco,

bedankt voor het advies. Ik zal de conussen en kogels vernieuwen en de evt. spelingin de gaten houden.

groetjes,
Frank

Is het mogelijk ook de cups in de naaf te vervangen.
Namelijk net hetzelfde probleem achter de rug met Shimano Deore, 7.000 km!! En een heel nieuw wiel gekocht.
Later zei iemand me dat alleen de cups ook te vervangen zijn.
Moet er wel eerlijk bij zijn en vertellen dat ik 107 kg weeg en die 7.000 km deels over goed slechte wegen gegaan zijn.

Groetjes
Leen Verkerk

Of het wel of niet kunnen vervangen van cups mogelijk is maakt niet uit.
Losse cups van shimano zijn namelijk niet te krijgen. :( (alleen van de SA drieversnellings naven).

Marco

Marco de Wit schreef:Of het wel of niet kunnen vervangen van cups mogelijk is maakt niet uit. Losse cups van shimano zijn namelijk niet te krijgen. :( (alleen van de SA drieversnellings naven).
Marco
Een optie is natuurlijk om uit een nieuwe naaf de cups te halen. Hoef je niet over te spaken.
Dus daar komt meteen de vraag achteraan welke cups er in welke naven zitten..... :roll:
Leon

Als dit je blijkbaar structureel gebeurt dan zou ik een volgende keer toch maar een echt goede naaf monteren. Een wiel met een XT naaf is niet echt veel duurder dan een Deore of een LT, en dan hoef je niet ook weer zp snel een heel nieuw wiel te laten bouwen omdat je naaf het heeft begeven. Met een Phil Wood (of een Rohloff?) ben je vermoedelijk zelfs definitief van het gezeur af. Gaan ook andere onderdelen als trapassen of balhoofdstellen bij jou snel kapot? Dat zou je namelijk wel verwachten.
Sterkte,
Wim

Willem Jongman schreef: Gaan ook andere onderdelen als trapassen of balhoofdstellen bij jou snel kapot? Dat zou je namelijk wel verwachten.
Hoi,
Zover ik weet heeft slijtage van wiellagers nauwelijks iets te maken met de belasting ervan. Een goed afgesteld wiel met schoon vet slijt vrijwel niet. Zo heb ik met een LX-achternaaf eens 35000 km gefietst zonder spoor van slijtage. Als er echter water in de naaf komt (al zijn het maar een paar druppels) of de naaf wordt te strak afgesteld, dan kun je binnen een paarhonderd km een boel slijtage oplopen.
De tactiek is dus ofwel bij mooi weer fietsen (doe ik :D ) of het kopen van een naaf met een betere afdichting, en in ieder geval de naven goed afgesteld houden.
Groeten,
Leon