Additionally, paste this code immediately after the opening tag: probleem magura hs11 rem - Forum Wereldfietser

probleem magura hs11 rem

Ik heb een probleem met mijn magura hs11 voorrem wat ik niet begrijp en dus niet opgelost krijg.
Het rechterblokje weigert tegen de velg te komen als ik de rem in knijp. Het blokje zit echter niet vast en is goed uitgelined t.o.v de velg. Als ik het linker blokje blokkeer zodat het niet naar de velg kan en ik de rem in knijp dan komt het rechterblokje wel gewoon tegen de velg en bij het loslaten van de remhandle komt het ook weer soepel terug. Als ik na het blokkeren van het linkerblokje de blokkering ophef dan komen beide blokjes gewoon naar de velg en werkt de rem goed. Echter na ongeveer 20 x de rem te activeren stopt het rechterblokje er weer mee. Als je het rechter en linker cilindertje indruk voel je geen verschil in weerstand. Ik heb de blokjes zelf ook al verwisseld maar dat maakte niets uit. Wie heeft dit wel eens meegemaakt en hoe is het op te lossen.

Met vriendelijke groet

Wout.
Zit er niet te weinig olie in?
Lekkage gehad?
Klinkt als een "sticky piston", en hoewel ik die term ontleen aan hydraulische schijfremsystemen kan het bij een HS11 best net zo werken. Wat je kunt proberen is de zuiger achter het terughoudende blokje te smeren langs de rand waar hij de klauw ingaat. Dat smeren doe je bijvoorbeeld met een wattenstaafje en de remvloeistof die Magura voorschrijft.

Heb je de boel overigens al een ontlucht / laten ontluchten?
Asymmetrisch bewegen van de remblokken kan ook het gevolg zijn van ver indraaien van de stelschroef in de remhendel waarmee je de slijtage van de remblokjes kunt compenseren. Magura noemt dit de TPA schroef, zie http://www.magura.com/media/1732/hs_2016_de_web_04.pdf (blad 9, linksonder ; wat een vreselijke handleiding!).
Draai de schroef eens uit (richting: -) en kijk of de blokjes dan wel symmetrisch bewegen. Als dat het geval is, zijn óf de blokjes te ver versleten óf moeten beide remblokhouders dichter bij de velg afgesteld worden. Deze schroef moet volledig uitgedraaid worden bij hervullen met olie.
Geen idee of dit bij jouw remcilinder een probleem is, maar ik heb een keer het probleem gehad dat 1 blokje niet goed naar de velg toe bewoog. Ik heb toen wat (dun) smeermiddel in de cilinder laten werken en na enkele uren inwerken en een stukje fietsen (remmen) was het probleem verholpen.
Dat omschreef ik dus ook.
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het probleem is daarmee ook meteen opgelost. Het betreft een vrijwel nieuwe fiets, de blokjes zijn dus nog vrijwel niet ingesleten. De tip van MATH bleek de oplossing. Van de voorrem bleek inderdaad de compensatieschroef helemaal ingedraaid. Toen ik deze een stukje uitdraaide bewogen beide remblokjes. Een beetje slordig afgeleverd door de fietsenmaker. Bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Wout.
Dat ga ik straks dus ook even doen :-) Hier ook zelfde 'probleem' dus ik las mee :-) Zaterdag in de modder enorme herrie omdat het ene blokje zowat op de velg bleek te zitten :-(
Math did it again. Thumbs up!