Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CNL Utrecht-München - Forum Wereldfietser

CNL Utrecht-München

Spoorwegmaatschappij: CNL van Deutsche Bahn
Traject: Groningen-Utrecht-München (enkele reis)
Datum: 24-25 juni 2016
Prijs: € 79,– (inclusief overstap naar Salzburg, welke hier apart wordt behandeld), plus nog annuleringsverzekering en reserveringskosten
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 12,– voor de fiets
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet nodig, de fietsen worden in de trein met het voorwiel aan een haak opgehangen
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij de Treinreiswinkel te Leiden, per e-mail
Ervaringen: het is mijn eerste keer dat ik een nachttrein heb genomen, ondanks mijn 47 jaar lange fietservaring als WF’er.
In Groningen vertrok de dubbeldekker om 17.16 uur. Een NS-er sommeerde de fietsers dat zij hun tweewielers eruit moesten halen, omdat het spitsuur daar niet voor was. Maar ik kwam net van mijn werk rechtstreeks op vakantie; ik wapperde met m’n ticket naar Salzburg voor zijn hoofd en toen mocht ik in de trein blijven zitten. Oef! Onderweg naar Utrecht was ik verbaasd dat het nog vrij nieuwe station van Assen, in de lokale volksmond als de ‘moskee’ genoemd, door sloop helemaal is verdwenen!
Op Utrecht CS aangekomen – met opzet een uur te vroeg in verband met eventuele vertragingen – zocht ik naar perron 12, zoals op het ticket stond aangegeven. Maar die was opgebroken. Na wat informeren moest ik bij perron 18 zijn. En daar ontmoette ik nou enkele leden van onze WF, die mij ook herkend hadden!
Op het perron stond een bord met de treinsamenstelling en wagonnummers. Maar hij stond met de locomotief naar links afgebeeld, terwijl de trein met de locomotief rechts van ons is aangekomen, wat verwarring bij ons veroorzaakte door de omgekeerde volgorde van de nummers. De letters boven de wagonnummers op het bord hangen overeenkomstig aan de dakrand boven het perron. De wagon nr. 185 voor fietsen stond ver naar het zuiden toe, globaal tussen de Utrechtse Domtoren en de ‘verrekijker’ van de Rabobank.
Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek. Tijdens de nacht schoof ik het gordijn af en toe wat opzij om iets van de omgeving te herkennen. Zo zag ik de Lorelei aan de Rijn, die zwart tegen de nachtelijke hemel afstak. De trein ging kop maken in Frankfurt/Main en Stuttgart, daartussen reden wij dus ‘achteruit’. Bovendien werd de trein op Frankfurt Hbf in drie delen opgesplitst voor andere bestemmingen, ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema. Op de stationsoverkapping van München stond het merk Grundig als reclame, maar niet bepaald voor CNL….

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aankomst op München Hbf
Uurtje vertraging. Niet moeilijk over doen, de gemiddelde forens heeft al meer vertraging. Heb je het ook een beetje leúk gehad in die trein, Martin?
Travelmaster schreef:Uurtje vertraging. Niet moeilijk over doen, de gemiddelde forens heeft al meer vertraging. Heb je het ook een beetje leúk gehad in die trein, Martin?
Een paar gesprekken gehad met een Amsterdammer tegenover mij, die z'n lichte racefiets gedemonteerd in vuilniszakken had verpakt en die onder zijn bed had geschoven. Maar ik was nogal gestresst en moe want ik kwam van mijn werk.
Martin E. van Doornik schreef:Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek.
[...]
ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema.
Tja, de uitdrukking "niet meer van deze tijd" dringt zich bij me op. Ik moet wel zeggen dat de ervaring in een tweepersoonscoupé in de CNL heel wat aangenamer was. Dat heb ik diverse malen geboekt, tegen een hogere prijs, dat wel. Maar het kan toch nauwelijks verbazing wekken dat dit een gelopen race in het voordeel van het vliegtuig en de ICE-dagtrein is. Krijg je geen geld terug na meer dan een uur vertraging?
peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek.
[...]
ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema.
Tja, de uitdrukking "niet meer van deze tijd" dringt zich bij me op. Ik moet wel zeggen dat de ervaring in een tweepersoonscoupé in de CNL heel wat aangenamer was. Dat heb ik diverse malen geboekt, tegen een hogere prijs, dat wel. Maar het kan toch nauwelijks verbazing wekken dat dit een gelopen race in het voordeel van het vliegtuig en de ICE-dagtrein is. Krijg je geen geld terug na meer dan een uur vertraging?
Die tweepersoonscoupés heb ik wel gezien, met van die gegolfde wanden. Voor het uitstappen op München Hbf zijn er door de DB invulformulieren aan de passagiers uitgedeeld, die heb ik nog niet doorgenomen. Mijn fiets is vandaag nog niet eens helemaal uitgeladen, behalve m'n kleren die de wasmachine in gingen.
Martin E. van Doornik schreef:
peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek.
[...]
ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema.
Tja, de uitdrukking "niet meer van deze tijd" dringt zich bij me op. Ik moet wel zeggen dat de ervaring in een tweepersoonscoupé in de CNL heel wat aangenamer was. Dat heb ik diverse malen geboekt, tegen een hogere prijs, dat wel. Maar het kan toch nauwelijks verbazing wekken dat dit een gelopen race in het voordeel van het vliegtuig en de ICE-dagtrein is. Krijg je geen geld terug na meer dan een uur vertraging?
Die tweepersoonscoupés heb ik wel gezien, met van die gegolfde wanden. Voor het uitstappen op München Hbf zijn er door de DB invulformulieren aan de passagiers uitgedeeld, die heb ik nog niet doorgenomen. Mijn fiets is vandaag nog niet eens helemaal uitgeladen, behalve m'n kleren die de wasmachine in gingen.
Bij een uur vertraging kun je 25 % van de reissom (incl fietskaartje) terug krijgen. Moet je met het formulier van de DB claimen bij bij hun servicecenter in Frankfort aan de Main.
De formulieren kan je ook thuis invullen en opsturen, mits ze door het DB personeel zijn afgetekend.

vorig jaar ook een vertraging, wij kregen toen met achteraf opsturen van de afgetekende formulieren 50% terug gestort op onze rekening.
Ha Martin, het deel wat richting Basel werd gestuurd kwam slechts 20 minuten later aan. Ik heb wel heerlijk kunnen pitten. Beetje gedoe met een fietsbandenmaat die niet paste in het CNL rekje 8) , de laatste keer.. met deze trein. Helaas!
Leuk dat we elkaar troffen in Utrecht, en goede vakantie!
Groetjes Yvon
Afbeelding
jasmon schreef:De formulieren kan je ook thuis invullen en opsturen, mits ze door het DB personeel zijn afgetekend.

vorig jaar ook een vertraging, wij kregen toen met achteraf opsturen van de afgetekende formulieren 50% terug gestort op onze rekening.
Ziet zo'n formulier eruit, dat ik in München overhandigd heb gekregen?

Afbeelding
snowfreakyvon schreef:Ha Martin, het deel wat richting Basel werd gestuurd kwam slechts 20 minuten later aan. Ik heb wel heerlijk kunnen pitten. Beetje gedoe met een fietsbandenmaat die niet paste in het CNL rekje 8) , de laatste keer.. met deze trein. Helaas!
Leuk dat we elkaar troffen in Utrecht, en goede vakantie!
Groetjes Yvon
Afbeelding
Dank je voor de foto, Yvon! Tja, die dikke mountainbike-banden (de fiets rechts op jouw foto) passen idd. niet in de rekken van CNL.... Ik ben helaas vroegtijdig weer thuis, want in Bad Gastein (Oostenrijk) had ik erge pijn in mijn rechter heup. Een arts constateerde slijmbeursontsteking. Rustig aan doen! Gelijk een ticket bij de ÖBB op het station van Bad Gastein gekocht voor de trein rechtstreeks naar Düsseldorf, die toevallig een kwartier later langs kwam. Daar overnacht en de volgende dag via Nijmegen naar Groningen gekomen. De teller wees bij thuiskomst 303 km. Dus adieu Vršič-pas en adieu Ljubljana in Slovenië! Ik zou vandaag van Ljubljana naar Amsterdam vliegen; momenteel is de procedure omtrent de annuleringsverzekering bij het reisbureau TUI in gang gezet.
Ik stop nu definitief met wereldfietsen, wat ik al 47 jaar heb gedaan! Maar uit loyaliteit wil ik wel lid blijven van de WF.
Afbeelding

Ik heb dit formulier ingevuld en opgestuurd. Maar niet voor de lichte vertraging in München, maar voor de terugreis waardoor ik de laatste aansluiting naar Nederland heb gemist. Moest noodgedwongen in Oberhausen overnachten voor € 79,– omdat er geen jeugdherberg in de buurt was. Als ik dat geweten had, had ik in Köln of Duisburg moeten uitstappen!
Martin E. van Doornik schreef:Ervaringen: het is mijn eerste keer dat ik een nachttrein heb genomen, ondanks mijn 47 jaar lange fietservaring als WF’er.
Hoe krijg je dat voor elkaar Martin? Ik ben vanmiddag eens gaan turven m.b.v. mijn foto- en fietstochtenarchief, plus mijn geheugen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik sinds 1982 meer dan 80 nachten in een trein heb doorgebracht. Terwijl ik nooit een interrailvakantie heb gehad. Van die meer dan 80 nachten ging er 45 keer een fiets mee.
Martin E. van Doornik schreef:In Groningen vertrok de dubbeldekker om 17.16 uur. Een NS-er sommeerde de fietsers dat zij hun tweewielers eruit moesten halen, omdat het spitsuur daar niet voor was. Maar ik kwam net van mijn werk rechtstreeks op vakantie; ik wapperde met m’n ticket naar Salzburg voor zijn hoofd en toen mocht ik in de trein blijven zitten. Oef!
Misschien had je beter een paar uur vrij kunnen nemen om op je gemak naar Utrecht te kunnen reizen. Of een dag later de nachttrein kunnen nemen. Het ging nu nog goed, maar er had ook een urenlange vertraging tussen Groningen en Utrecht kunnen zijn door een technische storing of een aanrijding met een persoon (meestal iemand die voor de trein is gesprongen, wat bijna dagelijks ergens in Nederland voorkomt en voor veel vertraging zorgt). Een nachttrein mag je niet missen, dus moet je dat risico zo klein mogelijk houden. Ik probeer altijd 3 à 4 uur te vroeg op het station van de nachttrein te zijn en fiets dan naar een leuke plek om te gaan eten.
Martin E. van Doornik schreef:Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen.
Martin E. van Doornik schreef:Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Die 6-persoons couchettes zijn inderdaad erg krap. De laatste keer dat ik in deze sardientjesklasse reisde, was in 2002. Sindsdien neem ik een 4-persoons couchette als ik alleen reis. Dat kost maar 20 euro extra (104 i.p.v 84 euro) en is een stuk aangenamer. Bovendien is er dan een wastafel in de couchette. Voor een toilet moet je dan nog wel de gang op.
Martin E. van Doornik schreef:Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek.
Ook ik ben een lichte slaper. Daarom slik ik altijd 2 slaappillen (Temazepam; een pilletje aan het begin van de nacht en 4 uur later, als ik dan weer wakker ben, de tweede. Je hebt daarvoor wel een recept nodig) wanneer ik met de nachttrein reis.

Wanneer we met z'n tweeën reizen, nemen we altijd een 2-persoons couchette. Per persoon kost dat 30 euro meer dan de sardientjesklasse (114 i.p.v. 84 euro), maar dan heb je wel een eigen couchette die ook nog op slot kan.
Afgelopen winter attendeerde de Treinreiswinkel ons erop dat we voor 10 euro p.p. extra (dus 124 euro) een double deluxe konden krijgen met eigen wc en douche. Weliswaar iets krapper bemeten dan de hutten op de nachtboot naar Engeland, maar net zoveel privacy.
Afgelopen zondag stapten we in een bloedheet München op de nachttrein. Met de airco in de hoogste stand was het in onze couchette aangenaam koel. En onder de douche was het zweet snel weggespoeld.
Als je eenmaal zo in een nachttrein gereisd hebt, wil je niet anders meer! Het maakt me wel treurig dat deze manier van reizen door steeds meer spoorwegmaatschappijen uitgerangeerd wordt.

Afbeelding
Uitzicht op de wc vanaf het onderste bed (de deur staat nu open en kan uiteraard dicht).

Afbeelding
Naast de wc is de douche met douchegordijn. Ertussen is een draaibare wastafel. Ga je douchen, dan draai je die boven de wc. Wil je de wc gebruiken, dan draai je de wastafel naar de douche.

Afbeelding
Voor het ontbijt wordt een speciale tafel neergezet.
Martin E. van Doornik schreef:
jasmon schreef:De formulieren kan je ook thuis invullen en opsturen, mits ze door het DB personeel zijn afgetekend.

vorig jaar ook een vertraging, wij kregen toen met achteraf opsturen van de afgetekende formulieren 50% terug gestort op onze rekening.
Ziet zo'n formulier eruit, dat ik in München overhandigd heb gekregen?

Afbeelding
sorry deze gemist,

ja zo ziet het eruit.
Hier is een recent artikel over de voorgenomen overname van nachttreinen door de Österreichische Bundesbahnen. Zo te lezen blijven er nachttreinen van Düsseldorf naar Wenen en Innsbrück rijden. Er wordt echter niets vermeld over fietswagons.
keesswart schreef:Hier is een recent artikel over de voorgenomen overname van nachttreinen door de Österreichische Bundesbahnen. Zo te lezen blijven er nachttreinen van Düsseldorf naar Wenen en Innsbrück rijden. Er wordt echter niets vermeld over fietswagons.
En hoe zit het nou met de verbindingen van Nederland met Düsseldorf, met fiets mee? In Duisburg en Oberhausen kon ik op de gele Abfahrt-borden niets vinden over treinen naar Nederland met fiets mee, behalve de ICE's. Heb wel eens gehoord dat men dan maar via Venlo moet gaan.
Rond 1980 had ik verkering met een Duitse mokkel en toen kon ik makkelijk und einfach per trein naar Wesel, fiets altijd mee! Bedankt DB... :x

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:En hoe zit het nou met de verbindingen van Nederland met Düsseldorf, met fiets mee? In Duisburg en Oberhausen kon ik op de gele Abfahrt-borden niets vinden over treinen naar Nederland met fiets mee, behalve de ICE's.
Boemeltrein naar Emmerich, stukje fietsen de grens over naar station Zevenaar en dan verder...
peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:En hoe zit het nou met de verbindingen van Nederland met Düsseldorf, met fiets mee? In Duisburg en Oberhausen kon ik op de gele Abfahrt-borden niets vinden over treinen naar Nederland met fiets mee, behalve de ICE's.
Boemeltrein naar Emmerich, stukje fietsen de grens over naar station Zevenaar en dan verder...
Het is omdat ik door m'n stommiteit het papier met Fahrplan (lijst met stations en tijden) voor de terugreis bij het loket van Bahnhof Bad Gastein had laten liggen en ik heb geen tablet of iets dergelijks bij me, dus off-line.
Als die Friesenbrücke bij Weener niet kapot was gevaren, heeft Groningen nog altijd iedere uur een prima verbinding met Leer, mét fiets mee! Daar kan Arnhem een puntje aan zuigen.
Martin E. van Doornik schreef:En hoe zit het nou met de verbindingen van Nederland met Düsseldorf, met fiets mee? In Duisburg en Oberhausen kon ik op de gele Abfahrt-borden niets vinden over treinen naar Nederland met fiets mee, behalve de ICE's. Heb wel eens gehoord dat men dan maar via Venlo moet gaan.
Rond 1980 had ik verkering met een Duitse mokkel en toen kon ik makkelijk und einfach per trein naar Wesel, fiets altijd mee!
Das war einmal, Martin. Treinen en 'mokkels': ze komen voorbij en verdwijnen weer, maar geven je soms jaren later nog een weemoedig gevoel op een verlaten station :wink:
Tussen Emmerich en Arnhem rijden al jaren geen treinen met fietsplekken meer, maar over een jaar gaat er weer een regionale trein van Düsseldorf naar Arnhem rijden. De spoorlijn Nijmegen-Kleef is ook al 25 jaar opgeheven. Leer-Groningen heeft een kapotte brug en tussen Aken en Heerlen moet je tegenwoordig extra overstappen.
Wel rijdt er 1x per uur een trein tussen Düsseldorf en Venlo en vanuit zowel Dortmund als Münster tuft elk uur een boemel naar Enschede. Eens in de 2 uur kun je ook vanuit Osnabrück en Bad Bentheim naar Hengelo (dat is de intercity uit Berlijn, waarin fietsplekken gereserveerd moeten worden).
keesswart schreef:Eens in de 2 uur kun je ook vanuit Osnabrück en Bad Bentheim naar Hengelo (dat is de intercity uit Berlijn, waarin fietsplekken gereserveerd moeten worden).
En vanaf eind 2017 wordt die grensovergang daarnaast ook weer benut door een regionale trein Hengelo - Bielefeld, zonder reserveringsplicht.
keesswart schreef:Misschien had je beter een paar uur vrij kunnen nemen om op je gemak naar Utrecht te kunnen reizen. Of een dag later de nachttrein kunnen nemen.
Ik kon niet een paar uur eerder vrij nemen, want de verlofuren van mijn werk was voor 2016 helemaal op! De volgende dag de nachttrein nemen is geen optie vanwege de reeds gereserveerde jeugdherbergen.