Spoorwegmaatschappij: CNL van Deutsche Bahn
Traject: Groningen-Utrecht-München (enkele reis)
Datum: 24-25 juni 2016
Prijs: € 79,– (inclusief overstap naar Salzburg, welke hier apart wordt behandeld), plus nog annuleringsverzekering en reserveringskosten
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 12,– voor de fiets
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet nodig, de fietsen worden in de trein met het voorwiel aan een haak opgehangen
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij de Treinreiswinkel te Leiden, per e-mail
Ervaringen: het is mijn eerste keer dat ik een nachttrein heb genomen, ondanks mijn 47 jaar lange fietservaring als WF’er.
In Groningen vertrok de dubbeldekker om 17.16 uur. Een NS-er sommeerde de fietsers dat zij hun tweewielers eruit moesten halen, omdat het spitsuur daar niet voor was. Maar ik kwam net van mijn werk rechtstreeks op vakantie; ik wapperde met m’n ticket naar Salzburg voor zijn hoofd en toen mocht ik in de trein blijven zitten. Oef! Onderweg naar Utrecht was ik verbaasd dat het nog vrij nieuwe station van Assen, in de lokale volksmond als de ‘moskee’ genoemd, door sloop helemaal is verdwenen!
Op Utrecht CS aangekomen – met opzet een uur te vroeg in verband met eventuele vertragingen – zocht ik naar perron 12, zoals op het ticket stond aangegeven. Maar die was opgebroken. Na wat informeren moest ik bij perron 18 zijn. En daar ontmoette ik nou enkele leden van onze WF, die mij ook herkend hadden!
Op het perron stond een bord met de treinsamenstelling en wagonnummers. Maar hij stond met de locomotief naar links afgebeeld, terwijl de trein met de locomotief rechts van ons is aangekomen, wat verwarring bij ons veroorzaakte door de omgekeerde volgorde van de nummers. De letters boven de wagonnummers op het bord hangen overeenkomstig aan de dakrand boven het perron. De wagon nr. 185 voor fietsen stond ver naar het zuiden toe, globaal tussen de Utrechtse Domtoren en de ‘verrekijker’ van de Rabobank.
Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek. Tijdens de nacht schoof ik het gordijn af en toe wat opzij om iets van de omgeving te herkennen. Zo zag ik de Lorelei aan de Rijn, die zwart tegen de nachtelijke hemel afstak. De trein ging kop maken in Frankfurt/Main en Stuttgart, daartussen reden wij dus ‘achteruit’. Bovendien werd de trein op Frankfurt Hbf in drie delen opgesplitst voor andere bestemmingen, ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema. Op de stationsoverkapping van München stond het merk Grundig als reclame, maar niet bepaald voor CNL….
Aankomst op München Hbf
Traject: Groningen-Utrecht-München (enkele reis)
Datum: 24-25 juni 2016
Prijs: € 79,– (inclusief overstap naar Salzburg, welke hier apart wordt behandeld), plus nog annuleringsverzekering en reserveringskosten
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 12,– voor de fiets
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet nodig, de fietsen worden in de trein met het voorwiel aan een haak opgehangen
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij de Treinreiswinkel te Leiden, per e-mail
Ervaringen: het is mijn eerste keer dat ik een nachttrein heb genomen, ondanks mijn 47 jaar lange fietservaring als WF’er.
In Groningen vertrok de dubbeldekker om 17.16 uur. Een NS-er sommeerde de fietsers dat zij hun tweewielers eruit moesten halen, omdat het spitsuur daar niet voor was. Maar ik kwam net van mijn werk rechtstreeks op vakantie; ik wapperde met m’n ticket naar Salzburg voor zijn hoofd en toen mocht ik in de trein blijven zitten. Oef! Onderweg naar Utrecht was ik verbaasd dat het nog vrij nieuwe station van Assen, in de lokale volksmond als de ‘moskee’ genoemd, door sloop helemaal is verdwenen!
Op Utrecht CS aangekomen – met opzet een uur te vroeg in verband met eventuele vertragingen – zocht ik naar perron 12, zoals op het ticket stond aangegeven. Maar die was opgebroken. Na wat informeren moest ik bij perron 18 zijn. En daar ontmoette ik nou enkele leden van onze WF, die mij ook herkend hadden!
Op het perron stond een bord met de treinsamenstelling en wagonnummers. Maar hij stond met de locomotief naar links afgebeeld, terwijl de trein met de locomotief rechts van ons is aangekomen, wat verwarring bij ons veroorzaakte door de omgekeerde volgorde van de nummers. De letters boven de wagonnummers op het bord hangen overeenkomstig aan de dakrand boven het perron. De wagon nr. 185 voor fietsen stond ver naar het zuiden toe, globaal tussen de Utrechtse Domtoren en de ‘verrekijker’ van de Rabobank.
Mijn coupé was nogal klein, alleen de bagage kon men kwijt onder de banken die ook bedden waren. Hier konden zes passagiers slapen. Voor het raam stond een ladder om de hoger gelegen bedden te bereiken. Met mijn lichaamslengte van 1,85 meter paste ik nog maar net tussen de wanden. Langere personen dus in de foetushouding! Door het geschommel van de trein kon ik vrij slecht slapen. Bovendien was het vrij benauwd en warm, een fles water bij de hand was noodzakelijk. Het veel te dunne hoofdkussen vulde ik van onder op met mijn opgevouwen broek. Tijdens de nacht schoof ik het gordijn af en toe wat opzij om iets van de omgeving te herkennen. Zo zag ik de Lorelei aan de Rijn, die zwart tegen de nachtelijke hemel afstak. De trein ging kop maken in Frankfurt/Main en Stuttgart, daartussen reden wij dus ‘achteruit’. Bovendien werd de trein op Frankfurt Hbf in drie delen opgesplitst voor andere bestemmingen, ik voelde schokken van het aan- en afkoppelen met de locomotieven. Mijn wagon heeft hier bijna anderhalf uur stil gestaan! Na het ochtendkrieken was het een gedrang van gewelste in de smalle zijgang, voor het zich wassen en tanden poetsen in de piepkleine badkamertjes (ongeveer een halve m2) en lange rijen voor het hoognodige bij de WC’s. Ook was het met al die koffers en bagage in de kleine coupés nogal lastig om je aan te kleden, wat ook in de naastgelegen zijgang gebeurde.
Aankomst in München Hbf om 8.14 uur, dus 1.04 uur te laat volgens schema. Op de stationsoverkapping van München stond het merk Grundig als reclame, maar niet bepaald voor CNL….
Aankomst op München Hbf