Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flappentappers in Belgie - Forum Wereldfietser

Flappentappers in Belgie

Op dit forum was onlangs een discussie over geldautomaten in Belgie. Diverse wereldfietsers zaten zonder geld, omdat de automaat hun pinpas weigerde.
Na een uitgebreide test bij onze zuiderburen het volgende:
Veel automaten bij Belgische banken zijn alleen geschikt voor eigen klanten. Met die automaat kunnen zij tal van handelingen verrichten. Als je geen klant van die bank bent, doet die machine niets. Ook al ben je klant bij de Nederlandse zustertak van die bank.
Toch zijn er voldoende automaten waar je met een pinpas die internationaal geschikt is geld op kunt nemen. Zoek naar een automaat bij de ING of de Fortis. Ook voor steeds meer postkantoren staat een geschikte flappentapper: niet alleen voor het postkantoor op de Markt in Brugge, maar bijvoorbeeld ook voor het postkantoor in het vrij kleine La-Roche-en-Ardenne.
Wil je wat meer zekerheid vooraf? Ga naar www.mastercard.com en klik op ATM indicator. Selecteer vervolgens Belgium en tik SPA in, als je daar naar toegaat. Master Card geeft je vervolgens de adressen van drie geschikte automaten in Spa. Kun je zo ook voor andere plaatsen opzoeken.
Als je naar Spa gaat kun je toch ook gewoon geld meenemen? Ik vind het altijd zo vreemd; veel fietsers hebben een dure fiets, dure uitrusting dure spullen en dure kleren. Bij elkaar al gauw drieduizend euro. Maar meer dan een tientje in hun zak hebben ze niet, en daarvoor moet de rest van de reisgenoten meezoeken naar een geldautomaat op plaatsen waar je echt niet wilt zijn en ondertussen de drankjes en de camping weer eens voorschieten (sorry B als je dit leest... :roll: )
Leon

Leon,

Je hoeft je bij mij niet te verontschuldigen. Ik geef alleen de mogelijkheden voor het pinnen van geld in Belgie aan. Over de hoeveelheid aan contant geld dat je moet meenemen op reis kun je een uitgebreide discussie voeren, maar dat is een ander onderwerp. Feit is dat veel reizigers (en niet alleen fietsers) geen stapels bankbiljetten meenemen. Daarvoor hebben ze natuurlijk allerlei redenen. Het opnamegedrag is nu eenmaal zo dat men dat in vrij kleine porties doet en men in Nederland gewend is dat dat ook overal gemakkelijk kan. Je kunt ook voor een onverwachte uitgave staan, waardoor je gewoon extra geld nodig hebt. Je kunt ook willen wachten met flappentappen, totdat je zeker bent dat er weer voldoende geld op je rekening staat. Sommige mensen vergeten eenvoudig om op tijd te pinnen. Verder wordt van alle kanten geadviseerd om zo weinig mogelijk contant geld bij je te dragen tijdens je vakantie.
Wellicht wel een advies voor een volgende trektocht: zorg dat je vooraf voldoende hebt gepind.
Ik snap het probleem niet zo goed. Belgi? heeft zo ongeveer de grootste dichtheid aan geldautomaten ter wereld, en ze zijn bovendien allemaal aangesloten bij ??n, uniform systeem, en dat heet Mister Cash (een Belg pint niet, hij gaat naar de Mister Cash). Mister Cash accepteert elke Cyrrus enzovoort bankkaart!

Je moet inderdaad niet proberen met je buitenlandse kaart iets te doen bij een self-bank kantoor, dat is alleen voor de eigen klanten bij die bank. Je moet trouwens al erg je best doen om het te proberen, want je hebt meestal de geschikte kaart nodig om het kantoortje binnen te komen.

Dus, voor alle cashbehoeftige Hollanders, er is maar ??n naam om te onthouden: Mister Cash (een blauw logo met een mannetje en deze naam).

Veel pingenot,

Astrid (die in Brussel jaren overleefd heeft met enkel een pinpas van de Postbank!!!)

En de 'maestro' functie op je kaart, hebben jullie dat niet in Nederland?
Ik kan met mijn kaart met 'maestro' functie, in bijna alle landen geld afhale uit een bankautomaat beloofd de bank. Zelf heb ik het reeds probleemloos gedaan in Frankrijk, Turkije, Thailand en Brazilie.

Het zijn nu eenmaal ervaringen van diverse wereldfietsers in Belgie (ook groepen) die waar ook ter wereld geen probeem hebben met flappentappen. Vooral in de Ardennen hebben zij problemen ervaren met een juiste automaat te vinden, ook voor hun kaarten met het maestro-logo. Zelfs automaten met alle logo's erop deden het niet. Eenmaal over de grens in Frankrijk ging alles prima.
Dat Belgie zo'n beetje het dichtsbezaaide land is met flappentappers bestrijd ik: even een steekproef met een vergelijking van het aantal internationaal geschikte flappentappers in een paar vergelijkbare steden in Nederland en Belgie: Brugge heeft 18 van deze automaten, maar Zwolle heeft er 41! Gent komt op 44, maar Utrecht op 91! De verschillen op het platteland zijn nog veel groter, omdat de Rabobank in ieder Nederlands gat van enige betekenis een automaat heeft staan. Ook veel kleine postagentschappen hebben zo'n geldmachine voor de deur staan. In de Ardennen kom je in Comblain-au-Pont of Bomal echt geen automaat tegen.
Voordeel van Belgie is dat een credit card gemakkelijker wordt geaccepteerd dan in Nederland.
Ach, ik mag graag eens een literaire overdrijving maken. OK, niet elk gat heeft een Mister Cash. Maar nog een tip: als je die functie op je kaart activeert, kun je met je buitenlandse kaart ook gewoon in een winkel betalen, in de grootwarenhuizen (bv. Delhaize) kun je dan ook cash geld opnemen. En nee, probeer dat niet bij de bejaarde buurtkruidenier in Bomal, want die rekent waarschijnlijk zelfs nog in oude Belgische franken!

Groetjes,

Astrid

Nou ik vind Durbuy toch geen gat. Het pretendeerd het kleinste stadje ter wereld te zijn en is erg populair maar geen pinautomaat.
MiaV

Durbuy barst van de horeca, maar heeft niet meer dan een paar honderd inwoners. Alle overige voorzieningen vind je in het nabijgelegen Barvaux, dus ook de flappentapper. Adres: En Charotte 19, B-6940 Barvaux-Sur-Ourthe.
Overigens een leuk stukje fietsen van Durbuy naar Barvaux over het fietspad langs de Ourthe.

Verder is het assortiment van de Delhaize natuurlijk aantrekkelijk, beter dan dat van gooi-en-smijt-tent Colruyt, maar ik vind die dorpsbakkertjes en kruideniertjes nu juist zo leuk en vaak direct aan aantrekkelijke fietsroutes in tegenstelling tot die megasupermarkten aan de 'grote baan'. Daarom koester ik die dorpswinkeltjes en dat kan niet met MisterCash!
Geen probleem, Bert: je koopt je spullen gewoon bij de lokale dorpsbakker/kruidenier, en gebruikt de Delhaize enkel als bank! Overigens is Delhaize niet 'mega': in de afgelegen hoekjes vind je tegenwoordig ook een City- of een Proxi-Delhaizewinkel(tje). Maar juist dat is dan op zich weer een probleem voor de 'lokaaltjes': die worden weggeconcurreerd.



Groetjes,

Astrid

Astrid, voor het geval dat je een keer in Nederland bent: ook voor MisterCashers in Belgie.

Persbericht

Postbank zet geldautomaat in alle 550 AH-winkels

De geldautomaat verhuist in hoog tempo van de straat naar binnen. De Postbank gaat het komend jaar geldautomaten plaatsen bij alle 550 winkels van Albert Heijn....