Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe: Freewheel afnemen van Koga Gent's Touring 1977 - Forum Wereldfietser

Hoe: Freewheel afnemen van Koga Gent's Touring 1977

Deze fiets met nostalgische gevoelens recent aangeschaft.
Hij is nog helemaal in originele staat en het frame is smetteloos mooi.
Maar er moet nog wel wat aan gedaan worden.
Het meeste heb ik inmiddels wel onder handen gehad.
Nu met de wielen bezig en toe aan het freewheel.
De tandwielen inmiddels verwijderd.
Maar hoe krijg ik nou dat freewheel er af en waar mee.
Hoe kom ik dan aan dat stuk gereedschap.
Dan is de vraag of de lagers daarvan zijn te vervangen of in te vetten.
Zijn de tandwielen hiervan nog verkrijgbaar.

Op internet heb ik van dit onderdeel nog niets kunnen vinden.

Afbeelding

Afbeelding
Als ik je goed begrijp heb je de tandwielen van het freewheel afgehaald (waarom) en zit het freewheel mechanisme nog op de naaf. Daar had je een speciale afnemer voor nodig, en daarvan waren verschillende soorten, afhankelijk van het merk. Regina was hopeloos want daar zaten slechts twee kleine palletjes op, terwijl je echt veel kracht moest zitten. Shimano was veel beter, maar er waren nog veel andere soorten. Het begint dus met de identificatie van het merk van het freewheel. Voor de meeste merken zijn er nog wel extractors te koop.
Wim schreef:Als ik je goed begrijp heb je de tandwielen van het freewheel afgehaald (waarom) en zit het freewheel mechanisme nog op de naaf. Daar had je een speciale afnemer voor nodig, en daarvan waren verschillende soorten, afhankelijk van het merk. Regina was hopeloos want daar zaten slechts twee kleine palletjes op, terwijl je echt veel kracht moest zitten. Shimano was veel beter, maar er waren nog veel andere soorten. Het begint dus met de identificatie van het merk van het freewheel. Voor de meeste merken zijn er nog wel extractors te koop.
Hallo Wim
Inderdaad, het freewheel zit nog op de naaf.
De tandwielen heb ik er afgehaald in 1e instantie om schoon te maken en zonodig en mogelijk te vervangen.
Hier een close-up van het binnenwerk.
Afbeelding
Als de hiervoor een extractor te koop is dan is de vraag waar.
Waarschijnlijk één van deze https://www.youtube.com/watch?v=8Se6a5A4sJY .
Liggen waarschijnlijk nog bij veel mensen in een bakje in de garage.

PS: ook bij mij. Ik heb hier een Shimano TL-HG15 afnemer liggen. Buitendiameter nokkenring is 23.5 mm. Mag je uitproberen.
Je hebt geluk dat het een Shimano is, met splines. M-gineering heeft ze vast, maar andere serieuze zaken hopelijk ook nog wel. Er is ook best nog wel aardig keus in nieuwe freewheels van SunRace, Shimano en IRD.
math schreef:Waarschijnlijk één van deze https://www.youtube.com/watch?v=8Se6a5A4sJY .
Liggen waarschijnlijk nog bij veel mensen in een bakje in de garage.

PS: ook bij mij. Ik heb hier een Shimano TL-HG15 afnemer liggen. Buitendiameter nokkenring is 23.5 mm. Mag je uitproberen.
De diameter is 20 mm en 12 tands.
Heb nu deze besteld
http://www.mijn-hebbeding.nl/Webwinkel- ... gn=beslist
Bedankt evenwel voor je aanbod.