Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenkleding of poncho? - Forum Wereldfietser

regenkleding of poncho?

Deze zomer fietsen wij in 6 weken heen en weer naar (en door) Frankrijk.
We moeten nog regenkleding aanschaffen, maar lezen in veel testen dat de kleding die goed beschermt tegen regen slecht ademt. We gaan er vanuit dat we in de zomer geen bar lage temperaturen zullen hebben. En vragen ons dan ook af of een poncho niet kan volstaan? Of misschien alleen een goede regenjas?

Alvast bedankt!
Groet Belle
Poncho's zou ik niet doen. Je vangt er veel wind mee, dus het risico eenvoudigweg omvergeblazen te worden is niet denkbeeldig als je pech hebt.
Ik heb altijd een wieler-regenjasje mee (verlengde rugpand), rainlegs en hoezen voor over m'n schoenen. Grote voordeel van de rain-legs is dat ze je knieen en dijen een beetje droog en warm houden, terwijl de achterkant van je benen onbedekt is, en je dus de warmte/zweet kwijt kan. En de schoenhoezen houden je scoenen een eetje droog.
Het is allemaal relatief natuurljk, na een dag in de regen fietsen ben je niet 100% droog, maar in vergelijking met het zweten in een regenpak, heb ik liever dat. Misschien zijn high-end regenpakken wel goed ademend enzo, maar die heb ik nooit gehad, dus dat weet ik niet. Ik ben liever ietsje nat van de regen aan het eind van de dag, dan helemaal opgesloten.
captain_fabulous schreef:Poncho's zou ik niet doen. Je vangt er veel wind mee, dus het risico eenvoudigweg omvergeblazen te worden is niet denkbeeldig als je pech hebt.
Ik heb altijd een wieler-regenjasje mee (verlengde rugpand), rainlegs en hoezen voor over m'n schoenen. Grote voordeel van de rain-legs is dat ze je knieen en dijen een beetje droog en warm houden, terwijl de achterkant van je benen onbedekt is, en je dus de warmte/zweet kwijt kan. En de schoenhoezen houden je scoenen een eetje droog.
Het is allemaal relatief natuurljk, na een dag in de regen fietsen ben je niet 100% droog, maar in vergelijking met het zweten in een regenpak, heb ik liever dat. Misschien zijn high-end regenpakken wel goed ademend enzo, maar die heb ik nooit gehad, dus dat weet ik niet. Ik ben liever ietsje nat van de regen aan het eind van de dag, dan helemaal opgesloten.
Wat een super goede tips! Dank je wel!
Een belangrijke factor hier is de temperatuur. Fietsen in een regenpak vond ik op IJsland niet zo'n ramp, want het was er dan vaak toch maar iets van 7 graden. Maar het lijkt me geen pretje bij 15 graden of hoger.

Inderdaad zo'n wielerjasje voor het geval dat. Ik zou zelf in Frankrijk in de zomer geen regenbroek meenemen. Het regent niet vaak. En als het dan toch regent: laat het maar nat worden. Beter een paar extra droge sokken meenemen. En je kunt ook met sneldrogende schoenen/sandalen fietsen.

Overigens: mocht het toch onverwachts koud zijn, dan kun je ook een (afrits)broek van synthetisch materiaal aandoen: die droogt erg snel.
Ik ben wel van het regenpak meenemen - heb een grondige hekel aan natte kleding. Maar mijn jas heeft oa oksel ritsen en dat scheelt een hoop zweten en verder kan ik van de broek de zijkanten openritsen zodat ook dat aanzienlijk
scheelt in de warmte. En tenslotte overschoenen om de voeten en schoeisel droog te houden.

Jas is van patagonia Torentshell Stretch jacket, broek Brghaus Pac lite en overschoenen van vaude
willem.m schreef:Overigens: mocht het toch onverwachts koud zijn, dan kun je ook een (afrits)broek van synthetisch materiaal aandoen: die droogt erg snel.
Eind mei heb ik in Bourgondië, waar het regende en woei bij 7 graden, als noodoplossing mijn dunne, sneldrogende North Face trekkingbroek over mijn fietsbroek aangetrokken. Dat ging eigenlijk prima. De broek werd natuurlijk nat, maar de benen bleven toch warm. En binnen 10 minuten is zo'n dunne synthetische broek weer droog.
peter de rijk schreef:
willem.m schreef:Overigens: mocht het toch onverwachts koud zijn, dan kun je ook een (afrits)broek van synthetisch materiaal aandoen: die droogt erg snel.
Eind mei heb ik in Bourgondië, waar het regende en woei bij 7 graden, als noodoplossing mijn dunne, sneldrogende North Face trekkingbroek over mijn fietsbroek aangetrokken. Dat ging eigenlijk prima. De broek werd natuurlijk nat, maar de benen bleven toch warm. En binnen 10 minuten is zo'n dunne synthetische broek weer droog.
Precies. Dat bedoel ik.

Maar goed: Nederlanders staan erom bekend zich overal voor te verzekeren voor het geval het misgaat. Zo neem ik zelf al jarenlang teveel gereedschap en een extra buitenband mee. Nooit nodig natuurlijk. Maar weet je: dat gereedschap of die band heb je in verweggistan echt nodig, en een regenbroek in de zomer in Frankrijk niet.

Zo twijfel ik of ik voor Ierland (augustus) een regenbroek moet meenemen. Deze maand staat als behoorlijk nat bekend. Maar langs die kust is het denk ik ook vrij warm. Afritsbroek in combinatie met sandalen en sealskinsokken (heb ik toch nog) is dan een alternatief. Tja...
willem.m schreef:Maar goed: Nederlanders staan erom bekend zich overal voor te verzekeren voor het geval het misgaat.
Daar heb je helemaal gelijk in. En dat is nou net wat ik niet wil...teveel meenemen.
Wat echt fijn werkt is waterdichte sokken. Als je compleet natgeregend bent kan je na het omkleden tenminste met droge voeten in je nog natte schoenen.
Of andersom, als je waterdichte sokken draagt tijdens een regenbui heb je tenminste niet dat middelbare-school-soppende schoenen gevoel.

Ik zou daarnaast alleen een goed (dun) regenjack meenemen.
Kortom, geen poncho en wat wel is erg persoonsgebonden :wink:
Maar goed: Nederlanders staan erom bekend zich overal voor te verzekeren voor het geval het misgaat. Zo neem ik zelf al jarenlang teveel gereedschap en een extra buitenband mee. Nooit nodig natuurlijk. Maar weet je: dat gereedschap of die band heb je in verweggistan echt nodig, en een regenbroek in de zomer in Frankrijk niet.
Er is ooit een groep Nederlandse wandelaars in Spanje zwaar in de problemen gekomen (er zijn er niet meer teruggekomen van een hoge top) .. Wandelen is geen fietsen, maar het weer kan in het (Franse) hooggebergte hetzelfde zijn, hitte in het dal, gaandeweg de dag een weersomslag, sneeuw bovenop of verzin het maar.
Dus 'geen regenbroek in Frankrijk' is voor mij geen goed idee.

Overigens in de stromende regen pech krijgen is ook een hele mooie om zelf en/of je tochtgenoten een onderkoeling op te laten lopen.

Wens ik ieder een mooie zomer!!
Ik ga zo richting trein en op naar... jawel het Frans/Italiaans hooggebergte (Genève-Nice), zoveel mogelijk offroad. :D
Ik heb zelf weinig last ervaren van het dragen van mijn regenkleding zelfs bij warme temperaturen. Agu shinto broek en soortgelijke jas van Agu. Iets prijzig, maar redelijk ademend.
snowfreakyvon schreef: Er is ooit een groep Nederlandse wandelaars in Spanje zwaar in de problemen gekomen (er zijn er niet meer teruggekomen van een hoge top) .. Wandelen is geen fietsen, maar het weer kan in het (Franse) hooggebergte hetzelfde zijn, hitte in het dal, gaandeweg de dag een weersomslag, sneeuw bovenop of verzin het maar.
Dus 'geen regenbroek in Frankrijk' is voor mij geen goed idee.
Een van mijn collega's heeft vorige week een fietstocht met honderden fietsers op de Mont Ventoux mee begeleid: http://www.monventoux.be/public/
Vanwege de plotse weersomslag zijn er honderden nooddekens uitgedeeld moeten worden en konden tientallen fietsers onmogelijk veilig naar beneden fietsen.
stef.l schreef:Ik heb zelf weinig last ervaren van het dragen van mijn regenkleding zelfs bij warme temperaturen. Agu shinto broek en soortgelijke jas van Agu. Iets prijzig, maar redelijk ademend.
Er zijn wel grote verschillen in het ademend vermogen van kleding, maar bij hoge luchtvochtigheid/harde regen is het ademend vermogen steeds erg laag. Voor sommige mensen geen probleem, maar er zijn ook mensen die sowieso al stevig zweten en waar dat dus niet voor werkt.

Renaat
Een poncho wordt bij mij van binnen altijd zeiknat en afgelopen maandag met rainlegs was ook niet optimaal. Eigenlijk zweer ik toch bij mij goretex jas en broek en vaude schoenhoezen. Op wat normaal zweet na blijf ik droog. Ik zou niet meer anders willen.
Ik heb -geinspireerd door het prachtige weer hier- toch maar een Vaude Spray pants (1/2) gekocht en een helmcover voor de extreme gevallen. Bij warm weer trek ik overigens geen regenkleding aan.
Ik heb altijd wel een poncho bij me. En een regenbroek. Bij een buitje gaat de poncho aan met een pet daaronder om toch zicht te houden. Ik ben dan net een regenverschrikker. Als het echt spookt, gaat er nog een regenbroek onderaan. Soms fiets ik hele dagen zo. Het lekkere van een poncho is dat je eronder lekker ventileert.
Heel persoonlijk denk ik. Ik heb een Montane Minimus regenjasje standaard bij me. dat gebruik ik ook tijdens hardlopen. Klein, ademend en redelijk goed waterdicht (op den duur en bij hevige stortbuien laat alles volgens mij uiteindelijk door. Voordeel is het ademende vermogen en de kleine packsize. Dit kan je altijd bij je hebben. Ik transpireer tijdens hardlopen veel meer dan tijdens fietsen en ook tijdens hardlopen gaat het prima. De capuchon kan je zo vastzetten dat je gewoon je hoofd kunt draaien voor optimaal zicht. De broek hiervan is niet handig voor op de fiets. Erg dun en de pijpen zijn smal aan de onderkant waardoor je dus natte schoenen krijgt (water loopt erin). Ik heb een Vaude Fluid full zip als broek. Niet zo packable overigens maar ik hoop de broek ook te kunnen gebruiken als wandelbroek bij erge regen en hond uitlaten enzo. Ik vind tot nu toe mijn snel drogende lange broek ook prima als het regent eerlijk gezegd.

De sealskinz sokken zijn ook prettig maar let dan op de bovenkant, die moet dan wel die afsluitende 'boord' hebben anders loopt het water er alsnog in. Ze zijn wel dik, ik vind het persoonlijk meer een najaars en winter sok.