door
math » vr 17 jun, 2016 14:48
stef.l schreef:... Wat het daadwerkelijke effect is qua tijd op een velodrome is leuk, maar zegt weinig over de praktijk.
De methode om met een vermogensmeter op een soort circuit de aerodynamische factor te meten is heel nauwkeurig en zegt héél veel over de praktijk!
Bv ten aanzien van de opmerking dat er gemeten is bij 30 km/h en dat het voor reisfietsers interessanter is om het verschil bij 20 km/h te weten. De formule, in afwezigheid van wind, is :
Vermogen [watt] = k0 * v + k1 * v^3
Hierin is v de snelheid, k0 een factor gerelateerd aan de rolweerstand en k1 een factor gerelateerd aan de aerodynamica. Hiermee kunt je het effect bij lagere snelheid gemakkelijk uitrekenen.
De methode om de luchtweerstandsfactor te schatten op een circuit is ontwikkeld door Robert Chung. Door op een circuit te rijden worden de effecten van de wind en (on)vlakheid van de weg en ook van versnellen en vertragen verregaand uitgemiddeld. Opmerkingen, zoals in het gerefereerde topic door Leon, dat je beter in een afgesloten hal kunt meten en over een manco aan statistische foutendiscussie, zijn al lang achterhaald.
Deze methode is ook veel nauwkeuriger dan die van Jan Heine: rijden met een vermogensmeter bij constante snelheid. De discussie hierover, gestart door Tom Anholt, naar aanleiding van de bewering van Heine dat de banddruk er eigenlijk weinig toe doet, is helaas door Heine van zijn site gewist.
Voor wie werkelijk geinteresseerd is in de effekten en in de statistiek, is dit een mooie kluif :
http://anonymous.coward.free.fr/wattage ... ct-cda.pdf