Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies mbt standaard gezocht - Forum Wereldfietser

Advies mbt standaard gezocht

Na enkele jaren trouwe dienst en bij laatste inspectie geen zichtbare problemen heeft tijdens mijn laatste tripje van afgelopen week mijn standaard het begeven.

Of eerlijk gezegd, niet het standaard zelf, maar de montage bouten en bevestings element in het frame. Waarbij één van de bouten kennelijk krom getrokken was en hierbij het bijbehorende boorgat enigzins verticaal vervormd heeft. Met een pang lag mijn fiets plots op de grond met het standaard er naast. Tweede boutje door midden gebroken. Het frame zelf is er gelukkig bij intact gebleven.

Maar het beperkt mij hierbij wel enigszins in welke standaarden ik kan verkiezen. De achteras varianten die hierop bevestigd dienen te worden, vallen af. De afgebroken bout verwijderen is één ding. Maar bevestiging van de tweede bout in een reeds vervormd boorgat is geheid vragen om problemen. En vervangen van dat plaatje, opnieuw spuiten, etc. gaat voor deze fiets financiëel niet opwegen.



Ik ben dan ook op zoek naar een degelijk, universeel standaard dat op een frame te bevestigen is. Bij voorkeur met plaatsing nabij de achteras en één die een redelijke belasting aan kan gezien ik tijdens de reizen met mijn vriendin veruit het meeste gewicht draag in de tassen.

Zelf denk ik aan de Pletscher Multi Flex, met een belastbaarheid opgegeven van 50kg zou dat in ieder geval nooit een probleem moeten zijn. Mits uiteraard eventuele boutjes e.d. dat ook waarmaken. Maar ik kan hierbij niet goed terugvinden of de montage hierbij universele montage mogelijk maakt, of dat daarbij toch bevstigingspunten in het frame noodzakelijk zijn. Heeft iemand hier ervaring met deze standaard?

Eventuele andere suggesties verneem ik ook graag. En om alvast een open deur in te trappen: Ja, geen standaard is ook een optie. Werkt prima als er een bankje, paaltje of wat dan ook nabij is. Maar voor de momenten dat ik een foto wil schieten en dit niet voorhanden is is het vrij irritant om de fiets keer op keer op zijn zij te leggen ;).
Ik heb er net 1 op m'n batavus gezet; de multi flex idd, past overal op 8)
Die multi flex past iig op "normale" frames al is het soms wel even passen en meten. Ik zou bij een fietsenmaker vragen of je hem terug mag brengen als het niet past, het is mogelijk dat doordat je in jouw frame een mogelijkheid had om daar een standaard te monteren het nu niet meer past. Wat je zou kunnen doen is de standaard met bout en moer monteren, dus langere bouten en een moer, iets wat nu denk ik niet zo is, eventueel nog een metalen plaatje aan de binnenkant van het frame om de druk te verdelen.
_Peter_ schreef:Die multi flex past iig op "normale" frames al is het soms wel even passen en meten. Ik zou bij een fietsenmaker vragen of je hem terug mag brengen als het niet past, het is mogelijk dat doordat je in jouw frame een mogelijkheid had om daar een standaard te monteren het nu niet meer past. Wat je zou kunnen doen is de standaard met bout en moer monteren, dus langere bouten en een moer, iets wat nu denk ik niet zo is, eventueel nog een metalen plaatje aan de binnenkant van het frame om de druk te verdelen.
Er zit nu een dikke metalen plaat met draad erin idd, maar de bouten zijn lang genoeg om nog borgmoeren op te doen. Ik heb een frame met diagonaalversteviging tot aan het achterwiel en dat past met ff rommelen ook.
Waarom je aan raad om de druk te verdelen met een metalen plaatje snap ik niet helemaal, dat is nu prima geregeld...wel doe ik altijd een paar omwentelingen zelfvulcaniserende tape om het frame ter bescherming.
Shadow schreef:
_Peter_ schreef:Die multi flex past iig op "normale" frames al is het soms wel even passen en meten. Ik zou bij een fietsenmaker vragen of je hem terug mag brengen als het niet past, het is mogelijk dat doordat je in jouw frame een mogelijkheid had om daar een standaard te monteren het nu niet meer past. Wat je zou kunnen doen is de standaard met bout en moer monteren, dus langere bouten en een moer, iets wat nu denk ik niet zo is, eventueel nog een metalen plaatje aan de binnenkant van het frame om de druk te verdelen.
Er zit nu een dikke metalen plaat met draad erin idd, maar de bouten zijn lang genoeg om nog borgmoeren op te doen. Ik heb een frame met diagonaalversteviging tot aan het achterwiel en dat past met ff rommelen ook.
Waarom je aan raad om de druk te verdelen met een metalen plaatje snap ik niet helemaal, dat is nu prima geregeld...wel doe ik altijd een paar omwentelingen zelfvulcaniserende tape om het frame ter bescherming.
Het verdelen van de druk over een groter geheel heeft als voordeel dat je niet op 2 punten een hoge belasting hebt. Als dat in jouw geval niet nodig is, ik ken het frame in kwestie niet, hoef je dat ook niet te doen.