Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breda-St Tropez voor een beginner - Forum Wereldfietser

Breda-St Tropez voor een beginner

Hallo,

als eerste zal ik mij even voorstellen, Ik ben sjors 20 bijna 21 jaar.
het speelt al een tijdje door het hoofd van mij en een goede vriend om naar le lavandou te fietsen dit ligt zon 20km buiten St Tropez. dit was percies 1339 Km.

we hebben deze trip gepland volgend jaar in de zomer vakantie aangezien dit jaar een beetje erg kort was om alles te regelen.

echter het punt is dat we beiden totaal geen ervaring hebben met lange afstandsfietsen, wel durf ik te zeggen dat we beiden beschikken over een goede lichamelijke conditie.

Mijn vraag is nu eigenlijk heel breed, in hoeveel dagen zouden we dit moeten aanpakken, wat voor soort fiets (tweedehands het liefst.... we blijven studenten) en gewoon tips of advies in het algemeen.

alvast super bedankt voor de hulp!!

M.v.g. Sjors
Hoi Sjors

Waarom eigenlijk precies Le Lavandou? Ik kom er net vandaag, heb een tocht gedaan vanaf Valence naar beneden tot aan Arles, en toen de trein gepakt naar Toulon, en daarvanuit naar Le Lavandou en verder gefietst. En eerlijk gezegd...het is niet het meest opwindende plaatsje aan de Middelandse zee!
Wat betreft de fietsen, hoe handig zijn jullie qua sleutelen? Er zijn voor 200-300 euro best goede reisfiesten te krijgen, maar meestal moet je daar wel de remmen ed opknappen, en dat is een stuk goedkoper als je het zelf doet.
Er zijn een paar routes naar de Middellandse Zee. Zie hier voor een overzicht: https://www.europafietsers.nl/
Informatie over fietsen en uitrusting kun je hier vinden: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
De fietsreparatiecursus van de Wereldfietser is erg nuttig. Ik weet niet of er voor de zomer nog plek is, maar in het najaar is het meestal makkelijker.
De dagafstand die je kan afleggen hangt erg hard af van je focus ruw geschetst zijn er volgende types:
1. de all-inn fietser: heeft heel wat bagage mee, houdt van zelf eten maken en kamperen, kiest een mooie route en stopt regelmatig onderweg. Is vooral onderweg en niet zo bezig met een bepaalde plaats bereiken. Dagafstanden van 60-80 km zijn realistisch. Pieken tot 100 km als het moet. (effectief gemiddelde snelheid: 12-16 km/u vlak)
2. de lichte fietser: heeft wat minder gewicht bij, gebruikt dan ook meer infastructuur onderweg zoals restaurants en af en toe een hotel/chambre d'hote. Kiest een mooie route, maar wil ook wel op de bestemming geraken en duwt ook wel eens door als dat lijkt te mislukken. Dagafstanden 80-120 km. (gemiddelde snelheid 16-20 km/u vlak)
3. de snelle fietser: focust op het plezier van het fietsen: kiest uitdagendere routes, lichte bagage en een snellere fiets. De bestemming van de dag bereiken is belangrijk en doorduwen gewoon deel van de fun. Conditie bepaald hier wat er mogelijk is: van 100-200 km/dag is haalbaar en sommige gaan daar nog vrolijk over. (gemiddelde snelheid +20 km/u vlak)

Als je weet wat je doelen zijn, volgt daar dus uit welke bagage, fiets en afstanden je moet voorzien.
Hallo ten eerste al super bedankt voor alle reacties!

de keuze le lavandou is eigenlijk omdat wij hier al 13 jaar op dezelfde camping komen. Het is zeker niet het meest toeristische of grote stadje aan de middelandse zee maar dat trekt ons ook wel zeer aan, inmiddels kennen we al een hoop fransen die er wonen die we ook elk jaar weer zien enfin.

zelf waren we meer aan het denken om gebruik te maken van campings en dus zelf een (lichtgewicht) tentje mee te nemen en kleren e.d. koken zijn we niet van plan hiervoor willen we dus gebruik maken van restaurantjes e.d. wel nemen we een kookpitje mee en wat instant voedsel mocht er geen restuarantje open zijn.

Ik was zelf dus al veel te optimistisch aan het denken richting 150 km per dag,
misschien ook wel omdat ik elk jaar 1x mijn oma's opzoek per fiets dit is in totaal 200km en hierna ben ik nog harstikke fit echter zonder bagage en slechts 1 dag.... kleine inschattingsfout.

Mvg Sjors
Oooh helemaal vergeten te melden,

Qua sleutelen durf ik te zeggen dat ik best handig ben, ik heb een jaar bij een revalidatiebedrijf stage gelopen en binnenbanden vervangen/plakken of de remmen afstellen van fietsen of handbikes kettingen vervangen en eigenlijk alles wat rolt gaat me wel vlotjes af.
EnriceV schreef:De dagafstand die je kan afleggen hangt erg hard af van je focus ruw geschetst zijn er volgende types:
1. de all-inn fietser: heeft heel wat bagage mee, houdt van zelf eten maken en kamperen, kiest een mooie route die niet teveel omrijdt en stopt regelmatig onderweg. Is vooral onderweg en niet zo bezig met een bepaalde plaats bereiken. Dagafstanden van 60-80 km zijn realistisch. Pieken tot 100 km als het moet. (effectief gemiddelde snelheid: 12-16 km/u vlak)
2. de lichte fietser: heeft wat minder gewicht bij, gebruikt dan ook meer infastructuur onderweg zoals restaurants en af en toe een hotel/chambre d'hote. Kiest een mooie route, maar wil ook wel op de bestemming geraken en duwt ook wel eens door als dat lijkt te mislukken. Dagafstanden 80-120 km. (gemiddelde snelheid 16-20 km/u vlak)
3. de snelle fietser: focust op het plezier van het fietsen: kiest uitdagendere routes, lichte bagage en een snellere fiets. De bestemming van de dag bereiken is belangrijk en doorduwen gewoon deel van de fun. Conditie bepaald hier wat er mogelijk is: van 100-200 km/dag is haalbaar en sommige gaan daar nog vrolijk over. (gemiddelde snelheid +20 km/u vlak)
Laat ik hier nog een categorie aan toevoegen (veel wereldfietsers zijn zo begonnen):
4. de all-in kilometervreter zonder geld: heeft heel wat bagage mee en geen geld voor lichtgewicht spullen, kampeert vaak wild, kiest een mooie route, stopt regelmatig onderweg en zoekt pas halverwege de avond een plek om te overnachten. Is vooral onderweg (circa 12 uur per dag, waarvan 6 tot 9 uur aan het fietsen) maar wil ook binnen de beschikbare tijd op de eindbestemming komen. Dagafstanden 80-160 km, op rust- of baaldagen rond de 60 km (effectief gemiddelde snelheid: 12-16 km/u vlak).

Zo maakte ik als eeuwige student in de jaren 80 grote tochten op een Gazelle Tour de France met een budget van minder dan 10 gulden per dag. Een mooi voorbeeld is mijn 'fietstocht in spijkerbroek' naar Gdansk in 1984 (zie hier voor een uitgebreid reisverslag). Hieronder een overzicht van de etappes ( gemiddeld 110 km/dag)

Afbeelding
captain_fabulous schreef:Waarom eigenlijk precies Le Lavandou? Ik kom er net vandaag, heb een tocht gedaan vanaf Valence naar beneden tot aan Arles, en toen de trein gepakt naar Toulon, en daarvanuit naar Le Lavandou en verder gefietst. En eerlijk gezegd...het is niet het meest opwindende plaatsje aan de Middelandse zee!
Le Lavandou was het eindpunt van de allereerste Nederlandstalige fietsgids in 1986: 'Fietsen van Maastricht naar de Méditerranée' van Herman D. Coster. Later kwam de 'Groene Weg naar de Middellandse Zee' ervoor in de plaats, met een beter vormgegeven maar minder leuk geschreven gids en een landschappelijk wat minder afwisselende route (iets teveel graanvelden in Lotharingen, geen ommetjes door de Jura en de uitlopers van de Alpen).

Coster beschreef de keuze van zijn eindpunt als volgt: "De route eindigt, zoals de titel belooft, aan het strand van de Middellandse Zee. Maar niet in een speciaal markant punt. Hier lag een dilemma. Herkenbaar is natuurlijk vooral Marseille (Vieux Port). Maar - zo vertelden mij vier verkenners rond 1976 - een fietstocht maken daarheen was voor wat betreft het sluitstuk een anticlimax geworden: de laatste twee dagen fietsten we op volle wegen in een vies landschap. Volkomen ontoelaatbaar, zoiets. Vóór alles moest deze fout hersteld worden.
Dat is gebeurd in de route die we nu aanbieden: tot en met de laatste dag, tot aan de zee toe, is het aangenaam fietsen. Maar het eindpunt is nu niet meer zo herkenbaar: een gewoon, genoeglijk badplaatsje - Le Lavandou heeft zelfs geen station om de fiets op de trein terug te zetten.
De medaille heeft een keerzijde. Een route die heel gedecideerd eindigt, gelijk een pelgrimsroute naar Mekka, Rome of Santiago de Compostela, kan worden afgeleverd als een volmaakt kunstwerk. Dat kan hier niet, en daar hebben we ons bij moeten neerleggen: deze route lijkt meer op een kwast die naar het einde toe uithaart. We verschaffen een goed befietsbare 'stamlijn' waar fietsers van kunnen aftakken naar allerhande bestemmingen in Oost- en Zuidoost-Frankrijk
."

Aan het eind van de routebeschrijving meldt de auteur bij Le Lavandou: "Clandestien kamperen is in deze gemeente nadrukkelijk verboden. Dat begrijp ik met zo'n drukte. Ik deed het toch, in de ruigte westelijk van de Pas de la Griotte; ik zorgde er wél voor mijn spullen onder de struiken te verbergen toen ik 's ochtends een helikopter laag hoorde overkomen. Dat scheelde weer een proces wegens landloperij."

Dan volgt nog een tip: "Vanuit de haven van Le Lavandou gaat een veerboot naar Ile de Port Cros. Om het mediterrane oerbos, dat dit eiland van vijf bij twee kilometer bedekt, te bewaren is het in z'n geheel tot Nationaal Park gemaakt. Geschikt om te wandelen; neem zwembad en handdoek mee.
Ernaast ligt het Ile du Levant. Daarheen hoeft u alleen een handdoek mee te nemen
."

En zo staat deze oude gids boordevol leuke tips en wetenswaardigheden.
Weet iemand of Herman Coster nog altijd rondfietst?
Ik denk dat wij inderdaad in die nieuwe categorie onszelf het meest vinden niet eens vanwege het financiële feit maar omdat we het buiten een mooie trip ook wel zien als een fysieke uitdaging die we graag aangaan.

wel zijn wij van plan om campings te verkiezen boven het wildkamperen.

verder kan ik alleen maar zeggen dat zulke tochten als u die gemaakt heeft voor ons een enorme motivatie en inspiratie is! en het ook ''te doen'' is

wat betreft de eindbestemming, het plan was om naar le lavandou te fietsen en hier dan nog enkele weken vakantie te houden met onze ouders die dus ongeveer gelijk met ons zouden moeten aankomen.

En het eiland port cros ben ik Heeeel erg bekend mee, ik doe zelf ook aan scuba duiken en de omliggende zee is ook deel van het beschermde natuurgebied, ik heb hier al gauw een duik of 40 gemaakt ook ile de levant ''HET naaktstrand'' is mij bekend al ben ik hier zelf niet zo'n voorstander van..... overigens.
Als er naast fietser dit ook gelezen word door duikers er liggen tal van mooie duikbare wrakken rond al deze eilanden en ook het onderwater leven rondom deze eilanden is zeker de moeite waard!

Mvg Sjors
Dagafstanden zijn altijd lastig. Ik ben zelf ook nog zoekende maar ik moet ook nog 40 kg kar meetrekken dat blijkt niet mee te vallen. Ik weet niet hoe de fietspaden daar zijn, maar op onze routes in de UK afgelopen maand, hadden we ook rul zand en gras met hoge opstaande randen waar bijna niet te fietsen was. Dat soort dingen kosten ontzettend veel tijd. Als je iets wilt zien onderweg, vliegt de tijd ook zo voorbij. Dat is met mooi weer allemaal niet erg.

Ik raad je aan om gewoon wat meerdaagse trips te doen hier in Nederland of in Belgie of iets dergelijks. Je leert er een hoop van.

Hou er rekening mee dat hoe lichter de spulletjes moeten zijn, hoe duurder alles is/wordt.

Het is juist leuk dat jullie 2017 als datum geprikt hebben. Dan kunnen jullie mooi deze zomer van alles uitproberen qua routes, afstanden etc.
Dit was inderdaad het plan om deze zomer naar Lille/rijsel te fietsen dat is heen en weer 400Km hier zal een hopelijk het een en ander duidelijk worden omtrent de dagafstanden,

ik bezit al een lichtgewicht tent van slechts 1,5 kg dus die hoef ik alvast niet meer aan te schaffen!

we gaan deze zomer ook weer 4 weken naar le lavandou overigens maar nu wel met de auto....

M.v.g. Sjors
Je hebt in Nederland de paalkmapeerplaatsen, en in Belgie bivakzones. Dat is (meestal)gratis kamperen in natuurgebieden, wel primitief natuurlijk, maar daar kunnen jullie denk ik wel tegen, en het is een mooie manier om te kijken hoe het bevalt op jullie proefreis deze zomer!

http://www.hiking-site.nl/routes_paalkamperen.php
http://www.bivakzone.be/
Hoi Sjors,

Goed dat jullie ruim de tijd nemen voor de voorbereidingen! Kun je inderdaad eens op je gemak uitproberen hoe het fietsen bevalt, welke spullen je meeneemt en wat je onderweg wel en niet gebruikt, enzovoorts. Kijk eens naar het hoogteprofiel van de route die je wilt gaan nemen, en probeer op je oefentochten ervaring op te doen met soortgelijk terrein. Sommige mensen merken dat hun dagafstand met een bepaald percentage afneemt zodra er geklommen moet worden. Zelf heb ik die ervaring niet, hoewel ik veel bagage meeneem en mijn gemiddelde snelheid hard omlaag gaat zodra ikzelf omhoog ga. Kennelijk fiets ik gewoon langer door op klimdagen.
keesswart schreef: [citaat]neem zwembad en handdoek mee.
Ik ben dus geen minimalist, maar je eigen zwembad meenemen gaat zelfs mij te ver! :shock:

Veel plezier gewenst met de voorbereidingen,

Carl
Bedankt voor de info over de paalkamperplaatsen,

Maar wat de fietsen betreft heb ik eens door dat artikel gelezen wat mij hier eerder aangereikt is.

nu ben ik aan het twijfelen tussen een hybride fiets en een mountainbike model met gewone weg banden eronder zoals ik al gelezen heb dat meerdere het doen.

ik ben zelf 1,85m-1,90m

buiten de framehoogte zie je vaak dat de banden van een mtb kleiner zijn.
is dit een voordeel/nadeel

Mvg sjors
Carl schreef:
keesswart schreef: [citaat]neem zwembad en handdoek mee.
Ik ben dus geen minimalist, maar je eigen zwembad meenemen gaat zelfs mij te ver! :shock:
Ik heb Coster er nog even op nageslagen: hij heeft het over een zwempak i.p.v. een zwembad. Blijkbaar associeer ik zwempakken dusdanig met zwembaden, dat ik het niet foutloos kon overtypen... (waren zwempakken in de jaren 80 in dit deel van Frankrijk niet een beetje ouderwetsch, voordat de boerkini daar oprukte?)