Additionally, paste this code immediately after the opening tag: binnenbanden - Forum Wereldfietser

binnenbanden

Hallo,

Volgende week maak ik een fietstocht naar de Ardennen.
Ik bereidde me de laatste weken voor door heuvels te beklimmen, tijdens ritjes van 80-100 km.
Constant reed ik mijn voorband lek, gebruikte verschillende merken.
Merkwaardig genoeg gaat het niet om lekken, veroorzaakt door spijkers etc. die het loopvlak van buiten naar binnen doorboren
Het gaat om kleine kerfjes, later lekken, ter hoogte van dat deel van de binnenband dat rust op de wielvelg.
Ik vond geen scherpe onzuiverheden op de wielvelg, noch aan de binnenzijde van de buitenband.
Kan het misschien te maken hebben met mijn manier van lange heuvels op te rijden, nl. door langdurig rechtop de trappers te staan, het gewicht ietwat naar voren (op het stuur/voorwiel)?
Of ligt het aan de fiets: een nieuwe Granville, model Vancouver, een gewone herenfiets met 28 inch wielen?

Dat klink als snakebites, maar wat zijn dat nu weer? Als je je banden onvoldoende oppompt, en er grote hobbels zijn, dan moet die band zover inveren dat de binnenband tussen de buitenband en de velg bekneld raakt. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat dat door jouw manier van klimmen verergerd wordt. omdat er meer gewicht op het voorwiel komt. De eerste remedie is dan dus je banden veel harder oppompen.
Misschien is dit het geweest.
Wim
Ik had hetzelfde probleem met een gloednieuwe Fahrradmanufaktur T400. Eerst gaf ik Schwalbe de schuld, maar het bleek dat het plastic velglint in de Rigida velegn een scherp randje opleverde, dat door de binnenband sneed. Nu zitten er katoenen velglinten in en van "zomaar" lekke binnenbanden heb ik absoluut geen last meer.

Groetjes,

Astrid
Blij met jullie reactie!
Zoals vermeld, langs vlakke banen zijn mijn fietstochten tot op heden lekvrij gebleven.
Bij het zoveelste nazicht van de wielvelg, blijkt het lint inderdaad flinterdun en nogal scherpe randjes te vertonen.
Ondertussen contacteerde ik een fietshersteller in de buurt: hij had het over 2 a 3 soorten velglinten, alle uit plastic.
Hij adviseerde mij een zacht type.
Hopelijk biedt dit de oplossing, aangezien de tijd dringt (ik vertrek over 7 dagen) en mijn banden steeds vrij hard oppomp voor elke rit (je kan ze nauwelijks indrukken).
Nogmaals bedankt!

Ik kan je aanbevelen je banden op te pompen met een pomp met manometer. Je kan zelf nl boven de 1 bar niet meer voelen of je band wel hard genoeg is, terwijl er ong. 6 bar in je band zou moeten zitten. Dus niet meer in te drukken is geen betrouwbare meting :wink:
Verder fijne vakantie gewenst!