Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aandachtspuntjes op mijn nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Aandachtspuntjes op mijn nieuwe fiets

Ik had het al eerder genoemd maar voor wie het niet weten, ik heb tweede hands een Koga signature traveller gekocht met Rohloff en belt, Magura hs33 en SON dynamo. De fiets is uit 2013 en heeft naar zeggen 10 duizend kilometer gedaan.

Nu heb ik deze dit weekend opgehaald, en ik ben ermee naar huis gefietst (210 kilometer) en er vielen mij een paar dingen op.

Het eerste ding waar ik mij echt zorgen om maak is de Rohloffnaaf. Ik ga sowieso de olie vervangen omdat ik niet zeker ben of de laatste wissel wel geweest is wanneer de verkoper zei dat deze is geweest (vorige zomer) maar:

De naaf lijkt wat olie te lekken, de externe schakelbox is aan de achterkant (de kant tegen de naaf aan) voorzien van een laag olie en links en rechts van de naaf zit er een zwarte laag olie rond de lagers. Ook zag ik gisteravond toen ik thuis kwam dat er olie spetters op de naaf zaten. Verse spetters wel te verstaan, ze waren nog nat en makkelijk weg te vegen.

Ik lees overal dat de naaf wat kan zweten, en zelfs met alle olie eruit nog veilig kan fietsen maar ik lees ook dat het eigenlijk niet hoort, en dat best veel naven nieuwe keerringen krijgen.

Hoe kan ik zien wat normaal zweten is, en wat echt lekkage is? Of kwam het door de warmte, na een regenbui begon de riem ook wat te kraken namenlijk, wat overgens weer wegging na een paar uur in de zon gefietst te hebben.

Tweede dingetje is dat het achterlicht niet werkt, het is een bm toplight. De rode schakelaar doet niks, en bij de draden lijkt ook een soort schakelaar te zitten maar deze kan ik niet verzetten, deze zit vast. Ik heb ook geen vreemde dingen in de kabels of connectoren gezien, is de lamp dan stuk of is er nog iets wat ik kan testen?

Laatste dingetje is ook Rohloff gerelateerd, De greep is niet zichtbaar versleten maar in ook maar het kleinste regenbuitje kan ik al bijna niet meer schakelen, zo glad word de greep. Is hier iets aan te doen?

Ik heb deze greep:

http://static.webshopapp.com/shops/0260 ... raaigr.jpg

Kan vanavond wel even een foto van mijn eigen maken.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groetjes Erik
Klinkt alsof deze fiets een goede beurt nodig heeft...
Voor de gladde Rohloff-greep heb je tegenwoordig andere rubbers. (een keer raden waar je ze kunt kopen)

Over lekkage hoef je je niet al te druk te maken. Doet Rohloff ook niet en zij nemen lekkende naven pas weer in het laagseizoen in behandeling. Een weetje; al lekt alle olie eruit dan nog resteert er 7 ml. wat voldoende is om hem 5.000 km smerend te houden.

En die achterlamp? Tja, die moet je vervangen denk ik :( .
Heb je de volle 2400 euro betaald?

Kijk even of er stroom naar de achterlamp gaat.
Meestal is het draadje gecorrodeerd richting de achterkant.
Bedankt voor de reacties,

Ik heb inderdaad de volle 2400 euro betaald.

Fijn dat de lekkage geen gevaar is, maar ik begrijp dat er wel even wat aan gedaan moeten worden?

Ik zal kijken of ik ergens een multimeter heb liggen en de verlichting doormeten.

Het is denk ik niet gek om een goede onderhoudsbeurt aan de fiets te geven, al is het maar om zeker te weten dat ik niet ergens midden op vakantie een verborgen gebrek vind.

Het lijkt mij dan het beste dat een fietsenmaker dit doet, gezien ik met deze onderdelen en fiets (nog) geen ervaring heb. Weet iemand in de buurt van Assen iemand die ervaring met deze fietsen heeft? (op google kan ik niet echt een bedrijf vinden dat dit soort fietsen heeft) of moet ik een specialist elders in het land vragen?
Al een beginnerscursus fietsreparatie gedaan? Dan kun je binnenkort nog meedoen aan de cursus 'maak je fiets klaar voor vakantie', in Kiel Windeweer. Dan leer je onder toezicht van de beste fietsenmaker van de hele regio hoe je dit alles moet doen. Dat is een stuk goedkoper dan je fiets wegbrengen, het resultaat is vast beter, en je kunt zelf voortaan meer.
Er zijn een aantal specialisten actief oa: de Vakantiefietser, bike4travel, Bongers Bikes en nog wel een aantal. Bongers zit in Apeldoorn en da's aan te rijden voor jou?

Edit; da's best een stukje :shock:
Via google: Bij Klaucke in Assen kun je terecht met je Rohloffnaaf. Er is een moteur aanwezig die ook aan fietsreizen doet.
http://www.klaucketweewielerhuis.nl/ind ... oorstellen
Ziet er uit als een mooie zaak met verstand van zaken. :)
Mijn naaf lekte ook is hier al meer over geschreven, in 2014 zijn er een partij verkeerde olie keringen aan Rohloff geleverd bij mij werd hij in de winter maanden gratis gerepareerd.
De naven hebben een nummer kan je zo opvragen bij Rohloff .
En volgens mij heb je zaterdag onderweg naar Assen ook nog even een verzoeknummertje aangevraagd bij 538 :D
En Erik heeft gelijk; ik heb mijn Rohloffgreep ook vervangen door het nieuwe model omdat ie zo glad werd in de regen. Probleem opgelost.
Bedankt. ik heb nog nooit van die fietsenmaker gehoord, zal daar eens gaan kijken en zien wat zij kunnen doen.


(En ik was inderdaad zaterdag even aan de lijn bij 538, hoorde vandaag op school ook al mensen hierover. toch leuk)
Even een updateje en n vraagje.

Ik ga een deel van het onderhoud zelf doen, startende met de remmen. De remmen zijn zowel voor als achter niet helemaal lekker afgesteld en ze kunnen wel een goeie schoonmaakbeurt gebruiken.

En toen liep ik tegen een probleempje aan. Achter loopt de snelspanner tegen de drager aan:

Afbeelding

Nu kan ik wel de drager loshalen en zo de rem losmaken, maar dit is onderweg natuurlijk niet handig mocht ik erbij moeten. Ook lijkt mij dat fabrieksaf dit niet zo hoort. Maar ik heb geen idee hoe ik dit oplos. De drager hangt al een tikje achterover, dus ik kan de drager niet veel verder achterover kantelen.
Aan de stangetjes te zien heb je nog wel wat meer kantelruimte...
Je kunt het hefboompje 180 graden anders monteren. Daarmee was het bij mij opgelost.
Travelmaster schreef:Aan de stangetjes te zien heb je nog wel wat meer kantelruimte...
Dat kan, maar dan staat de drager wel erg ver achterover gekanteld.


180 graden draaien zou mischien wel kunnen werken ja, wist ook niet dat dit kon, Ga ik vanavond proberen.

Bedankt voor het meedenken!
Hoi Erik, wat betreft het probleem met je remmen, dat herken ik. Heb ik vaker op fietsen gezien. Eerlijk gezegd lijkt me de beste oplossing om bij het vervangen van de remblokken even de drager los te maken, naar achteren te kantelen, blokjes vervangen en de boel weer vastzetten. Niet ideaal maar zeker werkbaar. Wellicht kan je je erover heen zetten.

Kraken van een riem komt soms voor. Bij ons maar bij een van de fietsen. Even met teflon inspuiten en het gaat maanden goed. Karweitje van niets.

Succes, Marco
De riem staat volgensmij ook iets te slap, daar laat ik nog naar kijken. Teflon zal ik proberen, heb dat nog staan.

Kraakje vind ik trouwens niet heel erg, zolang het maar geen kwaad kan. Deels maak ik mij wss ook zorgen om niks, maar het was voor mij een dure fiets dus van elk kraakje en rammeltje wil ik zeker zijn dat het niet iets is dat ik accuut moet nakijken.

Ik kreeg overgens net antwoord van een andere specialist (uit Amsterdam) die ook de zelfde ideen had, of desnoods een stukje van de handel af te vijlen.

Beetje typisch dat dit soort ontwerpfoutjes bestaan eigenlijk.
De riem staat volgensmij ook iets te slap, daar laat ik nog naar kijken
voor meten van de riemspanning gebruik ik deze tester van Gates. binnen een week word je geleverd naar BE/NL voor +/- EUR 15

https://www.amazon.com/gp/product/B000M ... UTF8&psc=1
Eerlijk gezegd rij ik al jaren met een riem en span alles puur op gevoel af. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Wel leuk dat er een app is. Zal eens nagaan of mijn gevoel met afstellen klopt 8)