Ik had het al eerder genoemd maar voor wie het niet weten, ik heb tweede hands een Koga signature traveller gekocht met Rohloff en belt, Magura hs33 en SON dynamo. De fiets is uit 2013 en heeft naar zeggen 10 duizend kilometer gedaan.
Nu heb ik deze dit weekend opgehaald, en ik ben ermee naar huis gefietst (210 kilometer) en er vielen mij een paar dingen op.
Het eerste ding waar ik mij echt zorgen om maak is de Rohloffnaaf. Ik ga sowieso de olie vervangen omdat ik niet zeker ben of de laatste wissel wel geweest is wanneer de verkoper zei dat deze is geweest (vorige zomer) maar:
De naaf lijkt wat olie te lekken, de externe schakelbox is aan de achterkant (de kant tegen de naaf aan) voorzien van een laag olie en links en rechts van de naaf zit er een zwarte laag olie rond de lagers. Ook zag ik gisteravond toen ik thuis kwam dat er olie spetters op de naaf zaten. Verse spetters wel te verstaan, ze waren nog nat en makkelijk weg te vegen.
Ik lees overal dat de naaf wat kan zweten, en zelfs met alle olie eruit nog veilig kan fietsen maar ik lees ook dat het eigenlijk niet hoort, en dat best veel naven nieuwe keerringen krijgen.
Hoe kan ik zien wat normaal zweten is, en wat echt lekkage is? Of kwam het door de warmte, na een regenbui begon de riem ook wat te kraken namenlijk, wat overgens weer wegging na een paar uur in de zon gefietst te hebben.
Tweede dingetje is dat het achterlicht niet werkt, het is een bm toplight. De rode schakelaar doet niks, en bij de draden lijkt ook een soort schakelaar te zitten maar deze kan ik niet verzetten, deze zit vast. Ik heb ook geen vreemde dingen in de kabels of connectoren gezien, is de lamp dan stuk of is er nog iets wat ik kan testen?
Laatste dingetje is ook Rohloff gerelateerd, De greep is niet zichtbaar versleten maar in ook maar het kleinste regenbuitje kan ik al bijna niet meer schakelen, zo glad word de greep. Is hier iets aan te doen?
Ik heb deze greep:
http://static.webshopapp.com/shops/0260 ... raaigr.jpg
Kan vanavond wel even een foto van mijn eigen maken.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes Erik
Nu heb ik deze dit weekend opgehaald, en ik ben ermee naar huis gefietst (210 kilometer) en er vielen mij een paar dingen op.
Het eerste ding waar ik mij echt zorgen om maak is de Rohloffnaaf. Ik ga sowieso de olie vervangen omdat ik niet zeker ben of de laatste wissel wel geweest is wanneer de verkoper zei dat deze is geweest (vorige zomer) maar:
De naaf lijkt wat olie te lekken, de externe schakelbox is aan de achterkant (de kant tegen de naaf aan) voorzien van een laag olie en links en rechts van de naaf zit er een zwarte laag olie rond de lagers. Ook zag ik gisteravond toen ik thuis kwam dat er olie spetters op de naaf zaten. Verse spetters wel te verstaan, ze waren nog nat en makkelijk weg te vegen.
Ik lees overal dat de naaf wat kan zweten, en zelfs met alle olie eruit nog veilig kan fietsen maar ik lees ook dat het eigenlijk niet hoort, en dat best veel naven nieuwe keerringen krijgen.
Hoe kan ik zien wat normaal zweten is, en wat echt lekkage is? Of kwam het door de warmte, na een regenbui begon de riem ook wat te kraken namenlijk, wat overgens weer wegging na een paar uur in de zon gefietst te hebben.
Tweede dingetje is dat het achterlicht niet werkt, het is een bm toplight. De rode schakelaar doet niks, en bij de draden lijkt ook een soort schakelaar te zitten maar deze kan ik niet verzetten, deze zit vast. Ik heb ook geen vreemde dingen in de kabels of connectoren gezien, is de lamp dan stuk of is er nog iets wat ik kan testen?
Laatste dingetje is ook Rohloff gerelateerd, De greep is niet zichtbaar versleten maar in ook maar het kleinste regenbuitje kan ik al bijna niet meer schakelen, zo glad word de greep. Is hier iets aan te doen?
Ik heb deze greep:
http://static.webshopapp.com/shops/0260 ... raaigr.jpg
Kan vanavond wel even een foto van mijn eigen maken.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes Erik