Je fiets meenemen op internationale treinen wordt steeds lastiger, zeker nu de Intercity Nightline er ook mee ophoudt. Op de TGV of de ICE moet je fiets in een tas van maximaal 120 cm, en dat is niet zonder meer makkelijk. Met S&S koppelingen gaat dat prima, maar die zijn duur.
Gelukkig is er het alternatief van het in Japan gebruikelijke Rinko systeem. Hiervoor zijn geen speciale koppelingen nodig, en toch blijft vrijwel iedere fiets prima binnen de maximale maat van 120 cm. Een nieuwe fiets heeft maar een paar speciale voorzieningen nodig, en zelfs een bestaande fiets is zonder grote kosten om te bouwen voor Rinko gebruik. Zie hier een eerste inleiding: http://www.bikequarterly.com/images/BQ_rinko.pdf Wie goed op het web zoekt vindt vast nog veel varianten.
Gelukkig is er het alternatief van het in Japan gebruikelijke Rinko systeem. Hiervoor zijn geen speciale koppelingen nodig, en toch blijft vrijwel iedere fiets prima binnen de maximale maat van 120 cm. Een nieuwe fiets heeft maar een paar speciale voorzieningen nodig, en zelfs een bestaande fiets is zonder grote kosten om te bouwen voor Rinko gebruik. Zie hier een eerste inleiding: http://www.bikequarterly.com/images/BQ_rinko.pdf Wie goed op het web zoekt vindt vast nog veel varianten.