snowfreakyvon schreef:@rockhopper, ik heb de garmin sensor met de oregon 600.
Echter, als dataveld voor onderweg (dus boven de kaart) kan ik alleen kiezen tussen 24u min of max. Dus niet de daadwerkelijke temperatuur. Wel vreemd want met een andere Garmin (de etrex 30x*) lukt dat laatste wel. Hoe doe jij dat?
*Dat maakt dat de sensor met de etrex 30 echt super handig is. De sensor zit ergens in een tas op het frame, stuurtas kan bv ook.
De indeling van de velden en de bijbehorende logica (of afwezigheid daarvan) wil nog wel eens tegenwerken bij Garmin.
De makkelijkste manier is gewoon de kaart openen en dan het dataveld dat je in temperatuur wilt hebben (of veranderen) aanklikken zodat je deze kan wijzigen. Vervolgens kies je "alle categorieën" en scroll je naar de T van temperatuur en kies je temperatuur. Bij 'huidige status' kan je 'm trouwens ook vinden, niet bij 'overig' waar je waarschijnlijk gekeken hebt.
peter1980 schreef:misschien een gekke vraag (en totaal off topic), maar waarom zou je de temperatuur op de fiets willen weten? gewoon voor de leuk? (wat een hele goede reden is!)
Voor mij voor de leuk, en om een wat (niet veel) nauwkeurigere meting te krijgen dan die van mijn Fenix 3 horloge (die intern ook de temperatuur meet maar altijd te hoog weergeeft zolang je het horloge draagt). Daarbij is het ook leuk om gewoon terug te kijken bij mijn activiteiten op strava om te zien hoe koud het in de winter nou echt was. In de zomer is het meer een gimmick omdat het vaak te zonnig is.
willem.m schreef:Kost het ontvangen van data van die Garminsensor energie? En moet je m dan steeds aan en uitzetten om energie te besparen?
Zou m zelf overigens niet kopen. Temperatuurgegevens kan ik ook van mijn kilometerteller, van een app of achteraf via internet verkrijgen.
Ontvangen waarop? Je moet 'm natuurlijk eerst koppelen aan een toestel of telefoon en vervolgens moet je dan de app of activiteit starten. Maar in principe gaat het over een zeer energie zuinige Ant+ verbinding. De tempe zelf staat altijd aan (zolang de batterij (knoopcel) werkt) en een batterij lading zou ongeveer een jaar mee moeten gaan (your money may vary)
Bij de garmin toestellen kan je vervolgens aangeven of je de sensor wel of niet gekoppeld wilt, in het geval van een koppeling zal je toestel naar de sensor zoeken bij de start van een activiteit (of als je het apparaat aanzet) Het zal verder weinig uitmaken of hij de sensor vind of niet, denk aan een minuut minder op een volle lading als de sensor gekoppeld is.
En ieder moet natuurlijk zelf weten of en waarvoor hij 'm gebruikt. Sommigen vinden het gewoon leuk om het weer te weten, anderen willen weten hoe koud of warm het nu precies is in of juist buiten de tent. Of gewoon om terug te kijken hoe koud of warm het nu echt geweest is (mits buiten de direct zon bewaard) Op het moment zelf als ik ergens mee bezig ben vind ik in de zomer (of tijdens mooi weer) de temperatuur zelden interessant. Maar op 24 april jl toen ik met de racefiets door de sneeuw en hagel fietste vond ik het toch erg interessant om te zien hoe koud het nu echt was. (2 a 3 graden) Ook kan het leuk zijn om een temperatuur drop te zien bij een aankomende storm / onweer. Het kan zelfs een waarschuwing zijn voor aankomend slecht weer. Maar om van zulke dingen te genieten moet je denk ik een beetje voorliefde voor het weer hebben.