Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff krakende ketting bij aanzetten - Forum Wereldfietser

Rohloff krakende ketting bij aanzetten

Kan iemand mij helpen.
Ik heb een rohloff zonder excentrische trapas.
Dus ketting spannen gaat via een soort schuifsysteem aan de achterkant

Nu heb ik een nieuwe ketting gemonteerd. Alleen kraakt de ketting nu aan de achterkant als ik hard aanzet.

Ik heb het wiel (denk ik) er recht inzitten. Maar toch blijft het kraken.

Wat doe ik fout?
Oke vermoed dat ik het tandwiel moet omdraaien.
Gaan we dat eerst maar proberen :)
Ik heb me suf gezocht naar de oorzaak van een kraakje aan de achterzijde van mijn Pioneer (met Rohloff). Het kraakje was vooral aanwezig bij stevig aanzetten in de 1e en 2e versnelling bij steil bergop rijden.
Het bleek de snelspanner van het achterwiel te zijn. Iets strakker afstellen lostte het euvel op.
Misschien had je dus een nieuwe ketting op flink ingesleten/versleten tandwiel?
Dat ga ik morgen testen.
Hij ziet er niet versleten uit. Maar ik las ergens dat het toch de oplossing is.
Dus morgen aan de slag om het achterwiel te verwijderen en de krans eerst om te draaien. Anders nieuw tandwiel
heb je de ketting niet te strak staan? dat is bij in elk geval niet fijn dan loopt het ook niet soepel,beter wat te los dan te strak.

Adriaan
Als ik de ketting slaper zet wordt het erger.
Hoe strakker de ketting hoe minder last.

Ik heb het wiel ook al iets meer link of iets meer rechts gemonteerd. (waardoor die eigenlijk scheef staat) Maar ook dat is niet de oplossing.

Minst last heb ik als het wiel recht staat. En de ketting redelijk strak. Maar niet te strak. Maar weg krijg ik het niet.
Nieuw tandwiel en hij fietst weer als een trein.
Mocht je je tandwiel draaien, let dan even op dat er geen braam(pjes) aan de kant die dan tegen de naaf aankomt zitten, anders kan je naaf gaan lekken.
Ik reed al maanden met een krakende aandrijving. Kettingslijtage op circa 2%. De ketting was circa een schakellengte langer geworden. Kleine kettingwiel na 15.000 km gedraaid op de Rohloff en na 5 jaar en 32.000 km het grote kettingwiel gedraaid. Nieuwe ketting a 7 euro en het draait weer al nieuw.

Piet.
PietV schreef:Ik reed al maanden met een krakende aandrijving.
Als ik een mooie fiets koop wil ik ook met een soepele aandrijving rijden. Als je het onderhoud duur vindt heb je een te dure fiets gekocht.

Een kennis van mij kwam eens met een verhaal van een andere kennis:
"Porsche gekocht?"
"Ja :D "
"Maar dit is een 911 R, je zou toch een 911 RSR kopen?"
"Klopt, maar met deze kan ik veel harder rijden"
"Hoezo, de RSR heeft toch 130 pk méér?"
"Ja, maar de R is 30.000 euro goedkoper en daarvan betaal ik de boetes :lol: "
PietV schreef:Ik reed al maanden met een krakende aandrijving. Kettingslijtage op circa 2%. De ketting was circa een schakellengte langer geworden. Kleine kettingwiel na 15.000 km gedraaid op de Rohloff en na 5 jaar en 32.000 km het grote kettingwiel gedraaid. Nieuwe ketting a 7 euro en het draait weer al nieuw.
Dat je een hekel aan onderhoud plegen hebt kan ik wel begrijpen. Maar om daar nou reclame voor te maken???? :?:
tandwiel omdraaien was de oplossing.
Was ook een klusje van niets :D
Peter_K schreef:
PietV schreef:Ik reed al maanden met een krakende aandrijving. Kettingslijtage op circa 2%. De ketting was circa een schakellengte langer geworden. Kleine kettingwiel na 15.000 km gedraaid op de Rohloff en na 5 jaar en 32.000 km het grote kettingwiel gedraaid. Nieuwe ketting a 7 euro en het draait weer al nieuw.
Dat je een hekel aan onderhoud plegen hebt kan ik wel begrijpen. Maar om daar nou reclame voor te maken???? :?:
Ik doe alle onderhoud aan fietsen al 55 jaar zelf, inclusief wielen spaken en versnellingsnaven repareren. Gewoon slijtingsonderdelen "oprijden" of duurzaam met materialen om te gaan is een deugd. Dat is geen reclame voor slecht onderhoud. Sleutelen, om te sleutelen is een overbodige zaak, waar fietsen onnodig van slijten. Heb 3 fietsen en diverse slijtingsonderdelen op voorraad. Heb altijd de beschikking over een goed fiets en ben onderweg nog nooit met pech komen staan.

Piet.
PietV schreef:Ik doe alle onderhoud aan fietsen al 55 jaar zelf, inclusief wielen spaken en versnellingsnaven repareren. Gewoon slijtingsonderdelen "oprijden" of duurzaam met materialen om te gaan is een deugd. Dat is geen reclame voor slecht onderhoud. Sleutelen, om te sleutelen is een overbodige zaak, waar fietsen onnodig van slijten. Heb 3 fietsen en diverse slijtingsonderdelen op voorraad. Heb altijd de beschikking over een goed fiets en ben onderweg nog nooit met pech komen staan.
Piet.
Je probeert ons met een mooi verhaal af te brengen van dit:
PietV schreef:Ik reed al maanden met een krakende aandrijving.
Wij zijn hier niet allemaal zo spartaans opgevoed als jij Piet.
Bij mijn fietsen vervang ik de ketting juist eerder om te voorkomen dat kransjes en voorbladen te snel slijten.
PietV schreef:Ik doe alle onderhoud aan fietsen al 55 jaar zelf, inclusief wielen spaken en versnellingsnaven repareren. Gewoon slijtingsonderdelen "oprijden" of duurzaam met materialen om te gaan is een deugd. Dat is geen reclame voor slecht onderhoud. Sleutelen, om te sleutelen is een overbodige zaak, waar fietsen onnodig van slijten. Heb 3 fietsen en diverse slijtingsonderdelen op voorraad. Heb altijd de beschikking over een goed fiets en ben onderweg nog nooit met pech komen staan.
Ikzelf houdt mijn fietsen liever vrij van gepiep, gekraak, en getik. Sleutelen om dat te bewerkstelligen is niet overbodig. Hoe sleutelen tot slijtage leidt is voor mij een vraagteken.
Och je kan het ook "opsleutelen" zoals we bij de opleiding motorvoertuigentechniek vroeger zeiden, dan is iets gewoon té vaak uit elkaar geweest :D
Was dat dan een studie object wat steeds in en uit elkaar gesleuteld werd?
Als het gereedschap goed passend is dan zouden de onderdelen nog steeds niet moeten lijden van het sleutelen.
Peter_K schreef:Was dat dan een studie object wat steeds in en uit elkaar gesleuteld werd?
Als het gereedschap goed passend is dan zouden de onderdelen nog steeds niet moeten lijden van het sleutelen.

Op mijn werk (ict) en school (ict opleiding) zie ik regelmatig schade door te vaak demonteren en monteren. Met name schroefdraad, kabels, en brackets hebben erg veel te lijden, zeker als iemand (al dan niet per ongelijk) teveel kracht gebruikt.

Met een fiets zal dit ook wel zo zijn neem ik aan.
headlight schreef:zeker als iemand (al dan niet per ongelijk) teveel kracht gebruikt
Dit is geen slijtage, maar gewoon kapot maken uiteraard.

Als je een moer regelmatig met een waterpomptang (niet voor niets ook wel moordenaar genoemd) los en vast draait, gaat hij er ook aan. Dat is dan ook geen slijtage.

Ik denk dat veruit de meeste schade door sleutelen veroorzaakt wordt door slecht gereedschap en/of verkeerd gebruik ervan.
headlight schreef:Op mijn werk (ict) en school (ict opleiding) zie ik regelmatig schade door te vaak demonteren en monteren. Met name schroefdraad, kabels, en brackets hebben erg veel te lijden, zeker als iemand (al dan niet per ongelijk) teveel kracht gebruikt.
Met een fiets zal dit ook wel zo zijn neem ik aan.
Dat is zeker zo. Bepaalde onderdelen kunnen er echt niet erg goed tegen. Vroeger haalde ik mijn fiets elk jaar "helemaal" uit elkaar voor "onderhoud". Sinds ik dat niet meer doe gaat het een stuk beter :lol: