Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen.. - Forum Wereldfietser

Even voorstellen..

Hallo wereldfietsers,
Ik ben een man uit het noorden des lands die (waarschijnlijk) over niet al te lange tijd een Abraham in de tuin heeft staan. Fietsen is voor mij al jaren een bron van de zo hoognodige beweging. Lopen is leuk, maar ik merk dat ik op de fiets steeds meer geniet. In het verleden heb ik wel eens wat kleine vakanties op de fiets gedaan, en dat wil ik weer gaan doen. Om niet geheel onbeslagen ten ijs te komen heb ik besloten me dit jaar te beperken tot veel fietsen in Nederland, en dan volgens jaar eens kijken of het buitenland iets is. Mijn gear bestaat op dit moment uit een vlotte Giant, maar die zal het in de bergen met veel bepakking niet gaan trekken vrees ik. (Rollerbrakes, niet sterk genoeg). Hoop hier wat info op te doen.

Alvast tot mails. 8)

E.
Hallo,

Leuk dat je je voorstelt en je plannen vertelt. Ik ben ervan overtuigd dat hier veel mensen zijn die je kunnen helpen.
Maar waarom zo geheimzinnig? Je hebt vast wel een langere naam dan E. Mogen we die niet weten?
hij hep ook nog eens een zonnebril op :wink:
Om te voorkomen dat we die Abraham in zijn tuin komen zetten natuurlijk.

:)

Welkom E. en veel plezier gewenst op het forum - en met de fietstochten natuurlijk. Noorden des lands, is dat west of oost? Indien dat laatste, misschien leuk om het Rondje Groningen een keertje mee te maken?

Groetjes,

Carl
HansvanderVeeke schreef: Maar waarom zo geheimzinnig? Je hebt vast wel een langere naam dan E. Mogen we die niet weten?
Het lijkt mij goed om een ieder zijn privacy te respecteren.

@TS: mijn ervaring met rollerbrakes en bergen is niet heel erg goed :D
jeroen_ schreef:
HansvanderVeeke schreef: Maar waarom zo geheimzinnig? Je hebt vast wel een langere naam dan E. Mogen we die niet weten?
@TS: mijn ervaring met rollerbrakes en bergen is niet heel erg goed :D
Nu word ik toch benieuwd :P

EN welkom TS
CoolRX schreef:Mijn gear bestaat op dit moment uit een vlotte Giant, maar die zal het in de bergen met veel bepakking niet gaan trekken vrees ik. (Rollerbrakes, niet sterk genoeg).
Het probleem zit hem niet zozeer in de remkracht van rollerbrakes maar wel in de oververhitting bij (semi-)continu (krachtig) remmen. En aan oververhitte remmen heb je niets. En remmen waar je niets aan hebt zijn in een afdaling niet echt prettig.

Als je (b.v. via google) zoekt op rollerbrakes in de bergen dan kom je (ook op dit forum) enkele hallucinante verhalen tegen.

Renaat
Op advies van mijn plaatselijke fietsenmaker zestien jaar geleden een Giant gekocht om over de Alpen naar Rome te fietsen. Met rollerbrakes. Bij de afdaling zwarte rookwolken door het lagervet dat aan het verbranden was. Toch maar afgestapt. Lopend een Alpenpas afdalen is erg frusterend kan ik vertellen.
Het is bijna misdadig van fabrikanten om rollerbrakes te monteren op een fiets met meer dan drie versnellingen (laat staan derailleurs), omdat je daarmee suggereert dat je er veilig mee kunt afdalen. Niet dus.
De Giant is overigens een jaar later gestolen. Gelukkig maar, want verzekerd.
Revanho schreef:
CoolRX schreef:Mijn gear bestaat op dit moment uit een vlotte Giant, maar die zal het in de bergen met veel bepakking niet gaan trekken vrees ik. (Rollerbrakes, niet sterk genoeg).
Het probleem zit hem niet zozeer in de remkracht van rollerbrakes
O, ik las die zin als 'de fiets heeft rollerbrakes en is niet sterk genoeg'. Wat je dan ook onder een 'sterke fiets' verstaat. Zo zie je maar, je eerste bericht op het forum en het blijkt al voor tweeërlei uitleg vatbaar! :D (Niet dat het veel uitmaakt, hoe dan ook vind je je huidige fiets niet geschikt voor bergen.)

Groetjes,

Carl
headlight schreef:
jeroen_ schreef: @TS: mijn ervaring met rollerbrakes en bergen is niet heel erg goed :D
Nu word ik toch benieuwd :P
Mijn ervaring is eigenlijk precies wat Revanho schrijft. Mijn eerste solo fietstocht voer o.a. door het zuiden van Noorwegen waar ik met mijn Batavus met rollerbrakes in flinke afdalingen terecht kwam met haarspeldbochten. Ik kan mij nog goed herinneren dat de fiets steeds flink wilde versnellen in de afdalingen en dat ik het wel wat benauwd kreeg bij de bochtjes :D

De remkracht viel inderdaad weg, echt waardeloos en gevaarlijk. Vermoedelijk remde ik dan maar op de schoenen en ik moest regelmatig stoppen om de remmen af te laten koelen. Met geduld en regelmatig stoppen kwam ik uiteindelijk wel beneden.
Rollerbrakes zijn alleen geschikt voor vlak land idd (hoewel ik zelfs dan nog liever trommels heb).
Welkom hier!
@Hans, Ik heb weinig te verbergen, alleen lijkt het mij niet handig om teveel over mezelf op google te zetten. Zeker niet op een forum waar ik ook wellicht een keer afspraken maak om langer te gaan fietsen. Deze voorzichtigheid komt voort uit de kennis die mijn werk met zich meebrengt. Geloof me, het is niet handig om te vertellen wie je bent, waar je vandaan komt, en wanneer je op vakantie bent. Zeker niet als je naam ook nog eens vrij uniek is. Als ik Jan, Piet of Hans :lol: had geheten, had ik daarmee wel ondertekend.
@Carl, ik ben helemaal in voor rondjes Groningen! En ja, communiceren is het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten :D
@Revanho, met de opmerking "niet sterk genoeg" doelde ik niet op de remkracht van de rollerbrakes, maar meer op de algehele constructie van de fiets in combinatie met veel bagage. Giant heeft deze fietsen getest tot 110kg. De rollerbrakes remmen prima, maar zijn zoals iedereen weet i.v.m. de warmteontwikkeling geen goed idee in de bergen. Voor woon-werk in Nederland zijn het echter de meest onderhoud vrije remmen die er zijn. Heb met mijn vorige fiets 30K gereden, zonder ooit één vinger te hebben uitgestoken naar de remmen.
CoolRX schreef:Hallo wereldfietsers,
Mijn gear bestaat op dit moment uit een vlotte Giant, maar die zal het in de bergen met veel bepakking niet gaan trekken vrees ik. (Rollerbrakes, niet sterk genoeg). Hoop hier wat info op te doen.
Alvast tot mails. 8)
E.
Je kan voor berghellingen toch grotere achtertandwielen op het achterwiel van je Giant monteren? Ik heb zelf ook een Giant en over enkele weken ga ik in de Alpen fietsen, mét gewaagde bergpassen en al.
Martin E. van Doornik schreef: Je kan voor berghellingen toch grotere achtertandwielen op het achterwiel van je Giant monteren? Ik heb zelf ook een Giant en over enkele weken ga ik in de Alpen fietsen, mét gewaagde bergpassen en al.
Versnelling is geen probleem, remmen zijn niet geschikt. Ook is het geen frame om met veel bepakking een snelle afdaling te doen. :wink:
CoolRX schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Je kan voor berghellingen toch grotere achtertandwielen op het achterwiel van je Giant monteren? Ik heb zelf ook een Giant en over enkele weken ga ik in de Alpen fietsen, mét gewaagde bergpassen en al.
Versnelling is geen probleem, remmen zijn niet geschikt. Ook is het geen frame om met veel bepakking een snelle afdaling te doen. :wink:
Goed, is me duidelijk, maar kan je een foto van je fiets hier plaatsen? Probeer eens met http://tinypic.com/ op voorwaarde dat de grootste breedte van je foto niet meer dan 800 pixels is.
Hier is tie dan...

Afbeelding

61cm L frame Giant Argento RS1 GTS
Welke idioot het in zijn kop haalt een fiets met derrie te voorzien van rollerbrakes :?
Je kunt volgens mij met een beetje fantasie die rollerbrake verwisselen voor een schijf, hoe dat weer aan het frame te fabrieken is 2 :roll:
Shadow schreef:Je kunt volgens mij met een beetje fantasie die rollerbrake verwisselen voor een schijf, hoe dat weer aan het frame te fabrieken is 2 :roll:
En dan is de vraag hoe je het frame van die nieuwe remmen af haalt, want het frame is ook niet geschikt voor fietsvakanties heeft de bezitter al gemeld, en de wielen misschien ook al niet. :roll: Iemand misschien nog meer tips wat voor nieuwe onderdelen E. aan zijn bidonhouder kan schroeven, zodat hij gewoon met zijn huidige bidon op vakantie kan? :wink:

Carl
Is het zo erg? :shock:

:D :D
Ik vertrouw die bidonhouder anders ook niet 8)