Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2de beginnersvraag: lopen vs. fietsen - Forum Wereldfietser

2de beginnersvraag: lopen vs. fietsen

Hallo!

Ik heb ooit een boekje gelezen dat deze twee sporten met elkaar vergeleek, en met lopen verbrandde je een paar procent meer calorie?n dan met fietsen. Mijn vraag is: welk is de beste sport om je "conditie" te vorderen. Is dat lopen of fietsen?
Ja, ik heb ook een andere vraag; in loopboeken moet je als beginnende loper om de dag rusten, geldt dit ook voor fietsen?
Ik weet dat ik naar de bibliotheek moet voor meer informatie, maar hebben jullie anders dan boeken (of liever websites) over "professioneel fietsen"?

Groetjes, en bij voorbaat dank.
deadmaster
deadmaster schreef:Hallo!

Ik heb ooit een boekje gelezen dat deze twee sporten met elkaar vergeleek, en met lopen verbrandde je een paar procent meer calorie?n dan met fietsen. Mijn vraag is: welk is de beste sport om je "conditie" te vorderen. Is dat lopen of fietsen?
Ja, ik heb ook een andere vraag; in loopboeken moet je als beginnende loper om de dag rusten, geldt dit ook voor fietsen?
Ik weet dat ik naar de bibliotheek moet voor meer informatie, maar hebben jullie anders dan boeken (of liever websites) over "professioneel fietsen"?

Groetjes, en bij voorbaat dank.
deadmaster
Hey Deadmaster

Vuur de vragen maar af, daar dient dit forum voor :) Ik heb zelf nog 7 jaar triatlon gedaan dus ik heb wat ervaring met lopen en/of fietsen (ondanks mijn leeftijd) :)

Antwoord op je 1e vraag: Met lopen bouw je in verhouding met fietsen veel meer conditie op. Je kan het ongeveer zo vergelijken: 1 uur lopen = 2 uur fietsen. Dit lijkt me duidelijk, maar er is natuurlijk wat gevaar aan verbonden. Met lopen belast je het lichaam meer dan met fietsen (vooral kni?en en rug), dus niet teveel in ??n keer willen doen is de boodschap of je zit voor een tijd met blessures aan de kant. Draag daarom goede loopschoenen om de grootste schokken op te vangen. Probeer daarom ook op onverharde paden te lopen als je de mogelijkheid hebt.

In tegenstelling tot lopen kan elke dag fietsen geen kwaad (natuurlijk niet intensief), door de daarnet gezegde reden dat fietsen minder belastend is voor het menselijk lichaam.

Ik wil wel nog ??n ding zeggen: je kan enkel je conditie opbouwen door een evenwichtige combinatie van inspanning en ontspanning (fietsen en een trappistbiertje bijvoorbeeld :P )

Zie link voor een illustratie: http://www.kanoslalom.nl/Training/supercompensatie.jpg

Grtz

Nick

Hoi Deadmaster (? rare naam hehe),

We hebben wel eens ergens gelezen in een boekje, dat fietsen de beste verhouding heeft wat betreft "inspanning - en wat je er voor terug krijgt".

Snap je? Helemaal goed verwoord is het niet, maar bij het leveren van hetzelfde watt-percentage, krijg je er het meest voor terug... nog niet duidelijk he... :)

Groetjes,
El & El

fietsjunks schreef:We hebben wel eens ergens gelezen in een boekje, dat fietsen de beste verhouding heeft wat betreft "inspanning - en wat je er voor terug krijgt".
Hoi,
Waarschijnlijk heb je gelezen dat fietsen de meest energie-efficiente manier van voortbewegen is, alleen overtroffen door een paar bijzondere dieren zoals de Albatros.
Energie-efficient is uit te drukken in hoeveelheid verbruikte energie per afgelegde kilometer en per kilo lichaamsgewicht.
En volgens mij heet Deadmaster gewoon Robin :D
Groetjes,
Leon

Ik kan mezelf niet deskundig noemen. Maar sinds twee?nhalve week ben ik met behalve fitness, ook met spinnen bezig: 1 uur in groepstraining op 'n hometrainer, met z'n allen, tot 't gaatje gaan... Afzien! Elke keer denk ik weer, waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Maar na afloop voel ik toch weer 'n lekker voldaan gevoel.

Resultaat: Ik kan zeggen dat ik bijzonder weinig conditie had. En het mag nog steeds wel 'iets' meer worden, als dat 't nu is. Maar ja, ik moet ook m'n grenzen erkennen: Erkennen wat m'n lichaam op dit moment aan kan. Dat betekent dat ik voor mezelf pauzes inlas, waarin ik op 'n tandje lager, blijf meedoen.

Maar waar ik zelf zo versteld van sta (en daarom enthousiast ben), is dat ik zie, dat ik met in totaal 6 lessen steeds beter kan meekomen.

En over hardlopen: Ik heb 't zelf ook gedaan. Tot dat ik vanwege blessures ben gestopd. Maar als ik 't weer mee zou gaan doen, zou ik dit toch in clubverband gaan doen. Want begeleiding is (met 't oog op blessures) mijn inziens geen overbodige luxe.
Tsja, wat moet ik hierop zeggen?

Conditie betekent "voorwaarde" en bestaat in fysieke zin uit:
- uithoudingsvermogen (om ??n of andere reden wordt het woord "conditie" hier vaak mee geassoci?erd),
- kracht,
- snelheid,
- lenigheid, en
- co?rdinatie

En wat dan het beste je snelheid, je kracht, je lenigheid of je snelheid verhoogt? Ik denk geen van beiden. En Uithoudingsvermogen kun je effici?nt (=snel en effectief) met beide opbouwen. Bij allebei de sporten kun je makkelijk de verkeerde techniek gebruiken, en dan is geen van beiden beter.
Dus gewoon doen wat je leuk vindt, en als het niet helemaal lukt vraag je iemand die het w?l weet.

Ik fiets voor mijn plezier en niet om te verbranden. Op de fiets heb ik veel meer kans om op een dag te genieten van veel meer variaties van de omgeving dan wanneer ik ga wandelen. Je kunt het fietsen ook afwisselen door je rijwiel op de camping te laten staan en een dagje te gaan lopen.